Verkeersbesluit

Logo Geldrop-Mierlo

Herinrichting 1e deel Bogardeind - Geldrop

Aan leiding

In 2016 is de Langstraat in het centrum van Geldrop heringericht. Aansluitend hierop wordt nu het 1e deel van het Bogardeind (grenzend aan de Langstraat) heringericht. Dit deel zal nu ook als (winkel)verblijfsgebied worden ingericht, waardoor de verkeers- en parkeersituatie op een aantal plaatsen zal wijzigen.

Huidige verkeersituatie

In de huidige situatie zorgt de carré-vorm van het Geldropse winkelcentrum, dat het Bogardeind min of meer buiten het Geldropse winkelcentrum is gelegen. Dit wordt versterkt doordat de 30km-zone begint op de hoek Bogardeind / Langstraat / Korte Kerkstraat. Ook de huidige inrichting met een vrij liggend fietspad versterkt dit beeld, terwijl in het 1e deel van het Bogardeind desalniettemin enkele winkel- en horecapanden zijn gelegen.

Verder begint de bestaande 30km-zone precies in de bocht van het kruispunt Bogardeind / Langstraat / Korte Kerkstraat. Dit is verkeerskundig geen ideale situatie.

Gewenste verkeersituatie

Het is de bedoeling om het 1e deel van het Bogardeind, tot en met het winkelpand Bogardeind 19-23 zodanig te her inrichten, dat dit deel van het Bogardeind meer deel uit gaat maken van het (winkel)centrum van Geldrop.

Verlengen 30km zone

De bestaande 30km zone, die nu op de hoek Bogardeind / Langstraat / Korte Kerkstraat, begint, zal worden verlengd tot en met het perceel Bogardeind 23. Dit houdt ook in dat dit deel ingericht kan worden als verblijfsgebied, waardoor de auto niet meer het primaat heeft. Het begin van de zone zal op wegdek worden geaccentueerd met belijning en een lichte verhoging.

Aanpassen fietspad

Het bestaande vrij liggend fietspad, dat begint op de hoek Bogardeind / Langstraat / Korte Kerkstraat zal gedeeltelijk worden opgeheven, zodat dit vrij liggende fietspad pas buiten de verlengde 30km- zone begint. Dit houdt in dat fietsers in het 1e deel van het Bogardeind van de rijweg gebruik maken, zoals dit gebruikelijk is voor verblijfsgebieden.

Parkeerplaatsen

Ook zullen langs het Bogardeind zes parkeerplaatsen worden aangelegd, waarvan er één ingericht zal worden als gehandicapten parkeerplaats. Deze parkeerplaats komt zo dicht mogelijk bij de bestaande zorgwinkel Bogardeind 19-23. Verder komt er een aparte laad- en losgelegenheid voor de winkels en horeca in de directe omgeving, die nabij de hoek Bogardeind / Langstraat / Korte Kerkstraat wordt gesitueerd. De nieuwe parkeerplaatsen (exclusief de gehandicaptenparkeerplaats) zullen via een apart aanwijzingsbesluit aangewezen worden voor betaald parkeren.

Het aanbrengen van deze extra parkeerplaatsen is mogelijk, omdat het vrij liggende fietspad komt te vervallen. Fietsers moeten op dit deel van het Bogardeind gebruik maken van de rijweg zoals ook in de Langstraat het geval is.

Zebrapad

Op de hoek Bogardeind / Langstraat / Korte Kerkstraat wordt een zebrapad aangelegd, zodat voetgangers veiliger de weg kunnen oversteken. Dit is op deze plek extra van belang, omdat het een logisch punt is om over te steken, terwijl het autoverkeer dit nu relatief laat opmerkt vanwege de bocht. In het al in 2016 genomen verkeersbesluit ‘Herinrichting Langstraat’ is de aanleg van dit zebrapad al juridisch geregeld, maar dit zal nu worden gerealiseerd.

Juridisch kader

Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

Afstemming politie

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie, die op 22 juni 2017 hierover een positief advies heeft afgegeven. De voorgestelde maatregelen en de daarbij behorende gewenste verkeersituatie zullen positief bijdragen aan de verkeersveilgiheid en meer duidelijkheid geven aan de weggebruiker. Toezicht en handhaving op het juiste gebruik van de te realiseren parkeerplaatsen zal worden uitgevoerd door de afdeling handhaving van de gemeente.

Dit verkeersbesluit is op 22 juni 2017 genomen met het oog op het verzekeren van de verkeersveiligheid. Op 28 juni 2017 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Herinrichting 1e deel Bogardeind, Geldrop, VKB 2017-06'.

Motivering / Belangenafweging

Motivering wegenverkeerswet

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Doelstelling

De diverse maatregelen zijn bedoeld om in het 1e deel van het Bogardeind de verkeersveiligheid van de verschillende weggebruikers van het gebied te verzekeren, nu dit deel van het Bogardeind als verblijfsgebied wordt ingericht.

Belangenafweging

De verschillende maatregelen zorgen ervoor dat het Bogardeind als verblijfsgebied wordt ingericht. Het autoverkeer zal haar snelheid iets eerder moeten aanpassen en ook de fietsers kunnen minder snel gebruik maken van het vrij liggende fietspad. Dit zijn echter beperkte aanpassingen, die logisch volgen op het plan om dit deel van het Bogardeind als verblijfsgebied in te richten. Ook zorgt dit ervoor dat het verkeer rustiger op de kruising met de Korte Kerkstraat afkomt, zodat er meer tijd is om op andere weggebruikers te reageren.

Bebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeersborden geplaatst worden op de volgende locaties, conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening 'Herinrichting 1e deel Bogardeind Geldrop, VKB 2-17-06:

  • 1)

    Het verplaatsen van het bord model A0130zb van de hoek Bogardeind / Langstraat / Korte Kerkstraat naar de locatie ter hoogte van perceel Bogardeind 23, om aan te geven dat, voor verkeer komend vanaf het Bogardeind, de 30km zone vanaf dit punt van kracht is;

  • 2)

    Het verplaatsen van het bord model A0230ze van de hoek Bogardeind / Langstraat / Korte Kerkstraat naar de locatie ter hoogte van perceel Bogardeind 23, om aan te geven, dat voor verkeer komend vanaf de Langstraat, de 30 km zone vanaf dit punt eindigt;

  • 3)

    Het verplaatsen van het bord model G11 van de hoek Bogardeind / Langstraat / Korte Kerkstraat naar de locatie ter hoogte van perceel Bogardeind 23, om aan te geven, voor fietsverkeer komend vanaf de Langstraat en de Korte Kerkstraat, dat vanaf dit punt sprake is van een ‘verplicht fietspad’;

  • 4)

    Het plaatsen van het bord model E06 tegenover het pand Bogardeind 17 om aan te geven dat deze openbare parkeerplaats aangewezen is als gehandicaptenparkeerplaats;

  • 5)

    Het plaatsen van het bord E07 met onderbord ‘OB502’ tegenover het pand Bogardeind 1 om aan te geven dat deze parkeerplaats bestemd is voor het laden en lossen.

 

Geldrop-Mierlo, '22 juni 2017

namens burgemeester en wethouders,

G.van Houtert,

Senior Ontwerp

Rech t sbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven