Ontwerpbesluit tot definitieve onttrekking aan de openbaarheid van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef (tussen Bakhuisdreef en Kapelweg/Voorstraat) in Boxtel.

Logo Boxtel

Het voorliggende ontwerpbesluit tot definitieve onttrekking aan de openbaarheid van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef (tussen Bakhuisdreef en Kapelweg/Voorstraat) in Boxtel wordt, met toepassing van de coördinatieregeling op grond van artikel 3.30 en volgende Wet ruimtelijke ordening, gelijktijdig met het ontwerpbestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en enkele andere samenhangende besluiten in procedure gebracht.

Coördinatiebesluit

Vanwege de samenhang tussen het bestemmingsplan voor de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en enkele andere besluiten en omdat de procedures tot vaststelling hiervan parallel in voorbereiding zijn, heeft de gemeenteraad op 9 mei 2017 besloten de coördinatieregeling op grond van artikel 3.30 en volgende Wet ruimtelijke ordening voor deze besluiten toe te passen.

Het coördinatiebesluit van de gemeenteraad van 9 mei 2017 heeft betrekking op de volgende procedures :

  • -

    Het ontwerpbestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017;

  • -

    Het ontwerpbesluit hogere waarden Wet geluidhinder;

  • -

    Het ontwerpverkeersbesluit tot sluiting van de spoorwegovergang Kapelweg voor gemotoriseerd verkeer;

  • -

    Het ontwerpbesluit tot het definitief onttrekken aan de openbaarheid van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef;

  • -

    Het ontwerpverkeersbesluit tot sluiting van de dubbele spoorwegovergang Tongersestraat voor gemotoriseerd verkeer.

Het is niet mogelijk tegen dit coördinatiebesluit als zodanig bezwaar of beroep in te stellen.

De coördinatieregeling maakt het mogelijk om de procedures voor deze samenhangende besluiten gelijk op te laten lopen. Het ontwerpbestemmingsplan en de overige ontwerpbesluiten worden gelijktijdig ter inzage gelegd. De bevoegdheid tot de besluitvorming over het bestemmingsplan en het onttrekkingsbesluit ligt bij de gemeenteraad. Het college van burgemeester en wethouders besluit over de verkeersbesluiten en de hogere waarden Wet geluidhinder. Het college verzorgt ook de coördinatie van de procedures. Tegen deze besluiten staat vervolgens gecoördineerd beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Samenhang bestemmingsplan en besluiten

Voorliggend onttrekkingsbesluit dient, samen met het bestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en de andere besluiten, ter uitvoering van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.

Het Maatregelenpakket PHS Boxtel, dat op 26 november 2013 is vastgesteld door de gemeenteraad en is vertaald in een bestuursovereenkomst tussen Rijk, Provincie en gemeente, bestaat uit vijf samenhangende deelprojecten.

Met dit Maatregelenpakket PHS Boxtel wordt invulling gegeven aan een aantal belangrijke ambities zoals vastgesteld in het gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP), namelijk

  • -

    het oplossen van het veiligheids- en leefbaarheidsknelpunt rondom de dubbele overweg en de huidige drukke verkeersader door het centrum van Boxtel;

  • -

    de aanleg van de Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg om de leefbaarheid van buurtschap Kalksheuvel te verbeten en een volwaardige tweede ontsluiting van Ladonk te realiseren;

  • -

    de capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan, zodat de afwikkeling ook in de toekomst wordt gegarandeerd.

Omdat de dubbele spoorwegovergang een belangrijke verkeersverbinding is op dit moment, dient er eerst een goed alternatief zijn voor het autoverkeer. Daarom worden de deelprojecten gefaseerd uitgevoerd. De dubbele spoorwegovergang kan pas worden afgesloten voor motorvoertuigen als het alternatief is gerealiseerd. Nadat de fietstunnel is aangelegd kunnen de overwegen ook voor het langzaam verkeer worden afgesloten.

Voor meer informatie hierover, zie onderstaande motivering van dit onttrekkingsbesluit.

Kennisgeving

Voor de kennisgeving over het ontwerpbestemmingsplan Verbindingsweg-Ladonk en alle daarmee samenhangende ontwerpbesluiten wordt voorts verwezen naar de integrale publicatie hierover in de Staatscourant op 11 mei 2017.

Deze publicatie over het voorgenomen onttrekkingsbesluit bevat, naast volledige inhoud van het ontwerponttrekkingsbesluit, informatie over de terinzagelegging en de mogelijkheid van het indienen van zienswijzen (zie onderstaand onder kopje ‘procedure).

Ontwerponttrekkings besluit

Gemeenteraad van de gemeente Boxtel,

Gelet op :

-Artikelen 7 en 9 van de Wegenwet op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is een onttrekkingsbesluit te nemen

Overwegende

dat er, in lijn met vaste Jurisprudentie, voldoende gewichtige redenen voor dit besluit aanwezig zijn en het algemeen belang zich niet tegen dit besluit verzet, zie onderstaande motivering.

Is het gewenst om :

de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef (tussen Bakhuisdreef en Kapelweg/Voorstraat) definitief aan de openbaarheid te onttrekken.

Figuur 1: Gebi ed waarvoor het onttrekkingsbesluit geldt

Motivering definitief onttrekkingsbesluit

Tijdelijk onttrekkingsbesluit 2010

Sinds twee aanrijdingen in 2009 is de spoorwegovergang Bakhuisdreef fysiek afgesloten. Op 18 mei 2010 heeft de gemeenteraad van Boxtel, in overleg met ProRail, besloten om het weggedeelte van Bakhuisdreef (vanaf de Kapelweg tot nabij de inrit van de woning Bakhuisdreef 2) voor de duur van 5 jaar aan de openbaarheid te onttrekken. Voor deze tijdelijkheid is destijds gekozen met het oog op de (op dat moment nog onzekere) infrastructurele projecten op rijksniveau (in kader PHS) en op gemeentelijk niveau (in kader TALK en VLK).

Pr ogramma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)

Om de capaciteit van het Nederlandse spoornetwerk beter te benutten en om ruimte te bieden aan een groeiende hoeveelheid reizigers en goederenvervoer werkt ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). PHS leidt tot een intensivering van het personenvervoer en tot een herroutering van het goederenvervoer.

Om de groei mogelijk te maken werkt ProRail aan het aanpassen van sporen, seinen en wissels. Om veilig hoogfrequent spoorvervoer te kunnen afwikkelen, is het voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) en ProRail van belang om de dubbele overweg in de Tongersestraat te saneren. Dit betekent dat de spoorwegovergang uiteindelijk volledig gesloten moet worden voor alle verkeersstromen en daar alternatieven voor moeten worden geboden.

Oplossing problematiek dubbele spoorwegovergang Tongersestraat

Met PHS ontstond een extra noodzaak om de problematiek van de dubbele overweg aan de Tongersestraat in Boxtel aan te pakken en een andere verkeersstructuur te realiseren. Rijk en gemeente besloten tot een gezamenlijke aanpak die resulteerde in de opname van de dubbele overweg in de Voorkeursbeslissing PHS van juni 2010.

Vervolgens hebben gemeente Boxtel, ProRail, het ministerie van IenM en de provincie Noord-Brabant het onderzoek naar de oplossingsrichtingen gezamenlijk opgepakt waarbij een uitgebreid participatietraject is opgezet. Na een proces van verkenning, trechtering en selectie resulteerde dit in een voorkeursvariant (‘omleidingsvariant B14/B15, variant 6’). Deze gekozen voorkeursvariant gaat uit van het opheffen van de dubbele spoorwegovergang, het realiseren van een langzaamverkeerstunnel en het omleiden van het overige verkeer.

Maatregelenpakket PHS Boxtel

Op basis hiervan stelde de gemeenteraad van Boxtel op 26 november 2013 maatregelen vast voor de oplossing van het knelpunt rondom de dubbele overweg Tongersestraat in Boxtel.

Het betreft een combinatie van onderstaande samenhangende deelprojecten, gezamenlijk vormend het Maatregelenpakket PHS Boxtel :

Deelproject 1:Opheffen van beide gelijkvloerse overwegen in de Tongersestraat;

Deelproject 2: Aanleg van de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg (VLK) en de daarbij

horende maatregelen van/aan de overwegen Kapelweg (opheffen/handhaven voor

langzaamverkeer), Bakhuisdreef (opheffen) en D‘Ekker (vernieuwen);

Deelproject 3: Aanpassingen Tongeren t.b.v. veiligheid fietsverkeer en snelheidsbeperking gemotoriseerd verkeer;

Deelproject 4a: Opwaardering Keulsebaan tussen rotonde De Vorst en rotonde De Goor;

Deelproject 4b: Opwaardering Keulsebaan tussen rotonde De Goor en de aansluiting met de A2;

Deelproject 5:Realisatie van een fietstunnel ter plaatse van de Tongersestraat tussen Breukelsestraat en Kapelweg en met een aansluiting op Tongeren.

Het Ministerie van IenM, de provincie Noord-Brabant en gemeente Boxtel hebben in mei 2015 een bestuursovereenkomst getekend over de realisatie van bovenstaande maatregelen.

Het voorliggende onttrekkingsbesluit vormt een onderdeel van deelproject 2

De aanleg van de Verbindingsweg Ladonk Kapelweg (deelproject 2) vormt, samen met het opheffen van de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat (deelproject 1), één van de prioritaire projecten van het Maatregelenpakket PHS Boxtel.

De definitieve sluiting van de voormalige spoorwegovergang Bakhuisdreef vormt een onderdeel van deelproject 2.

Het voorliggende besluit voorziet in de definitieve onttrekking aan de openbaarheid van de (voormalige) spoorwegovergang Bakhuisdreef aan de openbaarheid. Deze spoorwegovergang is sinds 2010 feitelijk al niet meer als spoorwegovergang in gebruik.

Overwegende dat:

  • -

    de gemeenteraad van Boxtel op 26 november 2013 een pakket aan maatregelen heeft vastgesteld voor de oplossing van het knelpunt rondom de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat in Boxtel;

  • -

    de afspraken over het realiseren van het Maatregelenpakket PHS Boxtel in mei 2015 zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst tussen het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Boxtel;

  • -

    als deelproject 2 van dit Maatregelenpakket is benoemd de Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg (VLK) en de daarbij horende maatregelen van/aan de overwegen Kapelweg (opheffen/handhaven voor langzaamverkeer), Bakhuisdreef (opheffen) en D‘Ekker (vernieuwen);

  • -

    de spoorwegovergang Bakhuisdreef sinds 2010 op basis van een tijdelijk besluit is onttrokken aan de openbaarheid van verkeer;

  • -

    in overeenstemming met het Maatregelenpakket deze voormalige spoorwegovergang nu definitief wordt onttrokken aan de openbaarheid van verkeer;

  • -

    er voldoende gewichtige redenen voor dit besluit aanwezig zijn en het algemeen belang zich hiertegen niet verzet.

Besluiten:

De (voormalige) spoorwegovergang Kapelweg Bakhuisdreef (tussen Bakhuisdreef en Kapelweg/Voorstraat) definitief aan de openbaarheid te onttrekken.

Procedure

Voorliggend ontwerponttrekkingsbesluit wordt op basis van de coördinatieregeling (artikel 3.30 e.v. Wro) gelijktijdig met het ontwerpbestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en de overige samenhangende ontwerpbesluiten in procedure gebracht.

Ter inzage

Dit ontwerponttrekkingsbesluit ligt gelijktijdig met het ontwerpbestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017 en de overige samenhangende ontwerpbesluiten met ingang van 12 mei 2017 gedurende zes weken ter inzage.

Voor meer informatie over het ontwerpbestemmingsplan Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg en de overige ontwerpbesluiten wordt verwezen naar de integrale publicatie in de Staatscourant op 11 mei 2017.

Hierin vindt u ook meer informatie over de wijze van terinzagelegging en de inloopwinkel in de tweede helft van mei 2017.

Zienswijzen

Zienswijzen over voorliggend ontwerponttrekkingsbesluit kunnen gedurende bovengenoemde termijn van terinzagelegging, dus tot en met 22 juni, door een ieder naar voren worden gebracht.

Deze zienswijzen kunnen schriftelijk en indien gewenst ook mondeling worden ingediend.

Schriftelijke zienswijzen kunt u sturen naar het college van de gemeente Boxtel, Postbus 10.000, 5280 AD Boxtel. Verzocht wordt om bovenaan uw brief het volgende kenmerk op te nemen :

"VLK zienswijze ontwerponttrekkingsbesluit Bakhuisdreef"

Voor het indienen van een mondelinge zienswijze dient u een afspraak te maken via telefoonnummer 0411 655306/655334. Om termijnoverschrijding te voorkomen is het verzoek om uiterlijk 14 dagen vóór afloop van de inzagetermijn hiervoor een afspraak te maken.

Naar boven