Provincie Groningen: verkeersbesluit bromfietsers van het (brom)fietspad op de rijbaan

Logo Groningen

Dossiernummer: K2757

Documentnummer: 2017-03952

 

GEDEPUTEERDE STATEN VAN DE PROVINCIE GRONINGEN

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, aanhef en lid b, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen WVW 1994), worden verkeersbesluiten door gedeputeerde staten genomen voor zover zij betreffen het verkeer op wegen onder beheer van een provincie.

Grondslag:

Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994, moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, en voor onderborden voorzover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

Eind 1999 is de maatregel "Bromfiets op de rijbaan" (hierna te noemen de BOR) landelijk ingevoerd.

Deze maatregel is daarna ook op een aantal provinciale wegen/weggedeelten in de provincie Groningen toegepast, met name binnen de bebouwde kom.

Van oudsher rijdt de bromfietser al op de rijbaan van een aantal in onze provincie aanwezige erftoegangswegen of gedeelten daarvan, buiten de bebouwde kom. Enerzijds vanwege het ontbreken van een aanliggend fietspad; anderzijds is de plaats van de bromfietser op de rijbaan gebleven ondanks dat er later een fietspad is aangelegd. Dit betreft niet alleen wegen waarvoor een 60 km/uur regime geldt maar ook een aantal wegen die ingericht zijn als 60 km/uur maar waar de toegestane maximumsnelheid 80 km/uur is.

De BOR heeft landelijk geresulteerd in een duidelijke afname van het aantal ongevallen waarbij bromfietsers betrokken zijn.

In de landelijke richtlijnen is voor erftoegangswegen aangegeven, dat in principe de bromfietser ook buiten de bebouwde kom op de rijbaan moet rijden. Hierbij wordt uitgegaan van een ideale situatie voor wat betreft de inrichting van een weg, waarvoor een maximumsnelheid van 60 km/uur geldt.

Op 18 januari 2005 hebben wij de handleiding inrichting provinciale wegen Duurzaam Veilig vastgesteld. Daarin is onder meer het volgende vermeld: "Het snelheidsverschil tussen het bromfietsverkeer en het fietsverkeer op het vrij liggende fietspad wordt als een groter probleem aangemerkt dan het snelheidsverschil tussen het bromfietsverkeer en het autoverkeer (op erftoegangswegen waar sprake is van een 60 km/uur regime of waar een 60 km/uur inrichting aanwezig is terwijl de maximumsnelheid 80 km/uur bedraagt).

Er kunnen zich evenwel situaties voordoen waarin het omwille van de verkeersveiligheid van het bromfietsverkeer niet gewenst is de bromfietsers naar de rijbaan te verwijzen. Hiervan kan sprake zijn bij hoge intensiteiten van het autoverkeer of een wegbeeld dat uitnodigt tot hoge rijsnelheden van het autoverkeer waardoor te grote snelheidsverschillen met het bromfietsverkeer ontstaan. In die gevallen zal de bromfiets gebruik moeten maken van het (brom)fietspad. Waarneming "in het veld" (maatwerk) is bepalend voor die afweging.".

In de Beleidsnota Fiets, vastgesteld door Provinciale Staten op 21 maart 2012, is geconstateerd dat bromfietsers relatief vaak betrokken zijn bij slachtofferongevallen. Daarom is er in het Actieplan Fiets

2012-2015 specifiek aandacht gevraagd voor onderzoek naar het vergroten van de verkeersveiligheid voor de bromfietser.

Wij hebben onderzocht op welke provinciale erftoegangswegen de BOR verder kan worden ingevoerd.

Bij dit onderzoek zijn de volgende kenmerken van een weg meegenomen:

snelheidsregimes, inrichting en verloop (bochten/rechtstanden) van de weg, snelheidsmetingen, verkeersintensiteiten, breedte van de weg en het aantal uitritten en zijwegen.

Daarnaast is gekeken naar de intensiteiten op de (brom)fietspaden en of er sprake is van een (brom)fietspad dat in twee richtingen te berijden is. Dergelijke paden en hoge verkeersintensiteiten geven een extra risico op ongevallen.

Wij hebben geconstateerd dat het niet mogelijk is om een vaste combinatie van factoren vast te stellen waaraan een weg moet voldoen om geschikt te worden bevonden voor de verdere invoering van de BOR. Het is maatwerk per weg of een gedeelte daarvan.

Na beoordeling van de erftoegangswegen en afstemming met diverse gemeenten en de politie zijn wij tot de volgende conclusies gekomen:

De BOR verder invoeren op alle daarvoor geschikte erftoegangswegen waarvoor in zijn geheel een 60 km/uur regime geldt.Op wegen waar wisselend een 60 en 80 km/uur regime geldt, de BOR alleen invoeren op de langere 60 km/uur gedeelten waar dit qua wegbeeld voor de hand ligt. Uitgangspunt hierbij is dat de bromfiets niet steeds wisselend op de rijbaan en op het (brom)fietspad rijdt.Op de 80 km/uur wegen waar de BOR al van oudsher geldt, deze maatregel alleen terugdraaien als daar in verband met klachten en/of ongevallen aanleiding voor is. Gebleken is dat voor het terugdraaien van de maatregel geen aanleiding is.Op qua wegbeeld geschikt te achten erftoegangswegen met een 80 km/uur regime de BOR op dit moment niet verder invoeren. Dit in verband met onvoldoende gegevens over ongevallen en gelet op o.a. de landelijke richtlijnen. Gelet op het vorenstaande achten wij het gewenst om op de volgende provinciale erftoegangswegen of gedeelten daarvan, de bromfietser op de rijbaan te laten rijden en in voorkomende gevallen niet meer op het verplichte (brom)fietspad: 1. een gedeelte van de provinciale weg Alteveer - Vlagtwedde - Duitse grens (N365), tussen Alteveer  en Onstwedde;2. een klein gedeelte van de provinciale weg Winschoten - Blijham - Nieuwe Pekela (N367) te Oude Pekela;3. een klein gedeelte van de provinciale weg Ten Post - Schildwolde (N865);4. de provinciale weg Winschoten - Beerta (N966);5. de provinciale weg Oostereinde - Ekamp - Finsterwolde (N967);6. de provinciale weg Oude Pekela - Winschoten (N972);7. de provinciale weg Aduard - Wehe-den Hoorn (N983), tussen Aduard en Oldehove;8. de provinciale weg Winsum - Onderdendam - Garrelsweer (N996), tussen Winsum en  Onderdendam, alsmede de rondweg Middelstum. Door de voorgenomen maatregel zullen de huidige verplichte (einde) (brom)fietspadborden (modellen G12a en G12b) dienen te worden vervangen door verplichte (einde) fietspadborden (modellen G11 en G12), en de borden C15 (geslotenverklaring voor o.a. bromfietsen en fietsen) langs de hoofdrijbaan, voor zover nodig door de borden C14 (geslotenverklaring voor o.a. fietsen). Indien juridisch mogelijk zullen wij de C15-borden verwijderen en niet vervangen door borden C14. Bij ons besluit van 14 december 1999, nr. 99/10.079/50/A.49, ICW, is een groot aantal paden in de provincie Groningen aangewezen als fiets/bromfietspad. Bij ons besluit van 21 november 2000, nr. 00/16736/ICW, zijn enkele paden langs de provinciale weg N983 ook als zodanig aangewezen. Het pad langs de zuidzijde van de provinciale weg Winsum - Onderdendam (N996), voor zover gelegen tussen ca. 225 meter ten oosten van de aansluiting aan de Takkebosserweg te Winsum en ca. 75 meter ten westen van de brug over de Warffumermaar te Onderdam, is bij ons besluit van 15 november 2004, nr. 2004-25362, WE, aangewezen als (brom)fietspad, voor verkeer in twee richtingen.

Daarnaast zijn bij onze besluiten van 17 april 1984, nr. 2695, 2e afdeling, 22 maart 1988, nr. 2475, afdeling WPZ, en 21 november 2000, nr. 00/16736/ICW, gedeelten van respectievelijk de provinciale wegen N966, N367 en de N983, gesloten verklaard voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, voor verkeer in beide richtingen.

Door de voorgenomen maatregel dient een aantal besluiten (op onderdelen) te worden gewijzigd. Wij zullen uit een oogpunt van overzichtelijkheid deze intrekken in het te nemen besluit.

Voorts nemen wij de consequenties van de BOR voor de huidige geslotenverklaringen voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen van een aantal provinciale wegen of gedeelten daarvan, in het onderhavige besluit mee.

Wij merken nog op, dat met ingang van 1 januari jongstleden voor de speed-pedelecs de bromfietsregels gelden en dat per 1 juli 2017 alle speed-pedelecs landelijk moeten zijn gekentekend als bromfiets. Er wordt verwacht dat het gelijktrekken van de plaats van de speed-pedelec op de rijbaan met de bromfiets een positief effect zal hebben op de verkeersveiligheid.

Gelet op:

- artikel 24, aanhef en lid a, van het BABW:

verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van het betrokken regionale

politiekorps i.c. de Politie Eenheid Noord-Nederland, DROS-INFRA, Team Verkeer Groningen;

- artikel 25, lid 1, van het BABW:

verkeersbesluiten als gevolg waarvan het verkeer op wegen anders dan die waarop het

verkeersbesluit betrekking heeft rechtstreeks en ingrijpend wordt beïnvloed, worden genomen na

  overleg met het ten aanzien van die andere wegen bevoegd gezag; uit overleg met de betrokken

  gemeenten is gebleken dat de voorgenomen maatregel geen problemen oplevert met de

  aansluitende (gemeentelijke) wegen;

- artikel 2, aanhef en lid 1, van de WVW 1994 (het verzekeren van de veiligheid op de weg, het

beschermen van weggebruikers en passagiers, en het in stand houden van de weg en het

  waarborgen van de bruikbaarheid daarvan);

- de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht;

- het Mandaatbesluit provincie Groningen 2016, waarbij de bevoegdheid tot het treffen van

  verkeersmaatregelen is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Wegenbouw.

- het onderzoeksrapport "Verdere invoering maatregel BOR op erftoegangswegen provincie

Groningen, februari 2017".

Advies:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de Politie Eenheid Noord-Nederland, DROS-INFRA, Team Verkeer Groningen, die bij brieven van 15 april 2017, kenmerk 20170411000751 en 24 april 2017, kenmerk 20170420000188, heeft bericht, positief te staan tegenover de voorgenomen verkeersmaatregel. In de genoemde brieven wordt geadviseerd om het overige verkeer van de maatregel op de hoogte te stellen door tijdelijk gele borden te plaatsen met daarop de tekst: "Bromfietsers op de rijbaan".

BESLUIT

1. voor zover nodig in te trekken ons besluit van 14 december 1999, nr. 99/10.079/50/A.49, ICW,

 opgenomen in provinciaal blad nr. 44 van 1999, waarbij door het plaatsen van borden

overeenkomstig de modellen nummers G12a en G12b, beide van bijlage 1 van het Reglement

 verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna te noemen RVV 1990), de hieronder genoemde

 paden zijn aangewezen als (einde) fiets/bromfietspad, en genoemde borden te verwijderen:

- onder A, afd. Zuid van de DWK:

11.e: de paden gelegen ten westen en ten oosten van de provinciale weg Winschoten - Pekela

 (N972), vanaf de aansluiting aan de hoofdrijbaan ter hoogte van de Udesweg te Winschoten

 tot de kruising met de Turfweg te Pekela, inclusief de paden rondom de kruising met de

 Turfweg;

12.e: het pad gelegen ten westen, ten zuiden en ten oosten van de provinciale weg Winschoten

 (Oosteinde)-Beerta (N966), vanaf de brug over het Winschoterdiep te Winschoten tot de

grens van de bebouwde kom van Beerta, alsmede het pad gelegen ten westen van deze

 weg, vanaf de aansluiting aan de Beertsterweg tot de aansluiting aan de afrit van de A7

vanuit de richting Groningen, voor verkeer in beide richtingen;

13.e: het pad gelegen ten zuiden en ten westen van de provinciale weg Oosteinde - Finsterwolde

(N967), vanaf de aansluiting aan de weg Oosteinde - Beerta tot de aansluiting aan de

Ekamperweg, voor verkeer in beide richtingen;

17.e: het pad gelegen ten zuiden van de Turfweg (N367), vanaf de aansluiting met de Feiko

Clockstraat te Oude Pekela tot de aansluiting op het fietspad dat gelegen is langs de

westzijde van de Winschoterweg, voor verkeer in beide richtingen;

- onder A, afd. Noord van de DWK:

 22.e: het pad gelegen ten noordoosten van de provinciale weg Schildwolde - Ten Post (N865),

 o.a. vanaf de aansluiting met de Kollerijweg tot de zuidelijke aansluiting van de

Bloemhofweg, beide te Wittewierum, voor verkeer in beide richtingen;

- onder A, afd. West van de DWK:

 20.e: het pad gelegen ten oosten van de provinciale weg Aduard - Wehe-den Hoorn (N983), vanaf

 de aansluiting aan de weg ten noorden van het Van Starkenborghkanaal (E.H. Woltersweg)

tot de fietsoversteek te Den Ham, voor verkeer in beide richtingen;

2. in te trekken ons besluit van 21 november 2000, nr. 00/16736/ICW, opgenomen in provinciaal blad

 nr. 49 van 2000, waarbij door het plaatsen van borden overeenkomstig de modellen nummers G12a

 en G12b, beide van bijlage 1 van het RVV 1990, de hieronder genoemde paden zijn aangewezen

 als (einde) fiets/bromfietspad, en deze borden te verwijderen:

a. het pad gelegen ten westen van de provinciale weg Aduard - Wehe-den Hoorn (N983), vanaf de

 noordgrens van de bebouwde kom van Den Ham tot 20 meter noordelijk van de aansluiting aan

 de provinciale weg Ronde Zwijnshok - Oldehove (N982), voor verkeer in beide richtingen;

b. het pad gelegen ten westen en ten oosten van de provinciale weg Aduard - Wehe-den Hoorn

 (N983) vanaf 20 meter noordelijk van de aansluiting aan de provinciale weg Ronde Zwijnshok

 (N982) tot 70 meter ten noorden van voornoemde aansluiting;

3. in te trekken ons besluit van 15 november 2004, nr. 2004-25362, WE, opgenomen in provinciaal

 blad nr. 4 van 2005, waarbij door het plaatsen van borden overeenkomstig model nummer G12a

van bijlage 1 van het RVV 1990, is aangewezen als (brom)fietspad, en deze borden te verwijderen:

- het pad dat is gelegen ten zuiden van de provinciale weg Winsum - Onderdendam (N996)

 voorzover dit betreft het gedeelte dat is gelegen tussen ca. 225 meter ten oosten van de

aansluiting aan de Takkebosserweg te Winsum en ca. 75 meter ten westen van de brug over de

 Warffummermaar te Onderdendam, voor verkeer in twee richtingen;

4. door het plaatsen van borden overeenkomstig de modellen nummers G11 en voor zover nodig G12,

beide van bijlage 1 van het RVV 1990, aan te duiden als verplicht fietspad/einde verplicht fietspad

 (zie ook de bijgevoegde tekening "Verdere invoering bromfietser op de rijbaan 2017):

a. het pad gelegen ten zuiden van de provinciale weg Winschoten - Blijham - Nieuwe Pekela (N367;

Turfweg), vanaf de aansluiting met de Feiko Clockstraat te Oude Pekela (km. 7,75;

xrd: 264688.935; yrd: 570764.568) tot de aansluiting op het fietspad dat gelegen is langs de

 westzijde van de gemeentelijke Winschoterweg te Oude Pekela (xrd: 264417.938;

 yrd: 570963.617), voor verkeer in beide richtingen;

b. het pad gelegen langs de noordoostzijde van de provinciale weg Ten Post - Schildwolde (N865),

 vanaf de zuidelijke aansluiting van de Bloemhofweg (km. 2,17; xrd: 245592.758;

 yrd: 589822.746) tot de aansluiting met de Kollerijweg (km. 2.37; xrd: 245710.122;

 yrd: 589672.069), beide te Wittewierum, voor verkeer in twee richtingen;

c. het pad, gelegen langs de zuid- en oostzijde van de provinciale weg Winschoten - Beerta (N966),

 vanaf de aansluiting met de weg genaamd Oostereinde (km. 0,11; xrd: 266712.161;

 yrd: 575751.813) nabij Winschoten tot de zuidelijke bebouwde komgrens van Beerta (km. 3,10;

 xrd: 268805.393; yrd: 577015.386) te Beerta, voor verkeer in beide richtingen;

d. het pad, gelegen langs de westzijde van de provinciale weg Oostereinde - Ekamp - Finsterwolde

  (N967; Oostwolderweg), vanaf de aansluiting met de gemeentelijke weg genaamd Oostereinde

 (km. 0,23; xrd: 266472.388; yrd: 575871.201) nabij Winschoten tot de zuidelijke bebouwde

komgrens van Finsterwolde (km. 3,50; xrd: 267995.317; yrd: 578533.464) te Finsterwolde, voor

  verkeer in beide richtingen;

e. de paden gelegen langs de oost- en westzijde van de provinciale weg Oude Pekela -

Winschoten (N972; Zuiderveen), vanaf de aansluiting met de rotonde in de Turfweg/N972 (km. 5,3; xrd: 264425.551; yrd: 571010.333), inclusief de paden rondom deze rotonde, te

 Oude Pekela tot de zuidelijke bebouwde komgrens van Winschoten (km. 7,09; xrd: 264496.090;

 yrd: 572836.889) te Winschoten;

f. het pad, gelegen langs de oost- en noordzijde van de provinciale weg Aduard - Wehe-den Hoorn

(N983), vanaf de aansluiting met de Evert Harm Woltersweg (km. 1,42; xrd: 226456.893;

  yrd: 586620.193) te Aduard tot de zuidelijke bebouwde komgrens van Den Ham (km. 3,75;

 xrd: 224615.170);

g. het pad, gelegen langs de west- en oostzijde van de provinciale weg N983, vanaf de noordelijke

 bebouwde komgrens van Den Ham (km. 4,55; xrd: 224151.834, yrd: 588403.218) tot 70 meter

 ten noorden van de provinciale weg Ronde Zwijnshok - Oldehove (N982; Boventilsterweg) nabij

 Oldehove (km. 7,62; xrd: 223892.127; yrd: 591258.860), voor verkeer in beide richtingen vanaf

de noordelijke bebouwde komgrens van Den Ham tot 20 meter noordelijk van de aansluiting aan

 genoemde provinciale weg N982;

 h. het pad gelegen langs de zuidzijde van de provinciale weg Winsum - Onderdendam -

Garrelsweer (N996), vanaf de aansluiting met de Geert Teislaan (km. 1,8; xrd: 231211.061;

yrd: 595312.022) te Winsum tot de westelijke bebouwde komgrens van Onderdendam (km. 5,3;

xrd: 234705.730; yrd: 595102.416), voor verkeer in beide richtingen;

5. de hieronderstaande (onderdelen van) besluiten in te trekken:

a. ons besluit van 17 april 1984, nr. 2695, 2e afdeling, opgenomen in provinciaal blad nr. 18 van

1984, waarbij door het plaatsen van borden overeenkomstig het huidige model nummer C15 van

bijlage 1 van het RVV 1990, gesloten is verklaard voor fietsen en bromfietsen:

- de hoofdrijbaan van de weg Winschoten - Beerta (N966), ter plaatse van de langs deze weg

 gelegen parallelweg voor zover deze is gelegen buiten de bebouwde kom, in de gemeente

 Beerta;

b. ons besluit van 22 maart 1988, nr. 2475, afdeling WPZ, onder c.1., opgenomen in provinciaal

blad nr. 11 van 1988, voor zover daarbij door het plaatsen van borden overeenkomstig het

huidige model nummer C15 van bijlage 1 van het RVV 1990, gesloten is verklaard voor fietsen

en bromfietsen:

- de hoofdrijbaan van de Turfweg (N367), vanaf de fietsoversteekplaats welke is gelegen juist ten

oosten van de Winschoterweg te Oude Pekela tot de aansluiting aan de Feiko Clockstraat

eveneens te Oude Pekela, voor verkeer in beide richtingen;

c. ons besluit van 21 november 2000, nr. 00/16736/ICW, onder B.1., opgenomen in provinciaal blad

nr. 49 van 2000, waarbij door het plaatsen van borden overeenkomstig het huidige model

nummer C15 van bijlage 1 van het RVV 1990, gesloten is verklaard voor fietsen, bromfietsen en

gehandicaptenvoertuigen, voor verkeer in beide richtingen:

  - de hoofdrijbaan van de provinciale weg Aduard - Wehe-den Hoorn (N983), vanaf de noordgrens

van de bebouwde kom van Den Ham tot 70 meter noordelijk van de aansluiting aan de

provinciale weg Ronde Zwijnshok-Oldehove (N982);

d. ons desbetreffend besluit waarbij door het plaatsen van borden overeenkomstig model C15

 van bijlage 1 van het RVV 1990, gesloten is verklaard voor (brom)fietsen en

  gehandicaptenvoertuigen:

- de hoofdrijbaan van de provinciale rondweg te Middelstum, vanaf de aansluiting met de

provinciale weg Fraamklap - Middelstum (N996; Onderdendamsterweg) tot de aansluiting met

de provinciale weg Loppersum - Middelstum (N996; Delleweg), voor verkeer in beide

richtingen;

  en deze borden te verwijderen (danwel te verplaatsen).

6. door het plaatsen van borden overeenkomstig model C14 van bijlage 1 van het RVV 1990, gesloten

  te verklaren voor fietsen en gehandicaptenvoertuigen, voor verkeer in beide richtingen:

- de hoofdrijbaan van de provinciale weg Winsum - Onderdendam - Garrelsweer (N996; rondweg

Middelstum), vanaf de aansluiting met de Onderdendamsterweg (km. 8,45; xrd: 237700.489;

yrd: 595533.703) tot de aansluiting met de Tolweg (km. 9,76; xrd: 238955.455; yrd: 595693.127),

nabij Middelstum;

7. de provinciale weg Alteveer - Vlagtwedde - Duitse grens (N365), vanaf de aansluiting met de

 gemeentelijke Beumeesweg/Nieuwlandsweg (km. 18,78; xrd: 264810.460; yrd: 563167.476) nabij

Alteveer tot de aansluiting met de Tellingerweg (km. 19,57; xrd: 265311.593; yrd: 562620.864) te

Onstwedde, open te stellen voor bromfietsen, voor verkeer in beide richtingen; hierdoor worden de

borden overeenkomstig model C15 van bijlage 1 van het RVV 1990 vervangen door de borden

overeenkomstig model C14 van genoemde bijlage;

8. Dit besluit bekend te maken in de Staatscourant van woensdag 17 mei (zie

  www.officielebekendmakingen.nl/Staatscourant/Op Rubriek/Verkeersbesluiten) en de kranten

 Noorderkrant, De Kanaalstreek, Streekblad, Westerkwartier en De Ommelander Courant (edities

van woensdag 17 mei 2017 c.q. donderdag 18 mei 2017).

Het besluit en de bekendmaking zijn ook in te zien op www.provinciegroningen.nl/actueel/

bekendmakingen.

9. Een afschrift van dit besluit te zenden naar:

- Politie Eenheid Noord-Nederland, DROS, te Assen, per e-mail naar:

PDC.-.FM.-.Subteam.Regionale.DIV.ondersteuning.RE.1@politie.nl;

   - Politie Eenheid Noord-Nederland, DrOS INFRA, Team Verkeer Groningen, per e-mail naar:

 hoeke.krist@politie.nl en johan.boltjes@politie.nl;

- de gemeente Bedum, per e-mail naar: gemeente@bedum.nl en h.kruims@bedum.nl;

- de gemeente De Marne, per e-mail naar: gemeente@demarne.nl, homme.joustra@demarne.nl

en s.pol@demarne.nl;

- de gemeente Loppersum, per e-mail naar: gemeente@loppersum.nl en h.g.ronde@loppersum.nl;

- de gemeente Oldambt, per e-mail naar: info@gemeente-oldambt.nl,

ruurdjan.bakker@gemeente-oldambt.nl en koos.smid@gemeente-oldambt;

- de gemeente Pekela, per e-mail naar: info@pekela.nl en m.jonker@pekela.nl;

- de gemeente Stadskanaal, per e-mail naar: gemeente@stadskanaal.nl, h.ensing@stadskanaal.nl

 en b.badoux@stadskanaal.nl;

 - de gemeente Ten Boer, per e-mail naar: gemeente@tenboer.nl en jeroen.bekhof@groningen.nl;

 - de gemeente Veendam, per e-mail naar: info@veendam.nl en eddy.jager@veendam.nl;

 - de gemeente Vlagtwedde, per e-mail naar: info@vlagtwedde.nl en josvogt@vlagtwedde.nl;

  - de gemeente Winsum, per e-mail naar: gemeente@winsum.nl en j.ymker@winsum.nl;

- de gemeente Zuidhorn, per e-mail naar: gemeente@zuidhorn.nl en Wwestra@zuidhorn.nl;

- Qbuzz, t.a.v. de heren P. Huzeling en B. van Duinen, per e-mail naar:

StremmingenGD@qbuzz.nl;

 - de afdelingen Beheer & Onderhoud, Verkeer & Vervoer, Bestuur, Juridische zaken &

Communicatie en Wegenbouw, alle van de provincie Groningen.

 

Groningen, 4 mei 2017.

Gedeputeerde Staten van Groningen:

Namens dezen:

J. Poel

Hoofd van de afdeling Wegenbouw

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een ieder wiens belang rechtstreeks bij dit

  besluit is betrokken, tijdens de termijn van terinzageligging (met ingang van vrijdag 19 mei 2017

 tot en met donderdag 29 juni 2017 in kamer D416 van het provinciehuis te Groningen),

 een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift kan worden gestuurd naar de

provincie Groningen, t.a.v. Gedeputeerde Staten, Postbus 610, 9700 AP Groningen.

 Meer informatie vindt u op de website van de provincie Groningen (www.provinciegroningen.nl).

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. U kunt daarvoor, als

  er bezwaar is gemaakt, een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Noord-

 Nederland, locatie Groningen, afdeling Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen.

Een dergelijk verzoek moet zijn ondertekend en ten minste het volgende bevatten:

- de naam, het adres en telefoonnummer van de verzoeker;

- de dagtekening;

- de gronden van het verzoek (motivering).

  Bij het verzoek moet voorts een afschrift van het bezwaarschrift worden overgelegd. Zo mogelijk

   wordt ook een afschrift van het besluit waarop het geschil betrekking heeft, overgelegd. Naar

aanleiding van het verzoek kan de bevoegde voorzieningenrechter een voorlopige voorziening

  treffen als onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling

van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Voor het vragen van een voorlopige voorziening kunt u ook kijken op www.rechtspraak.nl.

Nadere informatie is ook te verkrijgen bij de heer I.J. Westerdijk van de afdeling Wegenbouw van

de provincie Groningen, telefoon: 050 - 316 46 03.

 

Naar boven