Verkeersbesluit wijziging verkeerssituatie Markt in verband met terrasuitbreiding

Logo Uden

Gelet op

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

de bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, en het besluit van 16 december 2014 van het College tot mandatering van deze bevoegdheid de teamleider inrichting van de afdeling Ruimte alsmede de bevoegdheid tot de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens ingevolge paragraaf 4 van het BABW;

Overwegende,

dat op grond van het bepaalde in artikel 12 BABW, artikel 15 Wegenverkeerswet

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet);

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet);

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1, sub c Wegenverkeerswet);

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet);

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade (artikel 2, lid 2 sub a Wegenverkeerswet)

Met het oog om op een verkeersveilige wijze de terrasuitbreiding rondom het marktplein mogelijk te maken en tevens de bereikbaarheid van het centrum te waarborgen de verkeerssituatie op en rondom de Markt in het centrum van Uden te wijzigen door;

- het afsluiten van de rijbaan aan de westzijde van het marktplein;

- het wijzigen van de erfsituatie en 30 km/h zone op het kruisvlak Julianastraat-Oranjestraat-Markt;

- het wijzigen van de rijrichting op de noordzijde van het marktplein;

- het wijzigen van de rijrichting aan de zuidzijde van het marktplein.

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde verkeersbesluittekeningen W01D en W02D.

Dat in het belang van de verkeersveiligheid, aanvullende maatregelen getroffen kunnen worden indien omstandigheden daarom vragen;

Motivering

De Markt en de wegen rondom de Markt in het centrum van Uden maken deel uit van het winkel- en horecagebied in het centrum van Uden. Rondom de Markt zijn diverse winkels en horecaondernemingen met terrassen gevestigd. In het kader van ‘Uden Bruisend’ worden de horecaondernemers de gelegenheid geboden hun terrassen uit te breiden. Om de uitbreiding van de terrassen van de horecaondernemingen mogelijk te kunnen maken, zal de verkeerssituatie rondom de Markt hierop dienen te worden aangepast.

Belangenafweging

Dat overeenkomstig paragraaf 6 van het BABW de volgende afwegingen van belangen heeft plaats gevonden;

  • 1.

    Het belang van de gemeente Uden, als wegbeheerder van de Markt en wegen in de omgeving, te weten de regulering en handhaving van de verkeerssituatie aldaar;

  • 2.

    De markt en de wegen rondom maken deel uit van een erf. Rondom de Markt zijn diverse horecaondernemingen en winkels gevestigd;

  • 3.

    Elke maandag- en vrijdagochtend is er markt op het parkeerterrein van de Markt. Daarnaast vindt er een aantal keer per jaar een evenement plaats op het marktterrein alsmede dat de kermis op de Markt staat;

  • 4.

    De weg aan de zuidkant van de Markt tussen de Julianstraat en de Nieuwe Markt is in de huidige situatie geopend voor verkeer uit 2 richtingen. Voor andere wegen rond het Markterrein geldt één-richtingsverkeer. Vanaf de Kastanjeweg geldt een inrijverbod voor de Markt;

  • 5.

    Op 6 juni 2008 is het verkeersbesluit genomen betreffende het instellen van een verplichte rijrichting ter hoogte van Markt 145, het gemeentehuis, voor motorvoertuigen met uitzondering van taxi’s. Dit betekende dat het uitsluitend voor taxi’s mogelijk was uit te rijden richting de Kastanjeweg voorlangs het gemeentehuis;

  • 6.

    Op 29 april 2010 is het met het oog op een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid rondom de Markt het verkeersbesluit genomen betreffende het wijzigen van de rijrichting rondom de Markt. De verplichte rijrichting is, in te rijden bij de hoek Oranjestraat-Markt-Julianastraat en vervolgens uit te rijden enerzijds vanaf Markt 6 richting de Kastanjeweg voorlangs bij Theater Markant, Markt 32 of anderzijds richting de Markstraat-Promenade. De wegen ten westen en ten noorden van de Markt zijn op drukke winkeltijden, woensdag tussen 12.00 – 17.30 uur, vrijdag tussen 12.00-21.00 uur en zaterdag tussen 12.00-07.00 uur alsmede de koopzondagen, gesloten voor motorvoertuigen zonder ontheffing. De afsluiting geschied middels verzinkbare palen;

  • 7.

    Tegenover Theater Markant, Markt 32, parallel aan de Kastanjeweg is een parkeerplaats gevestigd.;

  • 8.

    Zowel aan de noordzijde als aan de westzijde van de Markt zijn diverse horecagelegenheden met terrassen gevestigd;

  • 9.

    De uitbreidingsmogelijkheid van terrassen aan de westzijde van het marktplein heeft tot gevolg dat er geen gebruik meer gemaakt kan worden van de rijbaan aan deze zijde door het gemotoriseerd verkeer;

  • 10.

    Het restant van de rijbaan wordt heringericht voor voetgangers. Tevens wordt er rekening gehouden met voldoende ruimte voor de geleidelijnen ten behoeve van blinden en slechtzienden;

  • 11.

    Er wordt een fietsvoorziening aangelegd aan de westzijde van het huidige parkeerterrein;

  • 12.

    Om de afsluiting van de rijbaan aan de westzijde te realiseren, dienen de taxistandplaats te worden opgeheven ten behoeve van de aan te leggen fietsvoorziening;

  • 13.

    Het afsluiten van de westzijde van de Markt vindt plaats in combinatie met de maatregelen als gevolg van het intrekken van het verkeersbesluit d.d. 29 april 2010 betreffende;

    • -

      Het opheffen van de fysieke afsluiting (verzinkbare paal) aan de westzijde van de Markt;

    • -

      Het opheffen van het eenrichtingsverkeer aan de westzijde van de Markt in noordelijke richting;

    • -

      Het opheffen van de verplichte rijrichting richting de Markstraat-Promenade en vanaf Markt 6 richting de Kastanjeweg;

    • -

      Het opheffen van het eenrichtingsverkeer vanaf Markt 6 richting de Kastanjeweg voorlangs Theater Markant, Markt 32.

  • 1.

    De kruising Markt-Oranjestraat-Julianstraat behoort in de huidige situatie tot het (winkel-)erf. De inrichting van het kruispunt is echter niet conform de inrichtingseisen van een erf;

  • 2.

    De aanpassingen aan de westzijde van de Markt bieden nu de gelegenheid de kruising conform de eisen in te richten;

  • 3.

    De doorgaande route wordt Julianastraat-Oranjestraat. Dit valt binnen de 30 km/h-zone. Middels een inritconstructie sluit de Markt (zuidzijde marktplein) aan op het kruispunt. De Markt blijft (winkel-)erf. Om dit realiseren dient;

    • -

      Het erf op het kruisingsvlak Julianastraat-Oranjestraat-Markt te worden opgeheven;

    • -

      Een maximum snelheid van 30 km/h op de doorgaande route Julianastraat- Oranjestraat te worden ingesteld.

  • 1.

    De uitbreidingsmogelijkheid voor terrassen voor de horecaondernemingen aan de noordzijde van het marktplein heeft tot gevolg dat de rijbaan van de Markt aan deze zijde versmald wordt. Hiermee wordt beoogd de Markt en de Marktstraat meer als verblijfsgebied aan te duiden. Onder verblijfsgebied wordt verstaan aaneengesloten gebieden met woon-, winkel- of werkfuncties. In verblijfsgebieden mag volgens de beginselen van Duurzaam Veilig alleen autoverkeer komen dat er zijn herkomst of bestemming heeft;

  • 2.

    Omdat de rijbaan aan de westzijde van het marktplein niet meer toegankelijk wordt voor motorvoertuigen als gevolg van de uitbreidingsmogelijkheid voor terrassen aan deze zijde, dient derhalve de rijrichting aan de noordzijde van het marktplein op deze situatie ten behoeve van de verkeersafwikkeling te worden aangepast;

  • 3.

    Voor de verkeersafwikkeling in het centrum en de toegankelijkheid van de noordzijde van de Markt, Sacramentsweg en de Marktstraat zijn twee opties; enerzijds de afwikkeling van het verkeer van de Promenade richting de Kastanjeweg of vanaf de Kastanjeweg richting de Promenade;

  • 4.

    In de afwegingen is betrokken dat de Kastanjeweg, als gebiedsontsluitingsweg de hoofdverkeersroute is langs het centrum, waar een snelheidsregime geldt van 50 km/h en als zodanig is ingericht. De route via de St. Janstraat-Pastoor Spieringstraat is gelegen in een verblijfsgebied, erftoegangsweg, waar een snelheidsregime geldt van 30 km /h. Doordat de dichtheid van fietsers en voetgangers in een verblijfsgebied hoger is en daarmee de kans op conflictsituaties derhalve groter is, is de route via de St. Janstraat-Pastoor Spieringstraat minder geschikt als aanvoerroute;

  • 5.

    Het is derhalve niet wenselijk dit deel van het centrum te belasten met vrachtverkeer van de markt. De opbouw van de markt vanaf de Kastanjeweg vindt daarom op meer geschikte wijze plaats dan vanaf de Promenade;

  • 6.

    Daarbij ook overwegende dat de rijrichting aan de zuidzijde, voor het gemeentehuis, wordt gewijzigd in die zin dat het voor de vertrekkende marktkooplieden mogelijk wordt aan deze zijde uit te rijden. In verband met de overzichtelijkheid en verkeersveiligheid is deze rijrichting noodzakelijk;

  • 7.

    Tevens in de afweging betrokken is ook de overzichtelijkheid en de verkeersveiligheid in het gebied rondom de parkeergarage Promenade. De huidige ‘shared space’ omgeving van de Promenade wordt als onoverzichtelijk ervaren met fietsers, voetgangers en autoverkeer van/naar de parkeergarage. Het druppelsgewijs uitrijden vanuit de Marktstraat is derhalve overzichtelijker dan de ingang van de Marktstraat aan deze zijde te leggen;

  • 8.

    Met het onderliggende verkeersbesluit wordt gelet de bovenstaande afwegingen besloten het huidige eenrichtingsverkeer vanaf Markt 6 richting de Kastanjeweg voorlangs Theater Markant om te draaien; vanaf de Kastanjeweg ter hoogte van Markt 32 richting de Marktstraat-Promenade. Dit betekent dat het ter hoogte van Theater Markant, Markt 32 voor het gemotoriseerd verkeer buiten de venstertijden mogelijk wordt de Markt in te rijden om vervolgens via de Marktstraat bij de Promenade uit te rijden. Gedurende de venstertijden kunnen uitsluitend de hulpdiensten, waardetransporten en vergunninghouders de Markt op rijden. De Marktstraat blijft in 2 richtingen toegankelijk voor fietsers en bromfietsers;

  • 9.

    Het gedeelte van de Markt langs het gemeentehuis is doodlopend. Tegenover Markant parallel aan de Kastanjeweg is een parkeerplaats gevestigd. Dit parkeerterrein is in de huidige situatie niet te bereiken. In het kader van de bereikbaarheid van deze parkeergelegenheid en vooruitlopend op het onderliggende verkeersbesluit, is reeds een eenrichtingsverkeer vanaf Nieuwe Markt richting de Kastanjeweg ingesteld;

  • 10.

    Met het versmallen van de rijbaan aan de noordzijde van de Markt alsmede dat er buiten de venstertijden gebruik kan worden gemaakt van de rijbaan vanaf de Kastanjeweg richting de Markstraat-Promenade, is het uit het oogpunt van de verkeersveiligheid en de doorstroming ter plaatse niet wenselijk dat laden en lossen op de rijbaan plaatsvindt;

  • 11.

    Er wordt derhalve aan de Markt ter hoogte van de Sacramentsweg een aparte laad- en loszone ingericht voor vrachtauto’s voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen buiten de venstertijden. Op deze wijze kunnen bedrijven op een verkeersveilige wijze worden bevoorraad zonder dat dit de doorstroming van het overige verkeer belemmerd;

  • 12.

    Gelet er een fietsvoorziening aangelegd wordt over de westzijde van het huidige parkeerterrein, komen hierdoor de huidige taxistandplaatsen te vervallen. Met het oog op een goede bereikbaarheid van het centrum en de horeca in relatie tot taxi-verbindingen, worden de taxistandplaatsen op de noordzijde van het parkeerterrein van het marktplein tegenover Markt 18 gerealiseerd;

  • 13.

    Het aantal parkeerplaatsen op het marktplein blijft gehandhaafd. Dit betekent daarnaast ook dat voldoende ruimte beschikbaar blijft voor evenementen, de kermis en de markt iedere maandag- en vrijdagochtend op het marktplein;

  • 14.

    Met het afsluiten van de rijbaan aan de westzijde van de Markt om de terrasuitbreiding mogelijk te maken, worden de belangen gediend tot het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet en het beschermen van weggebruikers en passagiers, als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet; Gelet de uitbreidingsmogelijkheid van de terrassen gesitueerd wordt op het gedeelte van de huidige rijbaan aan de westzijde, en om te voorkomen dat gemotoriseerd verkeer in conflict komt met voetgangers dan wel met het uitgebreide terras en de zich op het terras bevindende personen, is het derhalve uit het oogpunt van de verkeersveiligheid nodig de rijbaan geheel af te sluiten voor het gemotoriseerd verkeer;

  • 15.

    Met het inrichten van het restant van de af te sluiten rijbaan voor voetgangers en het tevens rekening te houden met voldoende ruimte voor de geleidelijnen ten behoeve van blinden en slechtzienden, wordt het belang gediend tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet. Er wordt immers een afzonderlijk gedeelte ingericht voor voetgangers zodat deze niet gehinderd worden door de terrasuitbreidingen en overig verkeer, en waarbij tevens voor personen met een visuele beperking ook voldoende ruimte aanwezig is;

  • 16.

    Met het aanleggen van afzonderlijke fietsvoorziening over de westzijde van het huidige parkeerterrein wordt het belang gediend tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet, alsmede de belangen tot het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet en het beschermen van weggebruikers en passagiers, als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet; Met een afzonderlijke fietsvoorziening wordt voorkomen dat het fietsverkeer in conflict komt met het terrasgedeelte als met voetgangers waaronder ook personen met een visuele beperking en omgekeerd;

  • 17.

    Om de afsluiting aan de westzijde te realiseren en daarmee ook de aan te leggen fietsvoorziening over een gedeelte van de parkeerplaats, is het noodzakelijk de taxistandplaats te verplaatsen naar de noordzijde ter hoogte van Markt 18. Met het verplaatsen van de taxistandplaats naar de noordzijde, worden de belangen gediend betreffende het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet en het beschermen van weggebruikers en passagiers, als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet omdat de taxistandplaats en de fietsvoorziening elkaar niet hoeven te doorkruisen. Tevens omdat horeca- en centrumbezoekers die gebruik (willen) maken van het taxivervoer, ook nu de mogelijkheid hebben op geringe loopafstand van de horeca en winkels en op een verkeersveilige wijze de taxistandplaats op de Markt te bereiken;

  • 18.

    In het verlengde van de aanpassingen aan de westzijde van de Markt is het wenselijk de kruising Julianastraat-Markt-Oranjestraat conform de eisen in te richten. Hiermee wordt het belang gediend tot het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet; Door het opheffen van het erf op het kruisingsvlak en het realiseren van een uitritconstructie aansluitend op de kruising zuidzijde Markt waarbij de Markt deel uit blijft maken van het erf, wordt de doorgaande route Julianastraat-Oranjestraat conform de eisen van een verblijfsgebied ingericht met de daarbij behorende maximumsnelheid van 30 km/h;

  • 19.

    Met het instellen van eenrichtingsverkeer aan de noordzijde van de Markt vanaf de Kastanjeweg richting Markt 6 aansluitend op het bestaande eenrichtingsverkeer in de Markstraat, waarbij gemotoriseerd verkeer voortaan buiten de venstertijden ter hoogte van Theater Markant, Markt 32 de Markt in kan rijden om vervolgens via de Marktstraat bij de Promenade uit te rijden, wordt het belang gediend tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade als bedoeld in artikel 2, lid 2 sub a Wegenverkeerswet. Het is niet wenselijk dit deel van het centrum waar een verblijfsgebied geldt, te belasten als aanvoerroute voor vrachtverkeer van de markt. Voor fietsers en bromfietsers blijft de Markt in 2 richtingen toegankelijk;

  • 20.

    In de gewijzigde verkeerssituatie kan het gemotoriseerd verkeer via de Kastanjeweg de Markt aan de noordzijde inrijden om vervolgens via de Marktsraat de Promenade uit te rijden. Beoogd wordt om de Markt en de Marktstraat meer als verblijfsgebied aan te duiden en het autoverkeer te beperken tot alleen de hulpdiensten, waardetransporten en vergunninghouders;

  • 21.

    Gedurende de venstertijden is de rijbaan aan de noordzijde van de Markt derhalve gesloten voor het gemotoriseerd verkeer met uitzondering van de hulpdiensten, waardetransporten en vergunninghouders;

  • 22.

    Het overige gemotoriseerde verkeer waaronder vrachtverkeer kan de Markt uitsluitend buiten de venstertijden oprijden. Op dat moment is geen sprake van een bezetting van terrassen;

  • 23.

    Middels het instellen van de venstertijden wordt het belang van de verkeersveiligheid gediend, alsook het belang tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast of hinder bij terrassen, gelet uitsluitend de hulpdiensten, waardetransporten en vergunninghouders zijn toegestaan de Markt op te rijden gedurende de venstertijden en het overig verkeer is aangewezen op buiten de venstertijden;

  • 24.

    Ter hoogte van de verzinkbare paal aan de zijde van de Kastanjeweg is een opstelstrook voor voertuigen aanwezig. Gedurende de venstertijden stellen hulpdiensten, waardetransporten en vergunninghouders zich hier op voor de werking van de verzinkbare paal. Het overig verkeer op de Kastanjeweg wordt daardoor niet gehinderd dan wel in gevaar gebracht. Buiten de venstertijden kan het verkeer direct door rijden zonder zich op te stellen. Hiermee wordt het belang gediend tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, alsook in verband met de doorstroming het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het belang tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast of hinder gelet uitsluitend hulpdiensten, waardetransporten en vergunninghouders zich gedurende de venstertijden opstellen voor de verzinkbare paal;

  • 25.

    Met het in het verlengde van het versmallen van de rijbaan aan de noordzijde, het instellen van een eenrichtingsverkeer vanaf de Kastanjeweg richting Markt 6 aansluitend op het bestaande eenrichtingsverkeer in de Markstraat, waarbij het verkeer voortaan buiten de venstertijden ter hoogte van Theater Markant, Markt 32 de Markt in kan rijden om vervolgens via de Marktstraat bij de Promenade uit te rijden, wordt het belang gediend tot het waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet, en het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet. Ten behoeve van het als verblijfsgebied en daarmee autoluw in richten, dienen immers het aantal verkeersbewegingen zoveel mogelijk te worden beperkt. Hiermee kunnen conflictsituaties tussen zwakkere en gemotoriseerde verkeersdeelnemers zoveel mogelijk worden voorkomen. De huidige ‘shared space’ omgeving van de Promenade wordt als onoverzichtelijk ervaren met fietsers, voetgangers en autoverkeer van/naar de parkeergarage. Het druppelsgewijs uitrijden door het gemotoriseerd verkeer vanuit de Marktstraat is derhalve overzichtelijker dan de ingang van de Marktstraat aan deze zijde te leggen. Het beperken van het aantal verkeersbewegingen en daarmee conflictsituaties wordt bereikt door het instellen een eenrichtingverkeer in combinatie met een verzinkbare fysieke afsluiting gekoppeld aan venstertijden. Het gebied blijft daardoor toegankelijk maar waarbij tevens de veiligheid van zwakkere verkeersdeelnemers in een verblijfsgebied tegen gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk wordt gewaarborgd;

  • 26.

    Met het instellen van een eenrichtingsverkeer aan de noordzijde van de Markt, vanaf de Kastanjeweg richting Marktstraat-Promenade wordt het belang gediend tot het waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet ook in die zin dat door de versmalde inrichting van de rijbaan aan de noordzijde voorkomen wordt dat er sprake is van tegemoetkomend gemotoriseerd verkeer waardoor de doorstroming wordt belemmerd. Het eenrichtingverkeer dient er voor te zorgen dat buiten de venstertijden het verkeer kan doorstromen en de rijbaan ook daarvoor kan worden gebruikt. Met dit laatste wordt ook het belang gediend tot het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub c Wegenverkeerswet;

  • 27.

    Met het instellen van een eenrichtingsverkeer aan de zuidzijde van de Markt voorlangs het gemeentehuis richting de Kastanjeweg, wordt het belang gediend tot het waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet. De tegenover Theater Markant gelegen parkeerplaats wordt op deze wijze bereikbaar voor bezoekers die van de parkeerplaats gebruik willen maken. Eenrichtingsverkeer is ook wenselijk vanuit het oogpunt van het beschermen van weggebruikers en passagiers, als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet gelet er sprake is van een overzichtelijke en doorstromende situatie waarbij de gebruikers van de parkeerplaats maar ook vertrekkende marktkooplieden inrijden via deze zijde van de Nieuwe Markt en weer uitrijden via de Kastanjeweg;

  • 28.

    Met het aan de Markt ter hoogte van de Sacramentsweg een aparte laad- en loszone in te richten voor vrachtauto’s voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen buiten de venstertijden, worden de belangen gediend in de eerste plaats het bereikbaar houden van ondernemingen in het centrum voor bevoorrading en het waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet alsmede de het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet. Het bevoorradingverkeer kan laden en lossen op een locatie zonder de rijbaan te hoeven gebruiken waardoor het overig verkeer belemmerd wordt in de doorstroming dan wel het zicht wordt belemmerd op andere verkeersdeelnemers;

  • 29.

    Het aantal parkeerplaatsen op het Marktplein blijft met de bovengenoemde maatregelen en voorzieningen gehandhaafd;

  • 30.

    De gemeente heeft daarom met het oog op de uitbreidingsmogelijkheid van terrassen van de horecagelegenheden rondom het marktplein, het algemeen belang van de verkeersveiligheid voor het winkel- en horecapubliek in het centrum en de vrijheid van het verkeer middels het afsluiten van de rijbaan voor gemotoriseerd verkeer aan de westzijde, waarbij het resterend gedeelte van de rijbaan aan de westzijde wordt ingericht voor voetgangers en tevens rekening wordt gehouden met voldoende ruimte voor de geleidelijnen voor blinden en slechtzienden, het aanleggen van een afzonderlijke fietsvoorziening, alsmede het versmallen van de rijbaan aan de noordzijde van de Markt waarbij een gedurende venstertijden eenrichtingsverkeer vanaf de Kastanjeweg richting de Marktstraat-Promenade wordt ingesteld zodat de doorstroming van het verkeer ook op verkeersveilige wijze kan plaatsvinden, zwaarder laten wegen dan het belang om deze maatregelen niet te nemen gelet dan de uitbreidingsmogelijkheden van de terrassen niet mogelijk is zonder dat daarvoor de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer dan wel de bruikbaarheid van de weg in het geding komen.

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de politie Oost , die met het voorgenomen verkeersbesluit heeft ingestemd;

b e s l u i t

  • 1.

    Het verkeersbesluit d.d. 6 juni 2008 betreffende het instellen van een verplichte rijrichting voor motorvoertuigen ter hoogte van Markt 145 in te trekken;

  • 2.

    Het verkeersbesluit d.d. 29 april 2010 betreffende het instellen van de verplichte rijrichting op de Markt in te trekken;

  • 3.

    Het verkeersbesluit tot het wijzigen van de verkeerssituatie op de Markt te nemen en dienovereenkomstig uit te voeren.

  • 4.

    Deze maatregel wordt aangegeven door het aanbrengen van verkeerstekens volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) dat toegepast wordt zoals aangegeven is op de tekeningen W01D en W02D;

  • 3.

    Deze verkeersmaatregelen treden in werking nadat de betreffende verkeerstekens zijn aangebracht.

Dit besluit wordt ter openbare kennis aangeboden door middel van publicatie in de Staatscourant d.d 18-07-2017 en het Gemeenteblad d.d. 18-07-2017.

Uden, 10 juli 2017

namens Burgemeester en wethouders van Uden

ir. C.A.M. Kemperman hoofd afdeling Ruimte

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 83, 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.uden.nl.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen kunt u aanvullend een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 5200 MA

’s Hertogenbosch. Voor de behandeling moet u griffierechten betalen.

Naar boven