Verkeersbesluit verkeersmaatregel knip Amstel t.h.v. Nieuwe Keizersgracht Amsterdam

Logo Amsterdam

Nummer 2017-017101D d.d. 14 juli 2017

 

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum

 

Overwegingen ten aanzien van dit besluit

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Verordening op de bestuurscommissies, het mandaatbesluit van het algemeen bestuur van 27 maart 2014 en het ondermandaatbesluit van het dagelijks bestuur van 10 maart 2015,

 

Overwegende

dat de Amstel en de Nieuwe Keizersgracht gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Amsterdam en in beheer zijn bij de gemeente Amsterdam;

dat de wegen, die hiervoor zijn benoemd, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat op 2 november 2016 ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ zijn ingevoerd;

dat de beoogde doelstellingen van plan ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ zijn: het bieden van meer ruimte aan voetganger en fietser en het verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer middels het weren van doorgaand verkeer in de binnenstad;

dat één van de verkeersmaatregelen van het plan het instellen van een eenrichtingsweg betreft op de Vijzelstraat voor motorvoertuigen komende vanaf Muntplein en gaande richting Reguliersdwarsstraat;

dat hierbij gekozen is om de ‘Vrachtroute Stedelijke Distributie’ op Vijzelgracht/ Vijzelstraat in de richting van Muntplein tussen 7.00 – 11.00 uur in stand te houden teneinde bevoorrading/ laden & lossen binnen de venstertijden mogelijk te maken;

dat het bevoorradend verkeer om die reden tussen 7.00 – 11.00 uur is uitgezonderd van de eenrichtingsweg die op het genoemde gedeelte van de Vijzelstraat van kracht is;

dat buiten deze tijden de rijbaan van Vijzelstraat, ter hoogte van Reguliersdwarsstraat, voor gemotoriseerd verkeer richting Muntplein afgesloten is door middel van de aanwezigheid van palen;

dat het hierdoor niet meer toegestaan is voor (doorgaande) motorvoertuigen om vanaf de Stadhouderskade (s100), via het Weteringcircuit, de Nieuwe Vijzelstraat, de Vijzelgracht en de Vijzelstraat richting Muntplein en Rokin te rijden;

dat voorafgaand aan - en na - de uitvoering van Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein een monitoringsprogramma is uitgevoerd waarmee de impact van de verkeersmaatregelen, op het verkeer in de omliggende straten, in beeld is gebracht;

dat uit de monitoring is gebleken dat - sinds de invoering van Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein - de hoeveelheid autoverkeer (met name taxi’s) over de Amstel oostzijde (fors) is toegenomen;

dat uit de meting, die voorafgaand aan de uitvoering van Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein is gehouden (0-meting), is gebleken dat op de oostzijde van de Amstel (oneven zijde) zeer weinig autoverkeer reed;

dat de hoeveelheid autoverkeer op de Amstel oostzijde, na uitvoering van Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein, op dit moment nog steeds bescheiden is, te vergelijken met een rustige gracht, maar de toename van het aantal auto’s ten opzichte van de 0-meting groot is;

dat vooral ’s nachts veel (lege) taxi’s gebruik maken van de Amstel oostzijde;

dat Amstel oostzijde te typeren valt als erftoegangsweg, welke onderdeel uitmaakt van een verblijfsgebied 30 km/u zone, die bedoeld is voor het afwikkelen van bestemmingsverkeer en niet voor het afwikkelen van verkeer dat eigenlijk thuishoort op de daarvoor bestemde hoofdroutes zoals: de Stadhouderskade, Mauritskade en de Weesperstraat;

dat een toename van (auto)verkeer op Amstel oostzijde niet wenselijk is vanuit verkeersveiligheidsoogpunt, met name vanwege de aanwezige fietsers en de voetgangers, en ook vanwege de leefbaarheid;

dat daarom is bekeken welke mogelijkheden er zijn om de toename van het (doorgaand) verkeer op Amstel oostzijde te beperken waarbij dit zo min mogelijk nadelige gevolgen heeft voor de bereikbaarheid voor aanwonenden en bedrijven die in de directe omgeving gevestigd zijn;

dat uit een eerste verkenning geconstateerd is dat het onaantrekkelijker maken van de route via de Amstel oostzijde geen haalbare variant is en dat gekozen dient te worden voor het onmogelijk maken van de route voor gemotoriseerd verkeer;

dat een zevental mogelijke opties voor het onmogelijk maken van de (doorgaande) route tegen elkaar is afgewogen waarbij is voorgesteld aan de Centrale Verkeerscommissie om akkoord te gaan om een knip aan te brengen op de Amstel oostzijde op de brug ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht;

dat deze voorkeurslocatie voor de knip is beoordeeld als een logische en effectieve locatie waarbij ook een huidig knelpunt voor voetgangers (Walter Süskindbrug, over Nieuwe Herengracht) sterk wordt verbeterd;

dat met de knip de leefbaarheid wordt bevorderd door het beperken van de overlast van het verkeer, en de aantasting van het karakter van het gebied;

dat de bereikbaarheid van gemotoriseerd verkeer van het wegvak van de Amstel - tussen Nieuwe Keizersgracht en de Walter Süskindbrug – ten gevolge van de knip op Amstel alleen nog mogelijk is via het Vezip gebied (alleen pas/ ontheffinghouders), dat van kracht is op Nieuwe Keizersgracht (noordkade) en de Nieuwe Herengracht (zuidkade);

dat aan dit wegvak van de Amstel - tussen Nieuwe Keizersgracht en de Walter Süskindbrug – geen parkeerplaatsen zijn gelegen die bereikbaar dienen te blijven;

dat voor de adressen aan de Amstel - tussen Nieuwe Keizersgracht en de Walter Süskindbrug – onder voorwaarden een mogelijkheid wordt geboden om het Vezip gebied in te rijden;

dat deze maatregel op deze locatie goed past binnen de kaders die in de Nota Bereikbare Binnenstad en de Uitvoeringsagenda Mobiliteit zijn opgenomen;

dat bij het advies van de Centrale Verkeerscommissie ook de ingezonden adviezen van de fietsersbond en het cliënten belang zijn meegewogen;

dat de Centrale Verkeerscommissie positief heeft geadviseerd op de verkeersmaatregel knip Amstel oostzijde op de brug ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht;

dat de knip voor motorvoertuigen op de Amstel oostzijde kan worden gerealiseerd door de Dirk van Nimwegenbrug tussen de beide kades van de Nieuwe Keizersgracht aan te wijzen als tweerichtingen verplicht fiets/ bromfietspad;

dat ter ondersteuning van deze knip aan de zuidzijde van de Dirk van Nimwegenbrug, direct ten noorden van de aansluiting met Nieuwe Keizersgracht (zuidkade), palen worden aangebracht om de doorgang voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen onmogelijk te maken;

dat de paal in het wegdek dusdanig zal worden uitgevoerd dat hulpdiensten deze doormiddel van een sleutel kunnen verwijderen als dit voor de uitvoering van hun taak noodzakelijk is;

dat naast de rijbaan vaste palen zullen worden aangebracht om de doorgang voldoende te beperken zodat autoverkeer effectief wordt geweerd;

dat voor de hiervoor beschreven maatregelen op grond van artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit genomen dient te worden;

dat bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

dat het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer voor gemotoriseerd verkeer minder van belang wordt geacht dan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers en het borgen van de leefbaarheid/ beperken van de aantasting van het karakter op dit gedeelte van Amstel oostzijde;

dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam;

dat de politie heeft aangegeven geen bezwaar tegen de bovengenoemde verkeersmaatregelen te hebben.

 

BESLUIT

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van verkeersborden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 – en onderborden waaruit blijkt dat (brom)fietsers in twee richtingen toegestaan zijn - de Amstel (Dirk van Nimwegenbrug) ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht aan te wijzen als twee richtingen verplicht fiets/ bromfietspad.

Situatieschets

 

 

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor Stadsdeel Centrum, namens deze,

 

K. van Grunsven

 

 

Afdelingshoofd Schoon en Heel

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar of beroepsclausule

Op grond van artikel 7.1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kunt u, als uw belang rechtstreeks bij dit besluit betrokken is, binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen bij het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum, afdeling Juridische Zaken, Amstel 1, 1011 PN Amsterdam. Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

 

Origineel aan: Stadsdeel Centrum Bedrijfsvoering/DIV

 

Afschrift aan: Stadsdeel Centrum Bekendmakingen

Stadsdeel Centrum Dienstverlening/Vergunningen regulier

Stadsdeel Centrum Bedrijfsvoering/Informatievoorziening/Geoinformatie

Stadsdeel Centrum /Dienstverlening/Algemeen en sociaal loket

           Stadsdeel Centrum /Omgevingsmanagement/Projecten

Stadsdeel Centrum Schoon & Heel Procesunit

             Dienst Stadstoezicht

              Cliëntenbelang

              Fietsersbond

 

Naar boven