Verkeersbesluit

Logo Geldrop-Mierlo

Aanwijzen oplaadplaats voor elektrische voertuigen nabij drie locaties in Geldrop-Mierlo:

  • -

    Graspieper 4, Mierlo;

  • -

    Marktstraat 76, Mierlo;

  • -

    Schepenenstraat 61, Geldrop.

     

 

Aan leiding

De opkomst van elektrische voertuigen blijft doorzetten. In onze gemeente zijn sinds 2010 al de nodige laadpalen geplaatst. Begin 2017 heeft de provincie een overeenkomst gesloten met de combinatie Nuon-Heijmans om voor 2020 in Noord-Brabant 2500 slimme laadpunten te realiseren. Via dit traject zijn er inmiddels een drietal nieuwe aanvragen ontvangen om in Geldrop-Mierlo nieuwe elektrische laadpalen langs de openbare weg te realiseren.

Toetsingskader b eoordeling aanvragen :

Binnengekomen aanvragen worden op een aantal punten beoordeeld om te bepalen of er voldoende aanleiding is de laadpaal te plaatsen. Belangrijk is dat er voldoende openbare parkeerplaatsen in de directe omgeving aanwezig zijn, omdat bij het toekennen van een laadplaats voor elektrische voertuigen een openbare parkeerplaats komt te vervallen. Tegelijkertijd dient de laadplaats niet te ver van de potentiele gebruikers te liggen, waarvoor een afstand van 300m als maximum geldt. Verder moet de laadplaats bij voorkeur door verschillende voertuigen gebruikt kunnen worden.

Locaties

Graspieper 4, Mierlo

De bewoners van Leeuwerik 50 hebben een laadpaal aangevraagd. In de Leeuwerik zelf is een beperkt aantal openbare parkeerplaatsen aanwezig, terwijl er in de straat sprake is van een behoorlijke parkeerdruk. Op geringe afstand (110m) van de woning is een groter parkeerterrein aanwezig bij de brede school Luchen en de fysiotherapiepraktijk. Dit parkeerterrein is meer voor algemeen gebruik, zodat de laadplaats door meer gebruikers gebruikt zou kunnen worden.

Marktstraat 76 , Mierlo

De bewoners van Marktstraat 63 in Mierlo hebben een laadpaal aangevraagd. In de Marktstraat is sprake van een flinke parkeerdruk, met name in het weekeinde i.v.m. de aanwezigheid van o.a. twee restaurants. Nabij de woning Marktstraat 63 is beperkt parkeerruimte beschikbaar, bovendien is dit langsparkeren. Verderop in de Marktstraat zijn parkeerplaatsen, die meer voor algemeen gebruik zijn. De afstand tot de woning Marktstraat 76 is 120m en daarmee acceptabel. Bovendien kan de laadplaats op deze locatie ook door andere gebruikers van elektrische voertuigen gebruikt worden.

Schepenenstraat 61

De bewoners van de Schepenenstraat 25 hebben een laadpaal aangevraagd. In de Schepenenstraat is er geen ruimte om op eigen terrein te parkeren, zodat er een hoge parkeerdruk is op de aanwezige openbare parkeerplaatsen. Verderop richting het noorden is er een parkeerpleintje aanwezig bij een appartementengebouw (ter hoogte van Schepenenstraat 61). De parkeerdruk is hier lager en de afstand tot de woning aan de Schepenenstraat bedraagt 80m. Hier kan een laadpaal worden aangebracht tussen de eerste twee vakken rechts. Ook zorgt deze locatie ervoor dat de laadpaal door andere voertuigen gebruikt kan worden.

Juridisch kader

Op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

Afstemm ing politie

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie, die op 6 juli 2017 hierover een positief advies heeft afgegeven.

Het besluit is op 7 juli 2017 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer. Op 12 juli 2017 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Aanwijzen oplaadplaats voor elektrische voertuigen op drie locaties in Geldrop-Mierlo (Graspieper 4, Mierlo / Marktstraat 76, Mierlo / Schepenenstraat 61, Geldrop)’, VKB2017-07, 29-6-2017.

Motivering / Belangenafweging

Motivering wegenverkeerswet

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Doelstelling

De maatregel beoogt de goede doorstroming van het verkeer te bevorderen, zodat gebruikers van elektrische auto’s in staat worden gesteld hun auto tijdig op te laden.

Belangenafweging

Het reserveren van een extra laadplek voor elektrische auto’s houdt in dat er een openbare parkeerplaats komt te vervallen. Dit is in bovenstaande gevallen niet mogelijk direct bij de woningen van de aanvragers van een laadpaal, omdat de parkeerdruk ter plaatse te hoog is. Binnen een afstand van 300m zijn er op alle drie de locaties wel openbare parkeerplaatsen beschikbaar, die voor dit oogmerk gereserveerd kunnen worden. Hierdoor kunnen deze oplaadplaatsen ook makkelijker door andere (toekomstige) gebruikers gebruikt worden. Bovendien wordt er belang aan gehecht om voldoende (openbare) oplaadplaatsen beschikbaar te stellen, zodat steeds meer autogebruikers gebruik maken van deze schone brandstof.

B ebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeersborden geplaatst worden op de volgende locaties, conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Aanwijzen oplaadplaats voor elektrische voertuigen op drie locaties in Geldrop-Mierlo (Graspieper 4, Mierlo / Marktstraat 76, Mierlo / Schepenenstraat 61, Geldrop)’,VKB2017-07, d.d. 29-6-2017:

  • 1)

    Het plaatsen van het bord model E04 met een onderbord met de tekst ‘Opladen elektrische auto’, bij de openbare parkeerplaats ter hoogte van het perceel Marktstraat 76 in Mierlo;

  • 2)

    Het plaatsen van het bord model E04 met een onderbord met de tekst ‘Opladen elektrische auto’, op het openbare parkeerterrein bij Graspieper 4 in Mierlo;

  • 3)

    Het plaatsen van het bord model E04 met een onderbord met de tekst ‘Opladen elektrische auto’, bij de openbare parkeerplaats ter hoogte van het perceel Schepenenstraat 61 in Geldrop.

 

Geldrop-Mierlo, 7 juli 2017

namens burgemeester en wethouders,

G.van Houtert,

Senior Ontwerp

Rech t sbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven