Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oud-Beijerland | Staatscourant 2017, 3638 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oud-Beijerland | Staatscourant 2017, 3638 | Verkeersbesluiten |
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De Bierkade en Scheepmakershaven zijn volledig opnieuw ingericht. In overleg met de eigenaren en gebruikers van de omliggende panden en percelen is er gekozen voor een inrichting waarbij een niet gereguleerde ruimte de basis vormt van het ontwerp. Het verkeersgedrag wordt hier sterk beïnvloed door de omgeving zelf. Verder maken alle weggebruikers daarin zoveel mogelijk gebruik gebruik van dezelfde verkeersruimte. Dit is ook wel bekend onder de naam “Shared Space”. Daarbij wordt dan gestreefd naar zowel een ruimtelijke- als een democratische kwaliteit voor de inrichting van de openbare ruimte, waarbij er een balans moet komen tussen verkeer, verblijf en de overige ruimtelijke functies. Dit wordt bereikt door de openbare ruimte zodanig in te richten dat de hoofdfunctie duidelijk op het verblijven ligt en niet op het verkeer. Wel moet het dan duidelijk zijn waar het verkeer wel en waar niet is gewenst. In een gebied dat volgens het concept “Shared Space” is ingericht kan het gebruik van technische verkeersinstrumenten zoals bebording, verkeersgeleiders en verkeersregelinstallaties doorgaans tot een minimum worden beperkt.Met ruimtelijke elementen en de landschappelijke en natuurlijke context wordt het gewenste sociale verkeersgedrag bereikt.Een gebied dat op deze wijze is ingericht zal voor de weggebruikers wat onveilig overkomen, waardoor men automatisch met een lagere snelheid gaat rijden en alerter is op mogelijke ongevallen. Het gevolg is dat de veiligheid voor kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers hierdoor wordt verhoogd. Het plan voor de inrichting van het gebied zoals dat nu is gerealiseerd, is in de lokale huis aan huis weekkrant “Het Kompas” gepubliceerd. Ook heeft het ontwerp ter inzage gelegen op de leestafel van het Gemeentehuis van Oud-Beijerland. Opmerkingen en wensen van de belanghebbenden zijn daarna nog zoveel mogelijk in het plan verwerkt.
In het nieuwe ontwerp voor de inrichting van de Scheepmakershaven is het bestaande parkeerterrein komen te vervallen. Dit gebied is nu ingericht als verblijfsgebied / evenementenplein. Het verkeer (met uitzondering van voetgangers) moet gebruik maken van smalle rijbanen langs de noord- en zuidzijde van dit plein. Deze smalle rijbanen zijn niet geschikt voor verkeer in twee richtingen, waardoor het instellen van eenrichtingsverkeer hier gewenst is.
Opheffen voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden)
In een gebied waar een niet gereguleerde ruimte (Shared Space) de basis is voor het vormgeven van de omgeving, is het gewenst om verkeersmaatregelen via bebording c.a. zo min mogelijk toe te passen. De inrichting van het gebied komt immers op weggebruikers enigszins onveilig over, waardoor men met gepaste snelheid gaat rijden. Het toepassen van voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden) is dan meestal niet meer nodig. Op basis hiervan kunnen de bestaande voetgangersoversteekplaatsen op de Scheepmakershaven (1x) en de Bierkade (2x) worden opgeheven.
Op grond van artikel 18, lid d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het College van Burgemeester en Wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten voor wegen die in eigendom en beheer zijn bij de Gemeente Oud-Beijerland. Via de regeling “Delegatie en Mandaat” van de Gemeente is deze bevoegdheid gemandateerd aan de Teamleider Infra van de afdeling "Ontwikkeling".
Met de politie van Oud-Beijerland (district Zuid–Holland Zuid) is overleg gevoerd over deze te nemen wettelijke verkeersmaatregelen. Een en ander volgens artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer. (BABW).
Op grond van de genoemde overwegingen is het gewenst het volgende te besluiten:
1a. Eenrichtingsverkeer in westelijke rijrichting in te stellen op de noordelijke rijbaan van de Scheepmakershaven tussen het eindpunt van het (verplichte) fietspad en de aansluiting van de zijstraat “Stuurboord”.
1b. Eenrichtingsverkeer in oostelijke rijrichting in te stellen op de zuidelijke rijbaan van de Scheepmakershaven tussen de aansluiting van de zijstraat “Stuurboord” en het beginpunt van het (verplichte) fietspad. Dit eenrichtingsverkeer op locatie aan te geven met verkeersborden RVV model C02, C03 en C04.
2. In te trekken lid C van het besluit van 10-2-2005 waarin voetgangersoversteekplaatsen zijn aangewezen op de Bierkade (nabij de aansluiting van de Havendam) en op de Scheepmakershaven (ter hoogte van de achterzijde van het pand Oostdijk 67).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-3638.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.