Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 942448/942454, tot verwijdering van borden G3 en G4 van bijlage 1 van het RVV 1990 en tot plaatsing van borden C9 van bijlage 1 van het RVV 1990, op de N245 tussen de kruising met de Laan van Tata en de kruising met de N504.

Logo Noord-Holland

Aa nleiding

In 2007 is het wegvak op de N245 tussen het kruispunt Laan van Tata en de kruising met de N504 ingericht als gebiedsontsluitingsweg. De geldende snelheid is 80 km/u. De bebording is destijds echter niet gewijzigd. Om de bebording in overeenstemming te brengen met de functie en inrichting van deze weg dienen de autowegborden (G3 en G4) te worden verwijderd.

Omdat er geen langzaam verkeer is toegestaan op deze weg, dienen daarnaast de borden C9 van bijlage 1 van het RVV 1990 te worden geplaatst. Hiervoor is een verkeersbesluit nodig.

Motivering maatregelen

Opheffen autowegstatus

In het Provinciaal Meerjarenplan 2007-2011 is besloten om de N245 af te waarderen van een autoweg naar een gebiedsontsluitingsweg. Het doel daarvan is om waar mogelijk de maximum snelheden op provinciale wegen te verlagen in het belang van de verkeersveiligheid en/of het milieu. Zoals in de aanleiding is weergegeven, is dit wegvak ingericht als gebiedsontsluitingsweg, waarbij echter de autowegborden zijn blijven staan. Door de autowegborden is de functie als gebiedsontsluitingsweg minder duidelijk voor de weggebruiker. Daarom dienen de borden G3 en G4 te worden verwijderd.

Geslotenverklaring voor langzaam verkeer (C9)

Het is voor de verkeersveiligheid niet wenselijk dat op de N245 langzaam verkeer rijdt. Vanwege het grote snelheidsverschil en het grote verschil in massa kunnen daardoor ernstige ongevallen plaatsvinden. Omdat de N245 na het afwaarderen geen autoweg meer is, dient de weg te worden gesloten voor langzaam verkeer door de plaatsing van de borden C9.

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van de borden C9 en voor het verwijderen van de borden G3 en G4 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994. Tevens is een doelstelling om de inrichting van de weg nog meer in overeenstemming te brengen met de functie van de weg. Hierdoor wordt duidelijker wat het gewenste verkeersgedrag is. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.

Advies politie

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

Afweging belangen

De verduidelijking van het gewenste verkeersgedrag draagt bij aan de verkeersveiligheid. De maatregelen leiden ten opzichte van de bestaande situatie niet tot een beperking in het gebruik van de weg. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1.door het verwijderen van de borden G3 en G4 van bijlage 1 van het RVV 1990, de autowegstatus op te heffen van de N245 tussen de kruising met de Laan van Tata en de kruising met de N504;

2.door het plaatsen van borden C9 van bijlage I van het RVV 1990, de N245 tussen de kruising met de Laan van Tata en de kruising met de N504, gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens en motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/u en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

3.van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

Haarlem, 8 mei 2017,

 

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,

 

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

 

Bezwaar

1.Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

 

Naar boven