Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Staatscourant 2017, 3235 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Staatscourant 2017, 3235 | Overig |
DV17VB0052 d.d. 19 januari 2017
Burgemeester en wethouders van Breda
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2016, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 28 juni 2016, van kracht geworden op 6 juli 2016, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De verkeerssituatie op de Godevaert Montensstraat, Eerste Markstraat en Tweede Markstraat aan te passen. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Bebordingstekening Godevaert Montensstraat nieuwe situatie’ met tekeningnummer 299011.
In de Godevaert Montensstraat, Eerste Markstraat en Tweede Markstraat wordt in 2017 het riool vervangen. Hierdoor moet de verharding van de gehele straat verwijderd worden. Dit is een natuurlijk moment om de verkeerssituatie in de straten tegen het licht te houden.
Momenteel zijn de Eerste en Tweede Markstraat ingericht als woonerf en de Godevaert Montensstraat en Marksingel als 30 km zone. De richtlijnen voor woonerven schijven voor dat bij de in- en uitgangen van een woonerf een in- of uitritconstructie moet liggen. Bestuurders die van een in- uitritconstructie komen moeten al het kruisende verkeer voorrang geven. Dit betekent dat het verkeer op de Godevaert Montensstraat en Marksingel voorrang heeft op de straten van rechts. Dit is ongebruikelijk binnen een 30 km zone. Door de gebruikelijke gelijkwaardigheid op kruispunten wordt de snelheid van het verkeer geremd en houdt men zich sneller aan de maximumsnelheid van 30 km/u. Doordat de Marksingel en de Godevaert Montensstraat nu voorrang hebben op de zijstraten wordt er regelmatig te hard gereden. Hierdoor ontstaan verkeersonveilige situaties.
Besloten is de bebording omtrent de woonerven te verwijderen en in de nieuwe situatie (na de werkzaamheden aan het riool) de in- en uitritconstructies niet terug te brengen. Hierdoor ontstaat de situatie dat voorrangssituatie op de kruispunten gelijkwaardig wordt en verkeer van rechts voorrang heeft. Dit past ook binnen de gebruikelijke inrichting in een 30 km zone zoals deze in geheel Breda wordt toegepast.
De borden G5, erf,en G6, einde erf, worden verwijderd van de Eerste Markstraat en Tweede Markstraat. Een en ander zoals opgenomen op de bij dit besluit behorende tekening ‘Bebordingstekening Godevaert Montensstraat nieuwe situatie’ met tekeningnummer 299011. De overige borden op de tekening zijn bestaande borden deze vallen derhalve buiten dit verkeersbesluit.
In de Godevaert Montensstraat en de Marksingel wordt regelmatig te hard gereden door het gemotoriseerd verkeer waardoor verkeersonveilige situaties ontstaan. Om het verkeer te remmen is besloten de inrichting als woonerf van de Eerste en Tweede Markstraat op te heffen waardoor gelijkwaardige voorrangssituaties ontstaan.
De wijziging in de verkeerssituatie betreft dat het verkeer vanuit de Eerste Markstraat en Tweede Markstraat voorrang heeft op verkeer op de Godevaert Montensstraat en Marksingel. Doordat men rekening houden met verkeer van rechts wat voorrang heeft zal een groter deel van het gemotoriseerd verkeer zijn snelheid aanpassen en langzamer rijden. Hierdoor wordt de verkeersveiligheid verbeterd.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Breda.
burgemeester en wethouders van Breda,
Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.overheid.nl en www.officielepublicaties.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij de heer R. van Heijningen via telefoonnummer 14 076.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:
U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.
Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Tekening ‘Bebordingstekening Godevaert Montensstraat nieuwe situatie’ met tekeningnummer 299011.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-3235.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.