Verkeersbesluit, gemeente Delft, project Spoorzone – definitieve inrichting Ireneboulevard: instellen brom-/fietspaden en fietspaden

Logo Delft

Nummer: 2913993

Burgemeester en wethouders van Delft,

Gelet op:

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge waarvan de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge waarvan maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 14 van het BABW ingevolge de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;

  • -

    artikel 24 BABW ingevolge waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • -

    het project Spoorzone Delft in 2009 is gestart, met een geplande uitvoeringsperiode van ruim 10 jaar;

  • -

    dit project onder meer het slopen van het spoorviaduct langs de Phoenixstraat, het bouwen van een 2.300 meter lange spoortunnel voor vier spoorlijnen welke vanaf het DSM/Gist terrein tot aan de Abtswoudseweg bij de Engelsestraat loopt, het bouwen van 1.500 woningen en 23.000 m2 kantoorruimte, het bouwen van een nieuwe station en stadskantoor, het aanleggen van een nieuwe parkeergarage onder de Spoorsingel en het aanleggen van een 600 meter lang stadspark boven de spoortunnel omhelst;

  • -

    het plangebied van dit project in het noorden begint op het terrein van DSM/Gist, ongeveer ten noordoosten van de Frederik Matthesstraat, en richting het zuiden loopt tot voorbij de Abtswoudseweg, tot ongeveer ter hoogte van de Minervaweg;

  • -

    in de planning van dit project rekening is gehouden met het gereed komen van zowel de spoortunnel als de definitieve inrichting van de openbare ruimte van de Phoenixstraat / Spoorsingel en directe omgeving daarvan medio 2017;

  • -

    vervolgens in de periode na 2017 de laatste stedelijke ontwikkelingen gerealiseerd zullen worden, afhankelijk van de marktontwikkelingen;

  • -

    de werkzaamheden aan de spoortunnel, Phoenixstraat, Spoorsingel en omgeving inmiddels conform de planning in de afrondende fase zitten, hetgeen betekent dat de definitieve inrichting van de openbare ruimte op korte termijn wordt opgeleverd en in gebruik wordt genomen;

  • -

    de definitieve inrichting naast nieuw groen, water, bestrating en straatmeubilair ook bestaat uit een combinatie van nieuw aangelegde wegen en paden, oude wegen en paden die gedurende de werkzaamheden aan de Spoorzone niet toegankelijk waren en nu wederom in gebruik genomen worden en bestaande wegen en paden die in het kader van het project (deels) zijn aangepast;

  • -

    elk van de wegen en paden binnen het plangebied van de Spoorzone zijn eigen functie en daaraan gekoppeld gewenste gebruik door verkeersdeelnemers kent;

  • -

    dit gewenste gebruik zoveel mogelijk richting verkeersdeelnemers kenbaar wordt gemaakt door de wijze waarop de openbare ruimte is ingericht;

  • -

    het desalniettemin vanuit het oogpunt van het waarborgen van de lokale verkeersveiligheid, doorstroming van het verkeer en bereikbaarheid wenselijk wordt geacht om dit op specifieke locaties te ondersteunen met verkeersmaatregelen in de vorm van bebording en markering teneinde gevaarlijke en derhalve onwenselijke verkeerssituaties te voorkomen;

  • -

    hiertoe voor elk van de (nieuwe) straten en paden binnen het plangebied van het project Spoorzone verkeersbesluiten worden opgesteld waarin, voor zover van toepassing, wordt ingegaan op:

    • oude verkeersmaatregelen die in het verleden reeds zijn ingesteld en in de nieuwe situatie worden teruggebracht/gehandhaafd, waarvoor derhalve geen nieuwe besluitvorming nodig is;

    • oude verkeersmaatregelen die in het kader van de nieuwe inrichting komen te vervallen en daartoe in het verkeersbesluit formeel worden opgeheven;

    • nieuw in te stellen verkeersmaatregelen ter (be)geleiding van het verkeer in de nieuwe situatie, waartoe formeel besloten wordt in het betreffende verkeersbesluit;

  • -

    dit verkeersbesluit betrekking heeft op de nieuwe Ireneboulevard, welke ligt tussen de Westvest en de Nieuwe Gracht ;

  • -

    dit verkeersbesluit verder specifiek betrekking heeft op het instellen van de fietspaden en brom-/fietspaden die langs de Ireneboulevard komen te liggen;

Bestaande (brom)fietspaden Ireneboulevard die gehandhaafd worden

Overwegende dat:

-op de Ireneboulevard geen fietspaden of brom-/fietspaden gehandhaafd worden uit het verleden, aangezien de Ireneboulevard een (in naam) nieuwe straat betreft;

Bestaande (brom)fietspaden Phoenixstraat die worden opgeheven

Overwegende dat:

  • -

    op de Ireneboulevard in het verleden, toen dit weggedeelte nog de Prinses Irenetunnel heette, de volgende fietspaden zijn ingesteld die als gevolg van de nieuwe inrichting van de openbare ruimte komen te vervallen, dan wel reeds zijn vervallen:

    • 1)

      de aanduiding van het aan de zuidzijde van de Constructiebrug gelegen pad als verplicht fietspad, zoals destijds is besloten middels onderdeel VI, sub 2 van het verkeersbesluit met kenmerk 20411 van 12 oktober 1970;

    • 2)

      de aanduiding van het aan de noordzijde van de Prinses Irenetunnel gelegen tweerichtingspad, tussen Van Bleiswijckstraat en de Van Leeuwenhoeksingel, als verplicht fietspad, zoals destijds is besloten middels onderdeel III van het verkeersbesluit met kenmerk 36008 van 19 december 1980;

  • -

    bovengenoemde fietspaden middels dit verkeersbesluit dan ook formeel worden opgeheven;

Nieuwe fietspaden die op / langs de Ireneboulevard worden ingesteld

Overwegende dat:

  • -

    de definitieve inrichting van het plangebied van het project Spoorzone voorziet in het realiseren van (bromf)fietsvoorzieningen op en langs de Ireneboulevard om zodoende fietsers en bromfietsers veilige infrastructuur en routes te kunnen bieden, via welke zij hun bestemmingen vlot kunnen bereiken;

  • -

    het in deze gaat om het realiseren van de volgende (brom)fietsvoorzieningen:

    • a)

      een in twee rijrichtingen te gebruiken pad dat aan de noordzijde van de Ireneboulevard, tussen Nieuwe Gracht en Westvest ligt. Voor zover gelegen tussen Nieuwe Gracht en Engelsestraat wordt dit nieuwe pad aangewezen als verplicht fietspad. Het gedeelte gelegen tussen Engelsestraat en Westvest wordt aangewezen als verplicht brom-/fietspad. In verband hiermee wordt ter hoogte van de Engelsestraat bebording neergezet waarmee bromfietsers die naar het westen rijden, richting Nieuwe Gracht, worden geduid vanaf dat punt van de rijbaan van de Ireneboulevard gebruik te maken;

    • b)

      een in twee rijrichtingen te gebruiken pad dat aan de zuidzijde van de Ireneboulevard, tussen Nieuwe Gracht en Zuidwal ligt. Voor zover gelegen tussen Nieuwe Gracht en Engelsestraat wordt dit nieuwe pad aangewezen als verplicht fietspad. Het gedeelte gelegen tussen Engelsestraat en Zuidwal wordt aangewezen als verplicht brom-/fietspad. Enerzijds om bromfietsers met een bestemming bij het station de gelegenheid te kunnen bieden om via dit gedeelte van het vrijliggend pad en de als brom-/fietspad aangewezen Hooikade en Houttuinen naar het station te rijden. Anderzijds omdat de als brom-/fietspad aangewezen Hooikade op dit gedeelte van het pad aansluit en bromfietsers komende vanaf de Hooikade hiermee derhalve de mogelijkheid hebben om naar de Engelsestraat dan wel richting Zuidwal te rijden. Ter hoogte van het kruispunt Ireneboulevard – Zuidwal gaat het brom-/fietspad aan de zuidzijde van de Ireneboulevard over in het fietspad van de Zuidwal. Bromfietsers in oostelijke richting worden derhalve ter hoogte van dit kruispunt middels bebording naar de rijbaan van de Zuidwal gedirigeerd;

    • c)

      een (brom)fietsoversteeklocatie over de Ireneboulevard, gelegen ter hoogte van de Engelsestraate, welke wordt aangewezen als verplicht brom-/fietspad;

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    de bovenvermelde maatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    de onder ‘besluiten’ genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Delft;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 27 september 2011 is gemandateerd aan de gemeentedirecteur, waarbij ondermandaat is verleend aan het afdelingshoofd Ruimte Advies;

  • -

    overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de (gemachtigde van de) Chef van politie van de Eenheid Den Haag en dat er positief is geadviseerd;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.

    door het verwijderen van de borden model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990:

    • a)

      de aanduiding van het aan de zuidzijde van de Constructiebrug gelegen pad als verplicht fietspad op te heffen en het bijbehorende onderdeel VI, sub 2 van het verkeersbesluit met kenmerk 20411 van 12 oktober 1970 hierbij in te trekken;

    • b)

      de aanduiding van het aan de noordzijde van de Prinses Irenetunnel gelegen tweerichtingspad, tussen Van Bleiswijckstraat en de Van Leeuwenhoeksingel als verplicht fietspad op te heffen en het bijbehorende onderdeel III van het verkeersbesluit met kenmerk 36008 van 19 december 1980 hierbij in te trekken;

  • 1.

    door het plaatsen van borden model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990, de hieronder genoemde (delen van) vrijliggende paden aan te wijzen als verplicht fietspad:

    • a)

      het vrijliggende pad aan de noordzijde van de Ireneboulevard, voor zover gelegen tussen Nieuwe Gracht en de Engelsestraat;

    • b)

      het vrijliggende pad aan de zuidzijde van de Ireneboulevard, voor zover gelegen tussen Nieuwe Gracht en de Engelsestraat;

  • 1.

    door het plaatsen van borden model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990, de hieronder genoemde (delen van) vrijliggende paden aan te wijzen als verplicht brom-/fietspad:

    • a)

      het vrijliggende pad aan de noordzijde van de Ireneboulevard, voor zover gelegen tussen de Engelsestraat en het brom-/fietspad dat direct ten oosten van het kruispunt Ireneboulevard – Westvest ligt;

    • b)

      het vrijliggende pad aan de zuidzijde van de Ireneboulevard, voor zover gelegen tussen de Engelsestraat en het punt direct ten oosten van het kruispunt Ireneboulevard – Zuidwal, waar het fietspad langs de Zuidwal begint;

    • c)

      de (brom)fietsoversteeklocatie over de Ireneboulevard, gelegen ter hoogte van de Hooikade;

  • 1.

    de in dit verkeersbesluit genoemde bebording aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening:

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

Namens het college,

Mevrouw L.E. van Reenen

Afdelingshoofd Advies Ruimte & Economie

Delft, 21 juni 2017

Bijlagen: situatietekening

Als u het met dit besluit niet eens bent, kunt u binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat dit besluit genomen heeft. Hoe u dat doet, kunt u lezen op www.delft.nl/bezwaarschrift.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ‘s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

N.B.: op dit besluit is de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke beroepsgronden hij aanvoert tegen het besluit. Na afloop van de termijn van zes weken kunnen geen nieuwe beroepsgronden meer worden aangevoerd. Vermeld in het beroepschrift dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

De belanghebbende die schade lijdt, of zal lijden, als gevolge van het onderhavige besluit of uitvoeringshandelingen die hieruit voortvloeien, kunnen, voor zover de schade redelijkerwijs niet of niet geheel te zijner laste behoort te blijven en voor zover de vergoeding niet, of niet voldoende anderszins is verzekerd, een verzoek om schadevergoeding doen. Ter zake is de “Regeling Nadeelcompensatie Verkeer en Waterstaat 1999” van toepassing. Meer informatie over het Schadeloket Spoorzone Delft is te vinden op www.spoorzonedelft.nl .

Naar boven