Verkeersbesluit instellen 60km/u zone in het gebied ten noorden en zuiden van de

Logo Lansingerland

Groendalseweg. T1701011

Burgemeester en wethouders van Lansingerland

Overwegende het volgende:

Inleiding

Het gebied ten zuiden van de Laan van Mathenesse, ten westen van de N209 en ten oosten van de

Noordeindseweg, grenzend aan de bebouwde kom grenzen van Bergschenhoek, heeft een

agrarisch karakter met veel tuinbouwbedrijven. De wegen in het gebied hebben, met uitzondering

van de Groendalseweg een weginrichting, die past bij het agrarisch verblijfsgebied.

De weginrichting komt echter niet overeen met het geldende snelheidslimiet van 80 km/u. Om de

verkeersveiligheid te verbeteren is het wenselijk om het snelheidslimiet in overeenstemming te brengen met de weginrichting.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersmaatregel en argumentatie

Hieronder wordt de in te stellen verkeersmaatregel toegelicht. Daarbij is tevens de onderbouwing van de maatregel uitgewerkt.

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen liggen in het gebied ten zuiden van de Laan van Mathenesse en ten oosten van de Noordeindseweg en ten westen van de N209. De wegen in dit gebied, welke buiten de bebouwde kom liggen, hebben grotendeels de inrichting van een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom (Essentiële Herkenbaarheidskenmerken, geen rijstrookmarkering, fietsers op rijbaan). Om de verkeersveiligheid in dit gebied te verbeteren is het wenselijk om het snelheidsregime te verlagen van 80 km/uur naar 60 km/uur. Voor het instellen van een 60 km/uur zone is dit verkeersbesluit nodig.

Snelheid 60 km/u zone

De wegen zijn ingericht als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom. Het is wenselijk om de snelheid te verlagen van 80 km/u naar 60 km/u. Dit omdat het beter aansluit op de essentiële herkenbaarheidskenmerken van de onderhavige wegen en een snelheidsverlaging zorgt voor een verbetering van de verkeersveiligheid. In de huidige situatie zijn er wegversmallingen, kruispuntplateaus en as-verspringen aanwezig. Verdere verkeerstechnische aanpassingen zijn niet noodzakelijk.

Om de veiligheid op de weg ter plaatse te verzekeren/verbeteren alsmede om weggebruikers en passagiers te beschermen wordt dit verkeersbesluit genomen.

Situering en beheer van de wegen

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen, liggen buiten de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland (kern Bleiswijk/Berkel en Rodenrijs) en zijn bij deze gemeente in beheer en onderhoud met uitzondering van de parallelwegen Hoefweg, Overbuurtseweg en Hoekeindseweg,. De wegen Hoefweg, Overbuurtseweg en Hoekeindseweg vallen onder verantwoordelijkheid van de Provincie Zuid-Holland. Hiermee is positief overleg gevoerd over de verkeersmaatregel. En zijn afspraken gemaakt over de uitvoering van de 60 km/uur zone. De wegen van de provincie hebben in de huidige situatie het snelheidslimiet van 60 km/uur. Deze blijft gehandhaafd. Om uniformiteit te creëren is het wenselijk om deze wegen ook onder het 60 km/u-zone regime te brengen en de bebording daarop aan te passen.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft in de Verkeersadviesgroep van de gemeente Lansingerland overleg plaatsgevonden met de politie Rotterdam.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Het afdelingshoofd is in het geldende mandaatregister door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.

Besluiten:

  • I.

    De Irisweg, Lelieweg, Albert van ‘t Hartweg, Anjerweg, Violierenweg, (parallelwegen Hoefweg, Overbuurtseweg en Hoekeindseweg), Krokussenweg, Hyacintenweg, Petuniaweg, Cyclamenweg, Anthuriumweg, Geberaweg, Munnikenweg, Benjamin Vermeerweg, Roelof Kromkampweg, Hendrik Driessenweg, A.H. Verweijweg, Abraham Molenaarweg en J. Poortmanweg aan te wijzen als 60 km/uur zone door het plaatsen van borden A1 (begin 60 km/uur zone) en A2 (einde 60 km/uur zone) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. De verkeersborden worden geplaatst zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

  • II.

    Dit besluit te publiceren in de Staatscourant en op de website van de gemeente Lansingerland.

  • III.

    Een kopie van dit besluit te zenden aan:

  • a.

    Politie Rotterdam, bureau Berkel en Rodenrijs, t.a.v. de heer R. Heuvelman, Postbus 70023, 3000 LD Rotterdam;

  • b.

    de afdeling Beheer & Onderhoud, wijkbeheerders (digitaal);

  • c.

    de afdeling Vergunningverlening & Handhaving, M. Teunissen (digitaal);

Namens burgemeester en wethouders van Lansingerland,

Ruud de Prez

Afdelingshoofd Beheer en Onderhoud

Bijlage: Situatietekening 60 km/u zone gebied ten zuiden van de Laan van Mathenesse, ten westen van de N209 en ten oosten van de Noordeindseweg

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, of is het besluit onduidelijk? Neem altijd eerst contact op met de gemeente. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift hoeft te schrijven. Medewerkers van de gemeente nemen samen met u het besluit door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog digitaal of schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de gemeente Lansingerland. Let u er wel op, dat u het bezwaar indient binnen de wettelijke termijn. Het adres voor het indienen van schriftelijk bezwaar is:

College van burgemeester en wethouders van gemeente Lansingerland

Postbus 1

2650 AA Berkel en Rodenrijs

Of voor het indienen van digitaal bezwaar: zie www.lansingerland.nl onder het kopje ‘formulieren’.

Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen de wettelijke termijn, zijnde zes weken na verzenddatum. Schrijf in uw bezwaarschrift ten minste:

  • uw naam en adres;

  • de datum van uw bezwaarschrift;

  • het nummer van deze brief, of stuur een kopie van deze brief mee met uw bezwaarschrift (artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht);

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • waarom u het niet eens bent met ons besluit;

  • uw handtekening.

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. U kunt tijdens deze procedure een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht

Naar boven