Aanvullende overeenkomst Gemeenschappelijke regeling gebiedsontwikkeling Oosterwold

Logo Almere

 

De gemeente Zeewolde en gemeente Almere (samen te noemen: de Gemeenten) zijn een Gemeenschappelijke regeling gebiedsontwikkeling Oosterwold (hierna te noemen: de Regeling) aangegaan. Het doel van de Regeling is gemeenschappelijk en gelijkelijk uitvoering te geven aan de ontwikkeling en inrichting van het gebied Oosterwold volgens de Intergemeentelijke Structuurvisie Oosterwold.

Ter verwezenlijking van het doel van de Regeling worden de taken en handelingsbevoegdheden vastgelegd die door de gemeente Zeewolde aan de Centrumgemeente (gemeente Almere) worden gemandateerd.

In de Regeling zijn onder meer bepalingen opgenomen over de organisatiestructuur, taken en bevoegdheden alsmede geldstromen waarbij het Rijkvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (hierna te noemen: Rvob) eveneens partij is. In de bijlage is de organisatiestructuur schematische weergegeven.

De Gemeenten en het Rvob achten het wenselijk en noodzakelijk dat het Rvob zich akkoord verklaart met enkele bepalingen voor zover deze mede het Rvob betreffen, zoals in ieder geval verwoord in artikel 4, 6, 12 en 15 van de Regeling. De teksten van deze artikelen luiden als volgt:

Artikel 4 - Intergemeentelijk Overleg

  • 1.

    De taken en bevoegdheden van het Intergemeentelijk Overleg verschillen binnen en buiten het verleende mandaat. (1) Binnen de kaders van het verleende mandaat (zoals bepaald in bijlage 2) heeft dit overleg een coördinerende, afstemmende en besluitvoorbereidende functie ten aanzien van de uitvoering van de Regeling. (2) Buiten de kaders van het verleende mandaat heeft het Intergemeentelijk Overleg een initiërende functie waarbij besluitvorming plaatsvindt door de Gemeenten op de reguliere wijze en binnen de wettelijke kaders (bevoegdheden).

  • 2.

    De organisatiestructuur is schematisch weergegeven in bijlage 3 (zoals vastgelegd in het verslag van het Intergemeentelijk Overleg d.d. 26 augustus 2013). Naast de Gemeenten kunnen ook het Rvob, het Waterschap Zuiderzeeland en de provincie Flevoland worden uitgenodigd deel te nemen aan het Intergemeentelijk Overleg. Alsdan hebben het Rvob (projectdirecteur), het Waterschap Zuiderzeeland (Heemraad) en de provincie Flevoland (gedeputeerde) een adviserende functie zonder stemrecht.

  • 3.

    Het overleg wordt voorbereid onder leiding van de Gebiedsregisseur. De portefeuillehouder van de Centrumgemeente zit dit overleg voor.

  • 4.

    Het Intergemeentelijk Overleg komt minimaal 2 keer per jaar bijeen. Op de agenda van het overleg staan in ieder geval de volgende onderwerpen:

    • -

      ontwerp begroting en ontwerp jaarrekening inzake de gebiedsontwikkeling Oosterwold;

    • -

      voortgang van de gebiedsontwikkeling en inrichting;

    • -

      de kostenontwikkeling in relatie tot het kostenverhaal (monitoring);

    • -

      de evaluatie als bedoeld in artikel 15 van de Regeling.

Artikel 6 - Financiële bepalingen

  • 1.

    De kosten die uit de Regeling voortvloeien, dienen te worden gedekt uit het Kostenverhaal waarbij de door de raden van de Gemeenten vastgestelde en geldende kaders voor het kostenverhaal bepalend zijn.

  • 2.

    Op basis van een door de Gemeenten vastgestelde (jaar)begroting inzake gebiedsontwikkeling Oosterwold, stellen de Gemeenten en het Rvob jaarlijks budget beschikbaar aan de gebiedsontwikkeling Oosterwold voor zolang met het Kostenverhaal gedurende de pilotperiode tot en met 2016 onvoldoende financiële middelen worden gegenereerd voor een budgetneutrale exploitatie van de proces- en organisatiekosten van de Gemeenten. De begroting voor jaar X wordt door de Gemeenten vastgesteld uiterlijk 1 november in het jaar X-1. De jaarrekening van jaar X wordt door de Gemeenten vastgesteld uiterlijk 1 maart in het jaar X+1. De Centrumgemeente draagt tijdig zorg voor een ontwerp-begroting.

  • 3.

    Uitgangspunt bij de voorlopige financiering is dat de Gemeenten en het Rvob gelijkelijk (1/3 gemeente Almere, 1/3 gemeente Zeewolde en 1/3 Rvob) budget beschikbaar stellen voor de jaarlijks vastgestelde begroting voor zolang het Kostenverhaal gedurende de pilotperiode tot en met 2016 onvoldoende financiële middelen genereert voor een budgetneutrale exploitatie van de proces- en organisatiekosten van de Gemeenten. Bij de jaarrekening wordt het verschil tussen dit beschikbaar gestelde (jaar)budget enerzijds en de daadwerkelijk gemaakte kosten alsmede de ontvangen bijdragen van initiatiefnemers (Kostenverhaal inzake de organisatie- en proceskosten) anderzijds wederom gelijkelijk verrekend tussen de Gemeenten en het Rvob (1/3 gemeente Almere, 1/3 gemeente Zeewolde en 1/3 Rvob) met inachtneming van het bepaalde in het door de gemeenteraden van de Gemeenten vastgesteld Kostenverhaal (waaronder verhoudingen tussen kostensoorten).

  • 4.

    De Centrumgemeente voert een zodanige administratie, dat daaruit de kosten kunnen worden herleid en dat de kosten in relatie tot de prognoses en het kostenverhaal met betrekking tot de organisatie- en proceskosten kunnen worden gemonitord. Die administratie maakt deel uit van de jaarrekening van de Centrumgemeente.

  • 5.

    Over de gevoerde administratie vindt één keer per jaar overleg en verantwoording plaats in het Intergemeentelijk Overleg, als bedoeld in artikel 4. De vastgestelde begroting is daarbij leidend. Ingeval buiten de financiële kaders van deze begroting dreigt te worden getreden, belegt de Gebiedsregisseur zo spoedig mogelijk een extra Intergemeentelijk Overleg.

Artikel 12 - Geschillenregeling

  • 1.

    Onverminderd het gestelde in artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen worden geschillen over de toepassing van de regeling, in de ruimste zin van het woord, onderworpen aan een niet-bindend deskundigenadvies.

  • 2.

    Voordat wordt overgegaan tot het vragen van het in het eerste lid bedoelde deskundigenadvies, wordt het geschil besproken in het Intergemeentelijk Overleg, als bedoeld in artikel 8 van de regeling.

  • 3.

    Indien het in het tweede lid bedoelde overleg niet tot een oplossing leidt, benoemen de colleges van de gemeenten elk een onafhankelijke deskundige. Beide deskundigen benoemen een derde deskundige, die tevens als voorzitter van de adviescommissie optreedt. In de opdracht, die door de colleges gezamenlijk wordt gegeven, wordt ten minste het probleem geschetst, worden de te beantwoorden vragen geformuleerd en wordt de termijn genoemd waarbinnen de commissie haar advies dient uit te brengen.

  • 4.

    De in het derde lid bedoelde commissie regelt zelf de wijze waarop zij haar advies tot stand brengt.

  • 5.

    Na ontvangst van het advies treden de in het tweede lid bedoelde personen nogmaals in overleg om te trachten tot een oplossing van het geschil te komen. Indien het overleg niet tot een oplossing leidt, is elk der partijen vrij om het geschil overeenkomstig het gestelde in artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, voor te leggen aan Gedeputeerde Staten van de provincie Flevoland.

Artikel 15 - Evaluatie

Deze regeling en de uitvoering daarvan worden voor 1 januari 2017 geëvalueerd. De wijze van evaluatie wordt in het Intergemeentelijk Overleg bepaald. Het daarna volgende evaluatiemoment wordt bij die eerste evaluatie bepaald.

Indien en voor zover de Regeling mocht worden beëindigd, ontbonden of gewijzigd, dan blijven voornoemde artikelen tot en met 2016 tussen de Gemeenten en het Rvob volledig van kracht, tenzij de Gemeenten en het Rvob schriftelijk anders overeengekomen.

 

Aldus besloten door,

 

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,

Secretaris Burgemeester

.................................

 

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde,

Secretaris Burgemeester

.................................

 

Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf, (***)

.................................

 

 

Bijlage: Schematische weergave organisatiestructuur

Naar boven