Ontwerpverkeersbesluit - Instellen voorrangskruispunten Steegsche Velden en omgeving

Logo Best

Burgemeester en wethouders,

Gelet op

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Waar willen we naartoe? (februari 2008);

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

Dat op dit ontwerpverkeersbesluit afdeling 3.4, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is:

Het feit dat de behandelend ambtenaar bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Het beschermen weggebruikers en passagiers.

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Is het gewenst om

Voorrangskruispunten in te stellen op de uitvalswegen van de woonwijk Steegsche Velden en op de Liempdseweg, Hokkelstraat, Nieuwe Dijk en de Wilg.

Motivering

Met de nieuwe woonwijk Steegsche Velden zijn er nieuwe ontsluitingen op zowel de Liempdseweg, de Nieuwe dijk als de Hokkelstraat. De wegen uit de woonwijk zijn erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur. De omliggende wegen zijn gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur. Om de kruispunten volgens de landelijke CROW richtlijnen in te richten, is het wenselijk om op deze kruispunten een voorrangsregeling in te stellen.

Ook op de volgende kruispunten is het wenselijk een voorrangsregeling in te stellen, zodat deze overeen komen met de landelijke CROW richtlijnen en de verkeerssituaties elders in de gemeente Best.

  • Hokkelstraat – Nieuwe Dijk;

  • Nieuwe Dijk – Liempdseweg;

  • Liempdseweg – Hokkelstraat – Spoorweglaan;

  • Hokkelstraat – Wilg.

Belangenafweging

Het instellen van de voorrangskruispunten is besproken in de Projectgroep Verkeer en Vervoer van de gemeente Best. Dit is een multidisciplinaire vakgroep voor verkeer en vervoer met daarin onder meer de politie, Veilig verkeer Nederland en de veiligheidsregio. De Projectgroep Verkeer en Vervoer gaat akkoord met het instellen van de voorrangskruispunten.

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    Het instellen van een voorrangskruispunt middels plaatsing van verkeersbord B04, B05, B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Nieuwe Dijk – Liempdseweg;

  • 2.

    Het instellen van een voorrangskruispunt middels plaatsing van verkeersbord B04, B05, B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Nieuwe Dijk – Bomenbeemd;

  • 3.

    Het instellen van een voorrangskruispunt middels plaatsing van verkeersbord B04, B05, B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Nieuwe Dijk – Hokkelstraat;

  • 4.

    Het instellen van een voorrangskruispunt middels plaatsing van verkeersbord B04, B05, B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Hokkelstraat – Slootjesbeemd;

  • 5.

    Het instellen van een voorrangskruispunt middels plaatsing van verkeersbord B04, B05, B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Hokkelstraat – Broekbeemd;

  • 6.

    Het instellen van een voorrangskruispunt middels plaatsing van verkeersbord B03, B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Liempdseweg - Hokkelstraat – Spoorweglaan;

  • 7.

    Het instellen van een voorrangskruispunt middels plaatsing van verkeersbord B04, B05, B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Liempdseweg – Bomenbeemd;

  • 8.

    Het instellen van een voorrangskruispunt middels plaatsing van verkeersbord B04, B05, B06 en haaientandmarkering uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Hokkelstraat – Wilg;

  • 9.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 10.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 11.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant en op de gemeentelijke website;

 

Zienswijze

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage.

Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant hun zienswijze indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Best. U kunt uw zienswijze sturen aan het college van burgemeester en wethouders van Best, postbus 50, 5680 AB Best.

 

08-06-2017

namens burgemeester en wethouders

Sebastiaan Spetter

Verkeerskundig medewerker

 

Naar boven