DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Logo Rijkswaterstaat - Dienst Utrecht

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Op grond van het bepaalde in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen (BABW) inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, almede onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Aangezien het hier een weggedeelte betreft dat in beheer is bij het Rijk ben ik bevoegd op grond van artikel 18, eerste lid, onder a , van de Wegenverkeerswet 1994, dit verkeersbesluit te nemen.

B ELANGENAFWEGING EN MOTIVERING

Uit de statistieken met betrekking tot verkeersongevallen van Rijksweg 12 (A12) in de G-lus van knooppunt Lunetten blijkt dat de veiligheidssituatie niet optimaal is. Op deze locatie blijken met regelmaat ongevallen plaats te vinden waarbij de snelheid een belangrijke rol speelt. Een tijdelijke snelheidsverlaging middels een calamiteitenmaatregel heeft ertoe geleidt dat het aantal ongevallen op deze locatie is afgenomen.

Om het aantal ongevallen terug te dringen en een eenduidigheid in het snelheidsregime te handhaven wordt de snelheid op rijksweg 12 (A12) tussen km 62,31 Re e en km 62,9 Re e, Rijksweg 12 (A12) tussen km 62,5 Re p en km 62,75 Re p en Rijksweg 12 (A12) tussen km 62,4 Re g en km 63,3 Re g teruggebracht naar 80 kilometer per uur.

Het verlagen van de snelheid werkt attentie verhogend en de lagere snelheid geeft de weggebruiker meer tijd om te anticiperen op (on)verwachte situaties.

K orte omschrijving van de maatregel

De aanpassing bestaat uit een sn elheidsverlaging op de volgende trajecten:

A12 tussen km 62,31 Re e en km 62,9 Re e 80 km/uur

A12 tussen km 62,5 Re p en km 62,75 Re p 80 km/uur

A12 tussen km 62,4 Re g en km 63,3 Re g 80 km/uur

Bij de afweging van de belangen die samenhangen met het nemen van dit besluit, heb ik de mogelijke invloed van de maatregel op de aspecten geluid, ecologie en luchtkwaliteit betrokken op basis van een gevoeligheidsanalyse.

Verkeersveiligheid

De verwachting is dat de geïntroduceerde snelheidsverlaging tot gevolg heeft dat er minder ongevallen gebeuren op de betrokken locaties.

De maatregel om de snelheid op een lus in een knooppunt te verlagen wordt vaker toegepast bij probleemlocaties. De maatregel is daardoor herkenbaar en logisch voor de weggebruiker en zal daardoor naar verwachting geen nieuwe risico’s introduceren.

Luchtkwaliteit / Ecologie / Geluid

De maatregel heeft een verwaarloosbaar effect op het gebied van luchtkwaliteit en geluid. Er zijn geen effecten op het gebied van ecologie.

PROCEDURE

De bekendmaking van het verkeersbesluit met bijbehorende stukken en de mogelijkheid om bezwaar te maken is gepubliceerd in de Staatscourant.

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met politie Utrecht, de daartoe gemachtigde medewerker Verkeersadvisering.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit ik op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en juncto artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer om:

de maximum snelheid te verlagen naar 80 km/uur (bord RVV A01-80) op de volgende locaties:

 

  • 1.

    Rijksweg 12 (A12) tussen km 62,31 Re e en km 62,9 Re e

  • 2.

    Rijksweg 12 (A12) tussen km 62,5 Re p en km 62,75 Re p

  • 3.

    Rijksweg 12 (A12) tussen km 62,4 Re g en km 63,3 Re g

  

ONDERTEKENING

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze,

hoofd van de afdeling Vergunningverlening Rijkswaterstaat Midden-Nederlanddrs. R.M. Kok

 

Naar boven