VERKEERSBESLUIT nummer: 2017-01

Logo Leusden

Verkeersbesluit Hessenweg en Horsterweg: brommers op de rijbaan en snelheidsverlaging 80-60 en 50-30

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leusden bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

 

In april 2013 heeft de gemeenteraad de conclusies, verwoord in het ‘Verkeersplan Achterveld’, onderschreven. Tevens heeft de gemeenteraad het college toen opdracht gegeven in overleg met maatschappelijke partners een maatregelenpakket voor te bereiden om het aantal letselongevallen op het gedeelte van de Hessenweg, tussen Stoutenburg en Achterveld, te verminderen.

Uit de destijds uitgevoerde analyse kwam naar voren dat het aantal letselongevallen opvallend hoog is op het weggedeelte tussen de twee hierboven genoemde kernen. Daarnaast bleek dat er verhoudingsgewijs veel bromfietsers bij deze letselongevallen betrokken waren. De verkeersonveiligheid (in objectieve zin) speelt voornamelijk op het vrijliggend fietspad langs de Hessenweg. Belangrijke oorzaak voor de vele ongevallen is dat dit fietspad feitelijk te smal is voor tweerichtingsverkeer. Dit probleem wordt nog versterkt door het snelheidsverschil tussen brommers, e-bikes en fietsers.

De conclusies uit het oude onderzoek naar de verkeers(on)veiligheid in en rond Achterveld hebben geleid tot de aanbeveling om de gehele Hessenweg tussen beide kernen als 60 km-weg aan te wijzen en ook als zodanig in te richten en tevens de bromfietsers van het smalle fietspad te weren. Dit houdt in dat bromfietsers de hoofdrijbaan met het autoverkeer moeten delen.

De breedte van het bestaande vrijliggend fietspad varieert tussen de 2,7 en 2,8 meter. Tussen de hoofdrijbaan en het fietspad ligt een tussenberm waarvan de breedte schommelt tussen de 0,8 en 1,20 meter.

Het vrijliggend fietspad langs de Hessenweg is een belangrijke schakel in het regionaal fietsroutenetwerk. Dit fietspad is de hoofdfietsverbinding tussen Barneveld en Amersfoort.

Mede door de sterke opkomst van de (snelle) e-bikes en bredere fietsen komt de veiligheid op dit fietspad in toenemende mate onder druk te staan.

De verwachting is dat het gebruik van dit fietspad de komende jaren een substantiële groei te zien zal geven; de e-bike kan de concurrentie met de auto immers steeds beter aan, waardoor dit vervoermiddel een aantrekkelijk alternatief wordt voor de auto bij verplaatsingen van 20 -30 km.

Een andere factor is dat Knooppunt Hoevelaken in 2019 ingrijpend op de schop wordt genomen. Deze werkzaamheden gaan enkele jaren duren. Ongetwijfeld zal dit tot op sommige momenten tot verkeershinder en overlast leiden. Aangenomen mag worden dat automobilisten dan op zoek gaan naar andere routes en andere vervoermiddelen, waaronder de fiets.

Participatietraject

In samenspraak met vertegenwoordigers van de kernen Stoutenburg en Achterveld is draagvlak ontstaan voor een maatregelenpakket waarbij het fietspad wordt verbreed. Op ruim 75 % van het traject (tussen Achterveld en Stoutenburg) is het mogelijk het fietspad te verbreden naar 3,5 meter. Op het resterende gedeelte wordt de minimale breedte 3,1 meter. Ten opzichte van de huidige situatie is dit een aanzienlijke verbetering, temeer daar het nieuwe fietspad in beton wordt uitgevoerd, waardoor dit traject comfortabeler wordt (geen hobbels en bobbels).

Verder wordt de overzichtelijkheid op/rond de zijwegen (Emelaarseweg en Stoutenburgerlaan) verbeterd. Om dit te bereiken worden o.a. een aantal bomen gekapt. Ook worden de bestaande uitbuigingen van het fietspad verkleind waardoor het fietspad dichter langs de (hoofd)rijbaan van de Hessenweg komt te liggen. Hierdoor wordt de ongevallenkans naar verwachting verkleind.

Ondanks het feit dat het fietspad wordt verbreed is het nog steeds gewenst om de bromfietsers van het fietspad te weren en deze categorie gebruik te laten maken van de hoofdrijbaan. Belangrijkste reden hiervoor is dat het gemiddelde snelheidsverschil tussen fietsers en bromfietsers relatief groot is, waardoor de kans op ongevallen en de ernst daarvan hoog blijft. Het feit dat dit een vanuit twee richtingen bereden fietspad is speelt hierbij ook een cruciale rol. Uiteraard moet worden voorkomen dat het veiligheidsprobleem van het fietspad naar de hoofdrijbaan wordt verplaatst.

Op de Hessenweg tussen de kernen Achterveld en Stoutenburg gelden verschillende snelheidsregimes. Uit de gehouden consultatierondes is gebleken dat dit door velen als onduidelijk en daardoor ook als onveilig wordt ervaren. Het wensbeeld is om deze veelheid aan maximum-snelheden waar mogelijk te minimaliseren.

Op het weggedeelte tussen de komgrens van Achterveld en de aansluiting met de huisnummers 177-179 geldt een toegestane maximum-snelheid van 80 km-uur. Op het resterend gedeelte (bubeko) is de toegestane maximum-snelheid 60 km-uur.

Buiten de bebouwde kom mogen bromfietsers op de rijbaan niet harder rijden dan 45 km-uur. Door het handhaven van het 80 km-regiem zou het theoretisch snelheidsverschil tussen autoverkeer en brommers 35 km bedragen. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is dit te hoog. Mede om die reden wordt voorgesteld om de hele Hessenweg (bubeko) als 60 km-weg aan te wijzen.

Dit houdt onder andere in dat de huidige 80 km belijning moet worden verwijderd om aansluitend te worden vervangen door 60 km-belijning (uitsluitend kantbelijning en geen as-streep).

Ter versterking van het veiligheidsgevoel krijgt de tussenberm over de volledige lengte een breedte van minimaal 1,0 meter.

Door de voorgestelde verlaging van de toegestane maximum-snelheid (van 80 naar 60 km/uur) in combinatie met de maatregel ‘brommers op de rijbaan’, wordt de situatie in overeenstemming gebracht met die op de aansluitende wegen (Achterveldseweg in Barneveld en de Barneveldseweg in Amersfoort en de Asschatterweg in Leusden). Deze uniformiteit komt de veiligheid ten goede.

Aan de oostzijde van de kern Stoutenburg loopt de maximum-snelheid (richting Stoutenburg) stapsgewijs terug van 60 naar 50 naar 30 km-uur. Geheel in lijn met het wensbeeld wordt voorgesteld om in het gedeelte waar nu een maximum-snelheid geldt van 50 km-uur deze te verlagen naar 30 km-uur. Dit past ook beter bij de functie van de Hessenweg (erftoegangsweg).

Ook op het buiten de bebouwde kom gelegen deel van de Horsterweg geldt een 60 km/regiem.

Langs de westzijde van deze weg ligt een vanuit 2 richtingen bereden bromfietspad. Uit oogpunt van verkeersveiligheid en uniformiteit is het gewenst dat ook op de Horsterweg de brommers van dit fietspad worden geweerd.

  

Procedure

 

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de politie. Deze heeft positief geadviseerd op het verkeersbesluit.

Met dit verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

  

B E S L U I T E N :

 

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    door vervanging van de borden model G 12 A uit Bijlage 1 van RVV 1990 door borden model

G 11 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 het vrijliggend fietspad langs de Hessenweg (gedeelte tussen de kern Achterveld en de gemeentegrens Amersfoort) als verplicht fietspad aan te wijzen;

  • 1.

    door vervanging van de borden model G 12 A uit Bijlage 1 van RVV 1990 door borden model

G 11 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 het vrijliggend fietspad langs de Horsterweg als verplicht fietspad aan te wijzen;

  • 1.

    door plaatsing van borden model A 1 (60 km-uur) en gelijktijdige verwijdering van de borden A 1 (80 km-uur) het gedeelte van de Hessenweg gelegen tussen de komgrens van Achterveld en de Hessenweg huisnummers 177-179 de Hessenweg (bubeko) in zijn geheel als 60 km-uur gebied aan te wijzen ;

  • 2.

    door vervanging van de borden model A 1 (50 km-uur) uit Bijlage A 1 door borden model A 1 (30 km-uur), de toegestane maximum-snelheid op het direct ten westen en ten oosten van de kern Stoutenburg gelegen weggedeelte te verlagen naar 30 km-uur.

 

Bezwaar:

 

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken vanaf de datum van deze publicatie schriftelijk bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten de naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, alsmede de gronden van het bezwaar. Uw bezwaarschrift kunt u indienen bij het college van Leusden, p/a secretariaat van de adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 150, 3830 AD Leusden.

   

Inwerkingtreding

 

Dit besluit treedt in werking direct na afronding van de herinrichtingswerkzaamheden aan de Hessenweg.

  

 

Leusden 17 januari 2017

Het college van de gemeente Leusden

Namens deze

directeur-secretaris, E.D. Luchtenburg, wnd.burgemeester, mevruow M. Horselenberg

Naar boven