Gemeente Den Haag, verkeersbesluit: Conradkade/Van Boetzelaerlaan/Groot Hertoginnelaan ea (diverse verkeersmaatregelen, oa aanwijzen fietspad ivm ster-fietsroute)

Logo 's-Gravenhage

[BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEN HAAG,

gelezen het op 17 maart 2017 ingekomen verzoek van het Ingenieursbureau Den Haag, ingediend

namens de Dienst Stadsbeheer/afdeling Opdrachtgeving van de gemeente Den Haag, tot het nemen

van een verkeersbesluit voor het treffen van diverse verkeersmaatregelen, waaronder het aanwijzen

van fietspaden, een (brom-)fietspad, het instellen van voorrang, het instellen van partieel eenrichtings-

verkeer (eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers en bromfietsers), het instellen van een

stopverbod en van een geslotenverklaring, een en ander onder meer de Van Boetzelaerlaan, de

Groot Hertoginnelaan, de Conradkade en de President Kennedylaan in verband met de aanleg van

de ster-fietsroute van het centrum naar Scheveningen;

gelezen de op 9 mei 2017 ontvangen brief van de Politie Den Haag, Dienst Regionale

Operationele Samenwerking, Afdeling Infrastructuur, Team Verkeer, kenmerk 2016/-;

overwegende,

dat een sterroute voor de fiets wordt gerealiseerd tussen het centrum en Scheveningen Haven, dit zoals

opgenomen in de Haagse Nota Mobiliteit en in het Meerjarenprogramma Fiets en dat door de aanleg

van deze fietsster-route een directe, snelle en comfortabele fietsverbinding ontstaat;

dat de aanleg van de fietsster-route in delen wordt uitgevoerd waarvan nu het gedeelte Conradkade

tussen Groot Hertoginnelaan en President Kennedylaan en een deel van de Van Boetzelaerlaan;

dat hiervoor meerdere verkeersmaatregelen worden getroffen, zoals het aanwijzen van een fietspad

in twee richtingen en een (brom-)fietspad op diverse weggedeelten;

dat gezien het gestelde in artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het

wegverkeer juncto artikel 2 Wegenverkeerswet kan worden opgemerkt dat met het nemen

van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het volgende wordt nagestreefd:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid/doorstroming van het verkeer; dat het voornemen om deze verkeersmaatregel(en) in te stellen op de voorgeschreven wijze is gepubliceerd en gedurende een periode van vier weken ter inzage heeft gelegen teneindebelanghebbenden in de gelegenheid te stellen een zienswijze daarop kenbaar te maken; dat geen reactie is ingekomen; dat ten aanzien van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het overleg als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden; dat de betreffende weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Haag en zijn gelegenbinnen de bebouwde kom van die gemeente; gelet op de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Den Haag en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit; gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 1, artikel 4eerste lid, artikel 12 onder a en b, artikel 18, artikel 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 460, 1990); BESLUITEN:  door het plaatsen van borden volgens model G11 van Bijlage 1 van het Reglement verkeers- regels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), met onderborden volgens model OB502 enOB 505, de onderstaande weggedeelten aan te wijzen als verplicht fietspad in twee richtingen,dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening:I.01: Van Boetzelaerlaan – Conradkade: tweerichtingenfietspad aan de westzijde/ waterzijde van de rijbaan tussen de Kranenburgweg en Van Boetzelaerlaan 13;I.02: Conradkade: tweerichtingenfietspad aan de westzijde/waterzijde van de rijbaan tussen de President Kennedylaan en de Groot Hertoginnelaan;I.03: Groot Hertoginnelaan: tweerichtingenfietspad aan de westzijde van de rijbaan tussen de Conradkade en de Morsestraat;I.02: Conradkade: tweerichtingenfietspad aan de zuid/waterzijde tussen de Groot Hertoginnelaan en de Conradkade 112, over een lengte van 40 meter;  door het plaatsen van borden volgens model G12a van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), met onderborden volgensmodel OB505, de onderstaande weggedeelten aan te wijzen als verplicht (brom-)fietspadin twee richtingen, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening:I.01: Van Boetzelaerlaan – Conradkade: tweerichtingen(brom-)fietspad aan de westzijde/waterzijde van de rijbaan tussen de Van Boetzelaerlaan 13 en de President Kennedylaan;I.02: Conradkade, ter hoogte van de Dunklerstraat: tweerichtingen(brom-)fietspad over de trambaan; door het plaatsen van een bord volgens model D05r van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) een gebod in te stellen tot hetvolgen van een van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de Conradkade inrichting van het Centrum voor de kruising met de Groot Hertoginnelaan: de verplichting om rechtsaf te gaan voor het gemotoriseerde verkeer, dit zoals aangegevenop de hierna genoemde situatietekening;    door het plaatsen van een bord volgens model B06 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) en door het overeenkomstigartikel 1, onder p, van genoemd Reglement aanbrengen van voorrangsdriehoeken(haaientanden) in of op het wegdek een voorrangsregeling te treffen op de Conradkadein de richting van Scheveningen, ter hoogte van huisnummer 10, dit zoals aangegevenop de hierna genoemde situatietekening;  door het plaatsen van borden volgens model C02 en C03 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), met onderbordenvolgens model OB 54, partieel eenrichtingsverkeer (eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers en bromfietsers) in te stellen op de Conradkade tussen Groot Hertoginnelaanen de Laan van Meerdervoort (en wel vanaf de Groot Hertoginnelaan in de richting van deLaan van Meerdervoort), dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;  door het plaatsen van borden volgens model E02 van Bijlage 1 van het Reglement verkeers- regels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) het tot stilstand brengen van voertuigen te verbieden op de Conradkade, over een lengte van ongeveer 20 meter, aan de zuidzijde/waterzijde van de rijbaan ter hoogte van nummer 111/het fysieke oor op de weg, ditzoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;  door het plaatsen van een bord volgens model C014 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990 de Groot Hertoginnelaan(na einde fietspad aan de westzijde van de rijbaan) gesloten te verklaren voor fietsers, dit zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;  dat als gevolg van de bovenomschreven verkeersmaatregelen alle eerder genomen verkeers- maatregelen/-verkeersbesluiten die hierop betrekking hebben, worden ingetrokken (en de daarmee samenhangende verkeerstekens worden verwijderd) en wel voor zover het gestelde daarin direct betrekking heeft op hetgeen thans opnieuw wordt geregeld;  dat bovengenoemde maatregel(en) gelden op de wijze als aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening, die kan worden ingezien bij de Dienst Stadsbeheer, Handhavingsorganisatie/Vergunningen en Handhaving, Loudonstraat 95, Den Haag;     

Naar boven