Verkeersbesluit aanleg Spaarndammertunnel

Logo Amsterdam

Nummer: INT-17-03424

Datum 19-6-2017

Besluit van het college van Burgemeester en Wethouders

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB 1992), de Verordening op de Bestuurscommissies 2013, het Mandaatbesluit van het Algemeen Bestuur en de ondermandaat-besluiten de verordening op de bestuurscommissie en het ondermandaatsbesluit van het algemeen bestuur van 23 februari 2016,

dat de Spaarndammerdijk, met in het verlengde de Tasmanstraat, een van de vier grote ontsluitingsroutes is van Amsterdam. Door naast de Spaarndammerdijk een tunnel aan te leggen voor doorgaand verkeer, wordt de dijk straks alleen nog gebruikt door de lijnbus en bestemmingsverkeer.

dat deze tunnel de verbinding vormt tussen de Houtmankade en de Transformatorweg;

dat de tunnel zal worden aangewezen als autoweg met een maximumsnelheid van 50 km per uur;

dat de aansluitende hoofdrijbanen zullen worden aangewezen als voorrangsweg;

dat naast de tunnel een parallelweg en een vrij liggend fietspad zullen worden aangelegd;

dat voorkomen dient te worden dat ander verkeer dan fietsverkeer gebruik zal gaan maken van dit fietspad en het derhalve als zodanig dient te worden aangewezen;

dat door de aanleg van de parallelweg de aansluitingen op de Transformatorweg ook gewijzigd worden waarbij de aansluitingen zullen worden aangewezen als voorrangskruisingen, waarbij de Transformatorweg voorrang heeft;

dat de nieuw aan te leggen gedeelten van bromfietspaden op de Transformatorweg zullen aansluiten op het reeds bestaande bromfietspad van de Transformatorweg;

dat op de parallelweg bij de hieronder genoemde kruisingen ter geleiding van het voetgangersverkeer voetgangersoversteekplaatsen zullen worden aangelegd;

dat de lijnbus ook gebruik zal gaan maken van deze parallelweg en daar zal halteren;

dat ter geleiding van het verkeer op de Spaarndammerdijk, de Tasmanstraat en de toeleidende wegen verkeersgeleiders zullen worden aangelegd;

dat voorkomen dient te worden dat deze geleiders aan de verkeerde zijde worden gepasseerd, hetgeen kan worden gerealiseerd door een gebod in te stellen het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

dat de Gemeente Amsterdam elektrisch vervoer stimuleert, zoals vastgesteld in de Agenda Duurzaamheid d.d. 11 maart 2015

dat elektrisch vervoer bijdraagt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en leefomgeving in Amsterdam;

dat voor elektrisch vervoer een openbaar netwerk van oplaadlocaties noodzakelijk is;

dit gebeurt door het aanwijzen en aanleggen van oplaadpunten voor elektrische voertuigen in Amsterdam;

dat hiertoe op de Spaardammerdijk 4 en de Tasmanstraat 4 oplaadplekken worden gerealiseerd;

dat ter voorziening in de behoefte tot laden en lossen op de Spaarndammerdijk diverse laad- en losgelegenheden zullen worden aangelegd;

dat dit ontwerp vier keer is besproken in de Centrale Verkeerscommissie en de diverse belangen zijn afgewogen hetgeen heeft geresulteerd in onderstaande besluiten;

dat de thans geldende verkeersbesluiten op de weggedeelten van de hierna te noemen wegen hierbij komen te vervallen;

dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 deze maatregelen genomen worden:

om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

dat het in artikel 24 van het BABW bedoelde overleg met de vertegenwoordiger van de korpschef van de Nationale politie, regionale eenheid Amsterdam heeft plaatsgevonden en dat deze akkoord is met dit besluit;

dat de desbetreffende weggedeelten gelegen zijn binnen de grenzen van het Stadsdeel West en behoort tot het Hoofdnet Auto en/of het Hoofdnet Rail en het geen grootstedelijk project of een stedelijke taak of stedelijk belang betreft;

Besluit:

 

 

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model  B1 en B6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990

a. de Tasmanstraat, tussen de Van Diemenstraat en de ingang van de Spaarndammertunnel;

b. de Spaarndammerdijk, tussen de Nieuwe Hemweg en de ingang van de Spaarndammertunnel;

 

2. Door het plaatsen van verkeersborden conform model  B4,B5 en B6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als voorrangspunt zijweg rechts/links waarbij de kruisende wegen voorrang moeten verlenen

 

de Spaarndammerdijk , de parallel rijbaan en het vrijliggende fietspad:

a. met de kruising van de busbaan en het bromfietspad naar de Houthavens gelegen tegenover de Uitgeeststraat

b. met de kruising van de Spaarndammerstraat;

de Transformatorweg:

a. de kruising met de parallel rijbaan van de Spaarndammerdijk;

b. de kruising met de uitrit van het NS terrein

 

  •  

    3. Door het plaatsen van verkeersborden conform model C22van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 in te stellen een geslotenverklaring voor voertuigen met bepaalde gevaarlijke stoffen:

De Spaarndammertunnel, voor categorie D;

 

4. Door het plaatsen van verkeersborden conform model D2 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 in te stellen het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft:

 

de Archangelweg op de ter geleiding van het verkeer gelegen verkeersheuvels ter hoogte van de kruising met de Spaarndammerdijk;

de Houtmankade op de ter geleiding van het verkeer gelegen verkeersheuvels ter hoogte van de kruising met de Tasmanstraat;

de Spaardammerdijk, alle op de ter geleiding van het verkeer gelegen verkeersheuvels;

de Tasmanstraat , alle op de ter geleiding van het verkeer gelegen verkeersheuvels

de Transformatorweg op de ter geleiding van het verkeer gelegen verkeersheuvels ter hoogte van de kruising met de Spaarndammerdijk;

de Van Diemenstraat op de ter geleiding van het verkeer gelegen verkeersheuvels , ter hoogte van de Tasmanstraat

 

5. Door het plaatsen van verkeersborden conform model D3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 in te stellen het gebod voor alle bestuurders het bord aan beide zijden voorbij te gaan:

de Spaardammerdijk, op de ter geleiding van het verkeer gelegen verkeersheuvels gelegen ter hoogte de van de kruising met de Archangelweg;

 

6. Door het plaatsen van verkeersborden conform model D4 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 in te stellen het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven:

de Spaardammerdijk, met de kruising van de Uitgeeststraat en de aldaar gelegen busdoorsteek;

 

7. Door het plaatsen van verkeersborden conform model E4 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als parkeerplaats met gecombineerd met onderbord opladen elektrische voertuigen:

 

  • a.

    de Spaardammerdijk de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen voor de percelen 219 t/m 231, 4 oplaadplekken;

b. de Tasmanstraat de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen voor de percelen 27 t/m 29 , 2 oplaadplekken;

c. de Tasmanstraat de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen voor de percelen 247 , 2 oplaadplekken;

 

8. Door het plaatsen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen:

de Spaardammerdijk de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen voor

a. percelen 5 t/m 19, geldende van 07.00 - 15.00 uur;

b. perceel 2014;

c. perceel 302;

 

9. Door het plaatsen van verkeersborden conform model G3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als autoweg:

de Spaarndammertunnel;

 

10. Door het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als verplicht fietspad:

 

de Spaarndammerdijk , het fietspad gelegen tussen de Transformatorweg en de Tasmanstraat, in beide richtingen

de Tasmanstraat, de fietspaden gelegen tussen de Spaardammerstraat en de Houtmankade, in beide richtingen

de Tasmanbrug:

  • a.

    het fietspad gelegen aan de zuidzijde tussen de Houtmankade oost en west, in beide richtingen;

  • b.

    het fietspad gelegen aan de noordzijde tussen de Van Diemenstraat en de Pontsteiger; 

  •  

11. door het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaatsen zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990:van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als voetgangersoversteekplaats;

 

Spaarndammerdijk:

 

  • 1.

    Ter hoogte van het zwembad;

  • 2.

    Ter hoogte van de kruising met de Uitgeeststraat;

  • 3.

    Ter hoogte van de kruising met de Hembrugstraat;

 

de Tasmanstraat

 

  • 1.

    Ter hoogte van de kruising met de Houtmankade/Van Diemenstraat/Pontsteiger;

2. Ter hoogte van de kruising met de La Mairestraat;

 

Transformatorweg ter hoogte van de kruising met de Nieuwe Hemweg/Spaardammerdijk;

 

12. Door het plaatsen van verkeersborden conform model G12a van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als fiets/ bromfietspad:

 

  • de

    Transformatorweg ter hoogte van de kruising met de Nieuwe Hemweg/Spaardammerdijk

 

  • 13.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model L3b van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als bushalte:

de Spaarndammerdijk

 

  • 1.

    gelegen ter weerszijden van de parallelweg ter hoogte van het zwembad;

  • 2.

    gelegen ter weerszijden van de parallelweg ter hoogte van de kruising met de Hembrugstraat;

     

de Tasmanstraat gelegen ter weerszijden van de parallelweg ter hoogte van de kruising met de Houtmankade

 

14. door het aanwijzen van een busbaan rijbaan waar het woord "lijnbus" is aangebracht als bedoeld in artikel 1 onder J van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

de Spaarndammerstraat, de busdoorsteek ter hoogte van de Uitgeeststraat;

de Tasmanstraat, het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte op de parallelweg, tussen perceel 17 en de hoofdrijbaan;

de Transformatorweg, de doorsteken naar de Nieuwe Hemweg;

 

Zie bijgevoegde bebordingstekeningen nr 20144940 blad 1t/m7 d.d. 16-6-2017 van het Ingenieursbureau Amsterdam.

 

 

 

Het college van Burgemeester en Wethouders, namens deze

Algemeen Bestuur van de Bestuurscommissie van het stadsdeel West,

Namens deze,

Afdelingshoofd Schoon en Heel

De heer R. Bos.

 

 

 

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit.

Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en minstens bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de gronden van uw bezwaar en het kenmerk nummer van dit besluit. Wilt u ook uw telefoonnummer vermelden en een kopie van dit besluit mee zenden.

U stuurt uw bezwaarschrift naar:

College van Burgemeester en Wethouders  

t.a.v. Juridisch Bureau stadsdeel West

Postbus 57239,

1040 BC Amsterdam

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

 

Naar boven