Laag-Keppel, Hummeloseweg, Verkeersbesluit: Geslotenverklaring

Logo Bronckhorst

Burgemeester en wethouders van Bronckhorst,

overwegende dat:

  • -

    de gemeenteraad van Bronckhorst op 28 juni 2007 motie 7-2 heeft aangenomen waarin het college is opgedragen de verkeersveiligheid op de Hummeloseweg in Laag-Keppel te vergroten en de verkeersintensiteit op die weg te verlagen;

  • -

    de provincie Gelderland samen met de gemeente Bronckhorst en bewoners van de Hummeloseweg een ontwerp heeft gemaakt voor de herinrichting van de weg;

  • -

    de herinrichting ervoor moest zorgen dat de verkeersveiligheid vergroot werd en de verkeersintensiteit omlaag zou gaan tot onder de 6.000 motorvoertuigen per etmaal (mve);

  • -

    de herinrichting is uitgevoerd direct na het openstellen van de rondweg Hummelo;

  • -

    uit gesprekken met bewoners van de Hummeloseweg blijkt dat men nog steeds veel hinder ondervindt van de hoeveelheid verkeer en het daarmee gepaard gaande geluid;

  • -

    de verkeersintensiteit gedurende twee jaar met regelmatige tussenposen is gemeten;

  • -

    uit de metingen is gebleken dat de verkeersintensiteit met 7.000 mve of hoger boven de afgesproken grens van 6.000 mve ligt;

  • -

    hieruit geconcludeerd mag worden dat de fysieke maatregelen bij de herinrichting voor onvoldoende daling van het aantal motorvoertuigen heeft gezorgd;

  • -

    hieruit geconcludeerd mag worden dat aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn;

  • -

    (nog) meer fysieke maatregelen niet zullen zorgen voor een afname van het verkeer;

  • -

    het verbieden van verkeer in een bepaalde richting of op bepaalde tijden zorgt voor daadwerkelijke afname van het verkeer;

  • -

    het college zich op 15 maart 2011 heeft uitgesproken over het feit dat de Hummeloseweg geen éénrichtingsweg wordt;

  • -

    hiermee een afsluiting voor het gemotoriseerde verkeer op bepaalde tijden als enige adequate maatregel overblijft;

  • -

    de bewoners van de Hummeloseweg liever een maatregel zien geldend voor de gehele dag maar kunnen instemmen met een afsluiting in twee richtingen op bepaalde tijden;

  • -

    de regionale en lokale politie heeft toegezegd op deze maatregel te gaan handhaven;

  • -

    het openbaar ministerie heeft toegezegd dat, wanneer bebording en handhaving niet voldoende werkt, een afsluiting met camera's te overwegen;

  • -

    de wegen of weggedeelten waarvoor de verkeersmaatregelen gelden in beheer en onderhoud bij de gemeente Bronckhorst zijn;

  • -

    met de afsluiting de belangen worden gediend zoals bedoeld in artikel 2 lid 1 onder a van de Wegenverkeerswet 1994 (het verzekeren van de veiligheid op de weg) alsmede, gelet op de woonomgeving van de Hummeloseweg, artikel 2 lid 2 onder a van de Wegenverkeerswet 1994 (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer) en artikel 2 lid 2 onder b van de Wegenverkeerswet 1994 (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden);

  • -

    de voornoemde belangen dienen te prevaleren boven die van de weggebruikers nu verkeersdeelnemers over het algemeen snel gewend zullen zijn aan de nieuwe route en de omweg niet substantieel langer is, namelijk slechts circa 2 kilometer (vanaf/tot rotonde Dorpsstraat) tot circa 2,3 kilometer (vanaf/tot rotonde Keppelseweg), hetgeen niet onevenredig lang, tijdrovend of anderszins ingrijpend is;

  • -

    de capaciteit van de Sliekstraat toereikend is om het extra verkeersaanbod adequaat en veilig te verwerken, zo blijkt uit onderzoek van de wegbeheerder, de provincie Gelderland;

  • -

    voor sluipverkeer op de omliggende wegen (zoals de Hessenweg, Oude Zutphenseweg en de Hennendalseweg) niet valt te vrezen, aangezien dat onverharde wegen zijn, waarvan het niet aannemelijk is dat zij ‘standaard’ of in overwegende mate als alternatieve route worden gebruikt;

  • -

    een uitzondering voor landbouwverkeer gerechtvaardigd is omdat die voertuigen anders gebruik moeten maken van de parallelweg van de Rijksweg, waarop in de spits veel schoolgaande kinderen fietsen, waardoor verkeersonveilige situaties kunnen ontstaan;

  • -

    met een afsluiting tussen 19.00 en 08.00 uur de nacht- en ochtendrust gegarandeerd is;

  • -

    de voorzieningen in Hummelo en Laag Keppel daarmee zo rechtstreeks mogelijk bereikbaar blijven;

g elet op:

  • -

    de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • -

    het gevoerde overleg met de korpschef van de regionale politie district Achterhoek;

besluiten:

Naar boven