Gemeente Middelburg – Verkeersbesluit – Instellen parkeerverbod noord- en zuidzijde Griffioenstraat tussen Hazelaarslaan en ingang parkeerterrein CSW/Hof ’t Seijs

Logo Middelburg

Zaaknummer 175807

 

Besluit

Burgemeester en wethouders van Middelburg besluiten aan de noord- en zuidzijde van het gedeelte van de Griffioenstraat tussen de aansluiting met de Hazelaarslaan en de ingang van het parkeerterrein CSW/Hof ’t Seijs, een parkeerverbod in te stellen over een lengte van respectievelijk 58 en 44 meter.

 

Verkeerssituatie

De Griffioenstraat is een voor het openbaar verkeer openstaande erftoegangsweg waarop een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt. De Griffioenstraat vormt de toegangsweg tot het parkeerterrein van de scholengemeenschap CSW en het woonzorgcomplex Hof ’t Seijs, en tot het daarachter gelegen parkeerterrein van het appartementencomplex De Alexia. Het gedeelte van de Griffioenstraat tussen de Hazelaarslaan en het parkeerterrein bij de CSW en Hof ’t Seijs heeft een rijbaanbreedte van 4,90 meter. Het wegvak is een doodlopende weg en is ook als zodanig aangeduid. Het wegvak is voor het appartementencomplex en het woonzorgcomplex de enige toegangsweg en wordt gebruikt door gemengd verkeer, hoofdzakelijk door gemotoriseerd verkeer en fietsers van en naar de aan de parkeerterreinen gelegen complexen.

 

Verkeersprobleem

In de verkeerswerkgroep Griffioen zijn verschillende problemen aan de orde gesteld betreffende de verkeerssituatie op het parkeerterrein CSW/Hof ’t Seijs, en in de Griffioenstraat. In overleg met de verkeerswerkgroep, de directeur-bestuurder van de CSW, een vertegenwoordiger van Hof ’t Seijs en een vertegenwoordiger van De Alexia is besloten een pakket aan maatregelen te treffen om de verschillende problemen op te lossen.

 

Eén van deze problemen betreft het parkeren in de bocht in de Griffioenstraat bij de ingang van het parkeerterrein, waardoor slechts één rijstrook beschikbaar is. In dat geval moet het in- en uitgaande verkeer gebruikmaken van dezelfde rijstrook, terwijl zij elkaar niet kunnen zien aankomen. Dit leidt regelmatig tot conflictsituaties waarbij een van de bestuurders achteruit moet rijden om ruimte te maken voor het tegemoetkomende verkeer. Deze manoeuvres leveren verkeersonveilige situaties op voor met name de vele scholieren op de fiets die zich tussen deze voertuigen bevinden, en het belemmert de bereikbaarheid voor hulpdiensten.

 

Doel

Met dit besluit willen we een veilige afwikkeling van het verkeer verzekeren en een goede bereikbaarheid voor hulpdiensten waarborgen door te voorkomen dat geparkeerde voertuigen op de rijbaan de veiligheid op de weg in gevaar brengen of hinder veroorzaken voor passerende voertuigen.

Het verzekeren van de veiligheid op de weg is een belang als bedoeld in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wegenverkeerswet 1994. Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte hinder is een belang als bedoeld in artikel 2, tweede lid, aanhef en onder a, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Argumenten

De verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor hulpdiensten kunnen verbeterd worden door een parkeerverbod in te stellen aan beide zijden van de rijbaan op het gedeelte van de Griffioenstraat tussen de Hazelaarslaan en de ingang van het parkeerterrein CSW/Hof ’t Seijs.

De enige manier om het doorzicht op dit wegvak te verbeteren, is door het parkeren op de rijbaan te verbieden. Door het parkeren over een lengte van 58 meter (noordzijde) en 44 meter (zuidzijde) van de rijbaan te verbieden, hebben in- en uitrijdende auto’s voldoende ruimte om elkaar te passeren. Dit komt enerzijds de verkeersveiligheid ten goede en anderzijds de bereikbaarheid voor hulpdiensten.

 

Een parkeerverbod kan worden aangeduid met een gele onderbroken streep op of langs de kant van de rijbaan, of door plaatsing van een verkeersbord. Wij geven de voorkeur aan het gebruik van een gele onderbroken streep omdat dit als voordeel heeft dat het verbod niet slechts het begin en einde van de maatregel aangeeft, maar dat het juist over de gehele lengte voor iedereen duidelijk zichtbaar is. De duidelijkheid en herkenbaarheid van de maatregel dragen bij aan een betere naleving ervan.

 

Noodzakelijk is om aan beide zijden over de volledige lengte een parkeerverbod in te stellen omdat we verwachten dat er bij een eenzijdig parkeerverbod alsnog aan de andere zijde geparkeerd gaat worden.

 

Kanttekeningen

De maatregel leidt tot een beperking van de parkeermogelijkheden.

Het instellen van een parkeerverbod leidt tot een beperking van de parkeermogelijkheden, maar op het parkeerterrein aan de Griffioenstraat en in de directe omgeving is over het algemeen voldoende parkeercapaciteit aanwezig. Bovendien vinden wij de veiligheid op de weg en de bereikbaarheid voor hulpdiensten zwaarder wegen dan de beperking van de parkeermogelijkheden.

 

Uitvoering

Aanbrengen van een gele onderbroken streep.

Over een lengte van respectievelijk circa 58 en 44 m wordt een gele onderbroken streep aangebracht aan de noord- en zuidzijde van de Griffioenstraat tussen de aansluiting met de Hazelaarslaan en de ingang van het parkeerterrein CSW/Hof ’t Seijs

 

Overleg met politie

In het kader van artikel 24, aanhef en onder a, van het BABW hebben wij het concept verkeersbesluit voorgelegd aan de politieambtenaar van de Politie Eenheid Zeeland-West-Brabant, District Zeeland, die namens de korpschef belast is met de BABW-advisering. Die heeft daarop namens de korpschef in het BABW-advies van 5 april 2017 aangegeven dat de politie naar aanleiding van het concept verkeersbesluit onderzoek heeft verricht, dat de politie geen feiten of omstandigheden kent die het nemen van het besluit in de weg staan, en dat de maatregel handhaafbaar is.

 

Wettelijke bepalingen

Onder parkeren wordt verstaan het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen.[1]

 

De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren langs een gele onderbroken streep.[2]

 

Indien een motorvoertuig niet langer dan drie uren wordt geparkeerd en voorzien is van een duidelijk zichtbare parkeerschijf waarop het tijdstip staat aangegeven waarop het parkeren is begonnen, geldt het parkeerverbod niet voor bestuurders van gehandicaptenvoertuigen of voor bestuurders van een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige en behoorlijk leesbare gehandicaptenkaart is aangebracht.[3]

 

De gele onderbroken streep wordt aangebracht op of langs de kant van de rijbaan.[4]

 

Wettelijke basis en bevoegdheid

In artikel 12 van het BABW is bepaald dat een verkeersbesluit vereist is voor het aanbrengen van een gele onderbroken streep.

 

Wij zijn bevoegd om dit verkeersbesluit te nemen omdat de Griffioenstraat niet in beheer is bij het Rijk, een provincie of een waterschap.[5]

 

Inwerkingtreding

Dit verkeersbesluit betreft geen infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. Het besluit treedt daarom in werking op het moment van bekendmaking.[6]

  

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders

in hun vergadering van 18 april 2017.

de secretaris, de burgemeester,

    

mr. A. van den Brink mr. H.M. Bergmann

 

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt door plaatsing in de Staatscourant van 26 april 2017 op www.officielebekendmakingen.nl.

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen gedurende zes weken, van 27 april tot en met 7 juni 2017, een be­zwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.

 

In het bezwaarschrift vermeldt u uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening.

 

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).

 

Belanghebbende

U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop een besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.

 

Een belanghebbende die redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen bezwaar heeft gemaakt, kan geen beroep instellen bij de rechtbank (artikel 6:13 van de Algemene wet bestuursrecht).

 

Voorlopige voorziening

Heeft u een spoedeisend belang bij schorsing of vereisen uw belangen met spoed tijdelijke maatregelen? Dan kunt u, nadat u bezwaar hebt gemaakt, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Het verzoek hiertoe richt u aan: Voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven; dit recht bedraagt € 168 voor natuurlijke personen (individuele personen) en € 333 voor niet-natuurlijke personen (zoals verenigingen, stichtingen, B.V.'s).

 

Digitale indiening

U kunt uw bezwaarschrift en uw verzoekschrift om een voorlopige voorziening ook digitaal indienen:

  • 1.

    voor bezwaar gaat u naar: www.middelburg.nl > Bestuur en organisatie > Meer > Bezwaar tegen gemeentelijke besluiten;

  • 2.

    voor een voorlopige voorziening bij de rechtbank Zeeland-West-Brabant gaat u naar: loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor digitale indiening heeft u uw DigiD-inlogcode nodig. Kijk op de genoemde site(s) voor de precieze voorwaarden.

 

[1] Zie artikel 1 onder ac RVV 1990

[2] Zie artikel 24 lid 1 onder e RVV 1990

[3] Zie artikel 85 RVV 1990

[4] Zie hoofdstuk IV, paragraaf 2, onder punt 2, van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens

[5] Zie artikel 18 lid 1 onder d WVW 1994

[6] Zie artikel 3:40 Awb

Naar boven