Verkeersbesluit plaatsen middengeleider in de Demmersweg

Logo Hengelo

2118755

Gemeente Hengelo

 

Besluit: Het fysiek afsluiten van de informele fietsoversteek van de Bornsestraat over de Demmersweg door plaatsing van een middengeleider

 

Problematiek

Fietsverkeer langs de Bornsestraat dat de Demmersweg wil oversteken maakt zeer beperkt gebruik van de veilige oversteekmogelijkheid bij de verkeerslichten. Een groot deel van het fietsverkeer steekt de rijbaan over op de plaats die daar niet voor is ingericht. Er is o.a. geen middengeleider of opstelruimte voor fietsverkeer in de Demmersweg, waardoor fietsers niet gefaseerd kunnen oversteken. Ook ontbreekt voldoende opstelruimte in het midden van de Demmersweg, waardoor fietsverkeer de rijbaan voor het autoverkeer blokkeert. Dit leidt regelmatig tot terugslag van motorvoertuigen op het met verkeerslichten geregelde kruispunt Bornsestraat – Demmersweg. Hiernaast ontnemen voertuigen op de opstelstroken voor verkeerslichten op de Demmersweg het zicht voor fietsers om veilig te kunnen oversteken. Dit terwijl ca. 30 meter dichter op het kruispunt een veilige fietsoversteek bij de verkeerslichten aanwezig is.

Fietsverkeer kiest er in de huidige situatie bewust voor om niet via de verkeerslichten te rijden, om ‘onnodig’ lang wachten te voorkomen. Op dit moment wordt de desbetreffende verkeersregelinstallatie vervangen. Er wordt meer detectie toegevoegd voor fietsverkeer en er wordt zogenoemde fietsprioriteit toegevoegd aan het verkeersregelprogramma. Door deze maatregelen worden fietsers eerder gedetecteerd en krijgt fietsverkeer eerder groen. Wachttijden worden hierdoor beperkt. Ook worden wachttijdvoorspellers toegevoegd om een indicatie te geven van de eventuele wachttijd.

Na doorvoering van deze maatregelen is de oversteek bij de verkeerslichten geschikter voor het goed en veilig afwikkelen van fietsverkeer. Dit is aanleiding om in het kader van de verkeersveiligheid de informele oversteek over de Demmersweg fysiek af te sluiten door middel van het plaatsen van een middengeleider. Voor fysieke maatregelen die de vrijheid van het verkeer beperken moet een verkeersbesluit worden genomen.

Motivering

Overwegende:

 

  • 1.

    dat overstekend fietsverkeer langs de Bornsestraat over de Demmersweg zeer beperkt gebruik maakt van de veilige oversteekmogelijkheid bij de verkeerslichten;

  • 2.

    dat fietsverkeer gebruik maakt van een informele oversteek die daar niet voor is ingericht;

  • 3.

    dat deze oversteek o.a. onvoldoende opstelruimte en geen middengeleider heeft;

  • 4.

    dat opstellende auto’s in de Demmersweg voor de verkeerslichten het zicht van fietsverkeer op het autoverkeer ontneemt;

  • 5.

    dat 30 meter dichter op het kruispunt een veilige oversteek bij de verkeerslichten aanwezig is, maar dat fietsverkeer er bewust voor kiest om daar geen gebruik van te maken om ‘onnodig’ lang wachten te voorkomen;

  • 6.

    dat de desbetreffende verkeersregelinstallatie op dit moment wordt vervangen;

  • 7.

    dat aanvullende detectie voor fietsverkeer wordt toegevoegd, evenals fietsprioriteit in het verkeersregelprogramma;

  • 8.

    dat deze maatregelen er voor zorgen dat fietsverkeer eerder groen krijgt, waardoor wachttijden worden beperkt;

  • 9.

    dat in geval van wachten wachttijdvoorspellers een indicatie geven van de resterende wachttijd. Wachttijdvoorspellers beperken roodlichtnegatie;

  • 10.

    dat

  • 11

    dat d

  • 12

    dat voor fysieke maatregelen die de vrijheid van het verkeer beperken een verkeersbesluit moet worden genomen.

  • 13

    dat het verkeersbesluit wordt genomen vanuit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, evenals het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 14

    dat dit verkeersbesluit in strijd kan worden geacht met het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, maar dat een verkeersveiligheid van bovenliggend belang is. 

    Procedure

    Op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. In het “Mandaatbesluit 2016” van de gemeente Hengelo is vastgesteld dat het afdelingshoofd van de afdeling Ruimtelijke en Economische Ontwikkelingen gemandateerd is om verkeersbesluiten te nemen.

     

    Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de Politie eenheid Oost-Nederland, die kan instemmen met bovengenoemde maatregel.

Bijlagen:

 

  • 1.

     

    Overzichtstekening met kenmerk REO-7-74-VVO-0001_1

  •  

  • Bezwaar

     

    Wanneer u belanghebbende bent kunt u, tijdens de inzagetermijn, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van B en W. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en tenminste bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, afdeling Bestuursrecht (postbus 10067, 8000 GB Zwolle) vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als een bezwaarschrift.

     

     

Naar boven