N785; verkeersbesluitreconstructie kruispunt Schelmseweg – Hertog van Gelrestraat in de gemeente Rozendaal

Logo Gelderland

VERKEERSBESLUIT ZAAK N UMMER 2016 - 016986 , D.D . 12 JUNI 201 7

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor de reconstructie van de aansluiting van de provinciale weg N785 (Schelmseweg) met de Hertog van Gelrestraat (kilometer 13,00), in de gemeente Rozendaal, om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Aanleiding

De provinciale weg N785 vormt een verbinding tussen de provinciale weg N784 ten noorden van Arnhem en de provinciale weg A348 tussen Velp en Rheden. Vanaf de N784 loopt de weg als Schelmseweg in oostelijke richting via het bosgebied door naar Rozendaal en vervolgens naar Velp waar de weg een randweg vormt (Ringallee, Beukenweg en Beekhuizenzeweg). Oostelijk van Velp volgt de weg de Zutphensestraatweg richting Dieren. Voor Dieren slaat de N785 af om bij de aansluiting Velp van de A348 te eindigen.

In de wegennetvisie heeft de N785 de functie van Gebiedsontsluitingsweg (GOW). Buiten de bebouwde kom bedraagt de maximumsnelheid 80 kilometer per uur; binnen de bebouwde kommen van Rozendaal en Velp bedraagt de maximumsnelheid 50 kilometer per uur.

In 2014 is een verkenning uitgevoerd waarbij in het kader van de trajectaanpak is gekeken naar eventuele knelpunten op het traject met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken tijdens het onderhoud aan de weg. Dit onderhoud heeft in 2015 plaatsgevonden.

In de verkenning is naar voren gekomen dat de gemeente Rozendaal het voornemen heeft een brede school te realiseren aan de Bremlaan. De verkeersontsluiting in de wijk zal voor het gemotoriseerde verkeer met name plaatsvinden via de Akkerlaan. Fietsers in de wijk zullen ook via de Kapellenberglaan, de Akkerlaan en de Bremlaan naar de school rijden. Voor een groot deel van de fietsers uit de aanliggende wijk ten oosten van de N785 vormt de N785 (Schelmseweg) weg een barrière in de schoolroute en is daarmee een potentieel verkeersveiligheidsknelpunt. Ook vooral, omdat N785 tussen de rotonde Kerklaan en de rotonde Daalhuizerweg niet herkenbaar is als weg binnen de bebouwde kom. Daardoor is de aandacht voor overstekende fietsers en voetgangers, bij gemotoriseerd verkeer op de N785, laag. Mede hierdoor heeft de gemeenteraad van Rozendaal aangegeven dat, los van de komst van brede school, de aanpassing van de oversteek wenselijk is. De financiering van de oversteek staat ook geheel los van de financiering van de brede school.

Fietsers en voetgangers moeten de rijbaan in één keer oversteken. Om de oversteekbaarheid te verbeteren en de nieuwbouwlocatie aan de Bremlaan vanuit het gebied ten oosten van de N785 veilig en overzichtelijk te kunnen bereiken, wordt de aansluiting N785 (Schelmseweg) - Hertog van Gelrestraat (kilometer 13,00) gereconstrueerd, zodat een veilige oversteek voor fietsers en voetgangers over de N785 wordt gerealiseerd. In de N785 komen middengeleiders te liggen en de Hertog van Gelrestraat krijgt een haakse aansluiting op de N785, waar deze nu schuin is uitgevoerd. Het fietspad aan de westzijde van de N785 wordt door middel van een nieuw fietspad verbonden met de Bremlaan. Tussen de oversteek vanaf de Hertog van Gelrestraat en het nieuwe fietspad naar de Bremlaan wordt het éénrichtingsfietspad langs de N785 uitgevoerd als tweerichtings fietspad.

Samengevat neemt de provincie Gelderland ter plaatse van de aansluiting (kilometer 13,00) de volgende maatregelen:

  • -

    het aanbrengen van middengeleiders op de N785 aan weerszijden van de Hertog van Gelrestraat;

  • -

    het realiseren van een stukje twee- in plaats van éénrichtingsfietspad aan de westzijde van de aansluiting;

  • -

    het realiseren van éénrichtings fiets- en voetgangersoversteken over de N785;

Als wegbeheerder van de N785 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen op deze locatie een verkeersbesluit te nemen.

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

  • artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Rozendaal en met de korpschef van de Politie eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Midden.

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit, dat ter visie heeft gelegen van 22 februari tot en met 4 april 2017, zijn twee zienswijzen ingediend.

De ingediende zienswijzen hebben niet geleid tot aanpassing van de genoemde besluitpunten.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

De N785 heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten.

Belangenafweging

De gemeente Rozendaal heeft het voornemen een brede school te realiseren aan de Bremlaan. De verkeersontsluiting in de wijk zal voor het gemotoriseerde verkeer met name plaatsvinden via de Akkerlaan. Fietsers zullen ook via de Kapellenberglaan, de Akkerlaan en de Bremlaan naar de school rijden. Voor een groot deel van de fietsers uit de aanliggende wijk ten oosten van de N785 vormt de weg een barrière in de schoolroute en is daarmee een potentieel knelpunt ten aanzien van de verkeersveiligheid. Ook vooral, omdat N785 tussen de rotonde Kerklaan en de rotonde Daalhuizerweg niet herkenbaar is als weg binnen de bebouwde kom. Daardoor is de aandacht voor overstekende fietsers en voetgangers, bij gemotoriseerd verkeer op de N785, laag. Mede hierdoor heeft de gemeenteraad van Rozendaal aangegeven dat, los van de komst van brede school, de aanpassing van de oversteek wenselijk is. De financiering van de oversteek staat ook geheel los van de financiering van de brede school.

In de huidige situatie is er geen oversteekvoorziening aanwezig ter hoogte van de Hertog van Gelrestraat. Fietsers en voetgangers moeten de rijbaan daardoor in één keer oversteken. Zuidelijk van de Hertog van Gelrestraat is bij de halteplaatsen voor het openbaar vervoer wel een oversteekvoorziening met middengeleider aanwezig die het voor voetgangers en fietsers mogelijk maakt de N785 in twee keer over te steken. Deze voorziening ligt echter niet in de logische route (te ver verwijderd van de Hertog van Gelrestraat) om door fietsers en voetgangers gebruikt te worden die bij de Hertog van Gelrestraat de N785 over willen steken. Het oversteken van de N785 vanuit de Hertog van Gelrestraat levert daardoor gevaarlijke situaties op.

Om de nieuwbouwlocatie aan de Bremlaan veilig en overzichtelijk te kunnen bereiken en de oversteekbaarheid van de N785 te vergroten wordt de aansluiting N785 (Schelmseweg) - Hertog van Gelrestraat (kilometer 13,00) gereconstrueerd. Door het aanbrengen van de middengeleiders op de N785 wordt het kruispunt goed geaccentueerd, waardoor het attentieniveau van de weggebruiker ter plaatse van de aansluiting hoger wordt. Het gemotoriseerd verkeer op de N785 zal daardoor beter anticiperen op de situatie ter plaatse.

De middengeleiders worden voldoende breed uitgevoerd voor fietsers en voetgangers om zich -zo nodig - tussen de geleiders veilig te kunnen opstellen. Dit biedt de mogelijkheid voor fietsers en voetgangers om de N785 in twee fasen over te steken.

Op dit moment is er nog geen directe fietsverbinding tussen de Hertog van Gelrestraat en de Bremlaan. Het fietspad aan de westzijde van de N785 wordt daarom door middel van een nieuw fietspad verbonden met de Bremlaan. Om fietsverkeer in twee richtingen mogelijk te maken tussen de Hertog van Gelrestraat en de Bremlaan wordt tussen de oversteek vanaf de Hertog van Gelrestraat en het nieuwe fietspad naar de Bremlaan het éénrichtingsfietspad langs de N785 aangepast zodat fietsverkeer in twee richtingen mogelijk is.

Besluit

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N785 (Schelmseweg) ter hoogte van kilometer 13,00 in de gemeente Rozendaal het volgende verkeersbesluit:

 

  • I.

    door het plaatsen van borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts langs de te realiseren middengeleiders op de N785 in te stellen;

     

  • II.

    door het plaatsen van het bord model G11 van het RVV 1990 de te realiseren fietsoversteken aan te duiden als verplicht fietspad;

     

 

  • III.

    door het plaatsen van het bord model G11 van het RVV 1990 met onderbord OB502 het westelijke fietspad vanaf de te realiseren fietsaansluiting met de Bremlaan tot de noordelijke fietsoversteek op het kruispunt met de Hertog van Gelrestraat aan te duiden als verplicht fietspad in twee richtingen

     

  • IV

    door het plaatsen van het bord model C2 van het RVV 1990 langs het fietspad aan de westzijde van de N785 ten noorden van de nieuwe fietsaansluiting vanaf de Bremlaan, het fietspad in noordelijke richting gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;

     

  • V.

    door het plaatsen van de borden model B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de te realiseren fietsoversteken op het kruispunt van de N785 met de Hertog van Gelrestraat het verkeer op deze fietspaden te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan en fietspaden van de N785;

     

  • VI

    door het plaatsen van bord model B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op het uit westelijke richting te realiseren fietspad vanaf de Bremlaan het verkeer op dit fietspad te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op het westelijke fietspad van de N785.

 

Ter inzage

 

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl->verkeer en vervoer->overzicht van alle provinciale wegen->N785: Arnhem – Velp).

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 21 juni tot en met 2 augustus 2017 ter inzage bibliotheek van de provincie Gelderland, locatie Marktstate, Eusebiusplein 1a, Arnhem en in het gemeentehuis van de gemeente Rozendaal, Kerklaan 1, Rozendaal.

 

Instellen beroep

 

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de rechtbank Oost Nederland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de punten I t/m VI van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Oost Nederland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.nl.

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

Naar boven