Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Staatscourant 2017, 24956 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Staatscourant 2017, 24956 | Verkeersbesluiten |
Onderwerp: Verkeersbesluit voor het instellen van een 30km/h-zone op de Schipperskade, Helfrichlaan en ingenieur Smedinglaan te Wieringerwerf. Het realiseren van de nieuwe kruising Schipperskade - Terpweg en het realiseren van twee gehandicaptenparkeerplaatsen.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon zijn op grond van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Aan de Schipperskade te Wieringerwerf wordt een nieuwe vestiging van de Aldi gerealiseerd. Om deze vestiging te kunnen bereiken is het noodzakelijk om een aansluiting op de Terpstraat te realiseren.
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en het voorkomen of beperken van het door verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, is het nodig de voorrang op de nieuwe kruising Schipperskade-Terpweg te Wieringerwerf te regelen. Door de voorrang te regelen dient het verkeer vanuit de Schipperskade voorrang te verlenen aan het verkeer op de Terpweg. Het fietsverkeer, op het fietspad aan de oostzijde van de Terpweg, dient voorrang te verlenen aan het verkeer op de Terpweg als zij deze willen oversteken richting Schipperskade. De voorrang wordt geregeld doormiddel van het plaatsen van het verkeersbord B6 en aanbrengen van haaientanden op het wegdek, zie hiervoor de bijlage.
Overige doelstellingen van dit besluit zijn; het verhogen van de verkeersveiligheid, de kruising zo in te richten dat duidelijk zichtbaar is hoe de voorrang is geregeld.
Door het gedeelte van de Schipperskade, wat nu fietspad is, ook open te stellen voor gemotoriseerd verkeer is het noodzakelijk het fietspad op te heffen. Hiervoor moeten de borden G12a en G12b worden verwijderd.
Bij het begin van de 30km/h-zone wordt aan de rechterkant van de Schipperskade het bord A1-30 (zone) geplaatst. Bij het einde van de 30km/h-zone van de Schipperskade wordt het bord A2-30 (einde zone) geplaatst.
Door het instellen van de 30km/h-zone op de Schipperskade is het logisch om de 30km/h-zoneborden op de kruising Schipperskade – Helfrichlaan, richting noorden, te verwijderen.
De Helfrichlaan sluit aan op de Schipperskade en gaat over in het ingenieurs Smedingplein. Dit gedeelte heeft voornamelijk de functie verblijfsgebied, het is daarom logisch om hier ook een maximum snelheid van 30km/h in te stellen.
Bij het begin van de 30km/h-zone wordt aan de rechterkant van het ingenieurs Smedingplein het bord A1-30 (zone) geplaatst. Bij het einde van de 30km/h-zone van het ingenieurs Smedingplein wordt het bord A2-30 (einde zone) geplaatst. Zie ook de bijlage.
Door het instellen van de 30km/h-zone is het noodzakelijk de borden A1-50 op de kruising Derk Stevensweg – Schipperskade te verwijderen. Hiervoor in de plaats komen de borden A1-30(zone) aan beide kanten van de Derk Stevensweg richting Schipperskade.
Door bovenstaande maatregelen ontstaat er een aaneengesloten 30km/h-zone.
Ten behoeve van de bereikbaarheid van de Aldi is het nodig een tweetal algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aan te wijzen. Dit om ervoor te zorgen dat minder valide bezoekers van de Aldi zonder belemmering, vlot en veilig bij het gebouw kunnen komen. Het aanwijzen van de gehandicaptenparkeerplaatsen gebeurd door middel van het plaatsen van bord E6.
Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de gemandateerde van de politiechef, eenheid Noord-Holland, en hij kan instemmen met bovengenoemde maatregel.
Belangenafweging (Awb-procedure)
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken met ingang van de dag na verzending van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift bij mij indienen. Ook bestaat, indien onverwijlde spoed dat vereist, de mogelijkheid een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Deze voorziening kunt u richten aan; rechtbank Noord-Holland (Afdeling Publiekrecht, sectie bestuursrecht): postbus 1621, 2003 BR Haarlem
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-24956.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.