Verkeersbesluit Heyendaalseweg, Pater Eijmardweg, Lentiusstraat; verkeersmaatregelen

Logo Nijmegen

kenmerk: 17.0005417

 

 

 

 

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NIJMEGEN;

 

Overwegende,

 

 

dat de Heyendaalseweg een gebiedsontsluitingweg is die ligt tussen de Groesbeekseweg en de Scheidingsweg te Nijmegen;

dat de Pater Eijmardweg en de Lentiusstraat beiden zogeheten erftoegangswegen zijn weg die aan de westzijde aansluiten op de Heyendaalseweg;

dat de hierboven genoemde wegen in beheer en onderhoud zijn bij gemeente Nijmegen;

dat met het oog op de verkeersveiligheid rond een nieuw te bouwen school aan de oostzijde van de Heyendaalseweg (tussen de Pater Eijmardweg en de Lentiusstraat) bij besluit van 21 april 2015 nr. 15.0004380  op het gedeelte van de Heyendaalseweg tussen de Pater Eijmardweg en de Lentiusstraat een maximumsnelheid van 30 km/uur is ingesteld en de fietsstroken aan beide zijden van dit weggedeelte zijn opgeheven;

dat met de maatregelen en het wegontwerp conform het verkeersbesluit van 21 april 2015 nr. 15.0004380 de verkeersveiligheid ter plaatse van de nieuwe school in voldoende mate is gewaarborgd en dat daarom met dit wegontwerp had kunnen worden volstaan;

dat in de overwegingen van het verkeersbesluit van 21 april 2015 het voornemen is opgenomen om het wegontwerp in samenspraak met buurtbewoners  verder te optimaliseren en nog verkeersveiliger te maken;

dat hieraan, rekening houdend met de komst van nieuwe basisschool, uitvoering is gegeven;

dat in het nog verder geoptimaliseerde wegontwerp een aantal aanvullende verkeersmaatregelen is opgenomen;

dat verkeersplateaus worden toegepast in de Heyendaalseweg op de aansluiting Kanunnik Faberstraat - Pater Eijmardweg en de aansluiting Pastoor Wichersstraat;

dat voorts aan een wegbeeld dat past bij een maximumsnelheid van 30 km/uur  wordt bijgedragen  doordat de Heyendaalseweg op het gedeelte tussen de Pater Eijmardweg en de Lentiusstraat, mede door de aanwezigheid van bomen een relatief smal wegprofiel heeft;

dat er twee voetgangersoversteekplaatsen worden aangewezen, één direct ten zuiden van de aansluiting Pater Eijmardstraat en één direct ten noorden van aansluiting Lentiusstraat;

dat de verkeerslichten op de kruising Pater Eijmardstraat-Heyendaalseweg-Kanunnik Faberstraat worden verwijderd en hier de voetgangersoversteekplaats ten zuiden van de aansluiting Pater Eijmardstraat voor in de plaats komt;

dat de voetgangersoversteek ten noorden van de Lentiusstraat in de plaats komt van de oversteek ter hoogte van de Pastoor Wichersstraat;

dat de oversteekplaatsen worden gesitueerd op een kruispuntplateau en worden voorzien van een zweepmast met verlichte bebording;

dat de helling van de plateaus is afgestemd op een snelheidsregime van 30 km/uur;

dat tussen de plateaus in het betreffende deel van de Heyendaalseweg twee rijstroken worden gemaakt met daar tussenin een verhoogde  middengeleider;

dat hiermee wordt beoogd dat gemotoriseerd verkeer achter het fietsverkeer blijft en en er op dit weggedeelte niet wordt ingehaald;

dat tevens beoogd wordt auto’s hierdoor geen gelegenheid te geven op dit wegvak te stoppen om bijvoorbeeld schoolkinderen uit te laten stappen;

dat voor het brengen en halen van schoolkinderen gebruik kan worden gemaakt van de Lentiusstraat en de Pater Eijmardstraat;

dat de Pater Eijmardstraat en Lentiusstraat ter hoogte van de twee basisscholen die hier gevestigd zijn, worden ingericht als schoolzone;

dat dit betekent dat hier attentieverhogende markering wordt aangebracht en een adviessnelheid van 15 km/uur wordt ingesteld;

dat bovendien het kruispunt Lentiusstraat - Ryswickstraat als een plateau wordt uitgevoerd;

dat met het oog op het halen en brengen van schoolkinderen in de Lentiusstraat een kiss & ride strook wordt aangewezen ter hoogte van het gebouw Roomsch Leven;

dat hieraan venstertijden worden verbonden zodat de plekken buiten de tijden voor halen/brengen als reguliere parkeerplaats kunnen dienen;

dat op deze plek met het oog op schoolgaande jeugd voorts het trottoir wordt verbreed;

dat dit met zich meebrengt dat er op dit weggedeelte te weinig ruimte overblijft voor verkeer in twee richtingen;

dat in verband hiermee eenrichtingsverkeer uitgezonderd (brom)fietsers wordt ingesteld met als rijrichting Ryswickstraat – Heyendaalseweg;

dat hiermee een wat rustiger wegbeeld ontstaat in de Lentiusstraat en ook de lastige linksafbeweging vanuit de Heyendaalseweg naar de Lentiusstraat wordt voorkomen;

dat de gevolgen van het eenrichtingsverkeer voor de verkeerscirculatie in de omliggende straten beperkt zijn en er geen aanvullende maatregelen nodig worden geacht;

dat aan de oostzijde van de Heyendaalseweg direct ten zuiden van de aansluiting Lentiusstraat een laad- en losplek wordt aangewezen in verband met de bevoorrading van nabijgelegen winkelpanden;

dat de bestaande voorrangssituatie op de Heyendaalseweg onveranderd in stand blijft en ook de bushaltes worden gehandhaafd op de huidige locaties;

dat na samenspraak met buurtbewoners de uitgewerkte verkeersmaatregelen zijn voorgelegd aan het gemeentelijke verkeersoverleg waarin o.a. politie en hulpdiensten zitting hebben en waarvan Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond agendalid zijn;

dat het verkeersoverleg positief heeft geadviseerd over de voorgestelde maatregelen;

dat door de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland (VVN) is aangegeven dat zij zich kunnen vinden in het voorgestelde verkeersontwerp;

dat met de verkeersmaatregelen in dit besluit het oorspronkelijke wegontwerp, dat onderdeel is van het eerdere verkeersbesluit van 21 april 2015, nog verder wordt geoptimaliseerd en er wordt bijgedragen aan een nog veiligere verkeerssituatie op de delen van de Heyendaalseweg, Pater Eijmardweg en Lentiusstraat rondom de hier te vestigen basisschool;

dat in dit geval een groter belang wordt toegekend aan een veilige verkeerssituatie op de weggedeelten rondom de basisschool dan aan het handhaven van de bestaande verkeerssituatie zonder de maatregelen opgenomen in dit besluit;

dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen;

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat terzake overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden;

dat gelet op het Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Nijmegen (nr. 2017, 91602), waarin voor wat betreft afdeling mobiliteit onder volgnr. 25 voor tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994 onder voorwaarden mandaat is verleend aan de Programmamanager Mobiliteit (RO10) en het bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement (SB60);

gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

 

besluiten:

 

 

  • I.

    Door plaatsing van borden L2 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) in combinatie met zebramarkering een voetgangersoversteekplaats aan te wijzen:

    • a.

      Op de Heyendaalseweg direct ten noorden van de aansluiting Lentiusstraat

    • b.

      Op de Heyendaalseweg direct ten zuiden van de aansluiting Pater Eijmardweg-Kanunnik Faberstraat 

  • II.

    Door het verwijderen van borden L2 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en zebramarkering de voetgangersoversteekplaats op de Heyendaalseweg ten noorden van de aansluiting Pastoor Wichersstraat op te heffen; 

  • III.

    Door het aanbrengen van borden E4 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord “parkeren verboden ma-vrij 8-9 en 14.30-15.30h”  de parkeervakken aan de noordzijde van de Lentiusstraat ter hoogte van gebouw Roomsch Leven aan te wijzen als parkeervakken waar het op de aangegeven tijden alleen is toegestaan om te stoppen voor het halen/brengen van schoolkinderen; 

  • IV.

    Door het plaatsen van borden C2 en C3 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord “uitgezonderd (brom)fietsers” eenrichtingsverkeer in te stellen in het deel van de Lentiusstraat tussen de Ryswickstraat en de Heyendaalseweg met als rijrichting Ryswickstraat – Heyendaalseweg; 

  • V.

    Door het plaatsen van borden A4 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 een adviessnelheid van 15 km/uur in te stellen in:

    • a.

      De Lentiusstraat; gedeelte tussen de Derick Huessenstraat en de Heyendaalseweg;

    • b.

      Pater Eijmardweg; gedeelte vanaf het punt ca.130 meter ten oosten van de Heyendaalseweg tot de Heyendaalseweg; 

  •  

  •  

Een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening   d.d. 03-07-2017 nr. 512779-08

 

Nijmegen, 14 juli 2017

Namens burgemeester en wethouders van Gemeente Nijmegen,

Bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement

Mededelingen

Bezwaar en Beroep

Dit besluit ligt gedurende zes weken na heden voor eenieder ter inzage bij de Informatiebalie in de Stadswinkel, Mariënburg 30 Nijmegen (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur en op donderdag van 09.00-20.00 uur).

Gedurende deze termijn kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.

Het is mogelijk om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via een webformulier in de digitale balie van de gemeente Nijmegen (www.nijmegen.nl). Voor het indienen van een digitaal bezwaarschrift dient u in het bezit te zijn van een DigiD.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

 

Naar boven