Gemeente Leiden, verkeersbesluit betreffende herinrichting kruispunt IJsselmeerlaan – Zwartemeerlaan - Ketelmeerlaan tot rotonde

Logo Leiden

Situatietekening: ST 16008

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit;

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

Overwegende dat:

  • de gemeente in december 2014 een enquête over de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de Merenwijk heeft gehouden onder bewoners van de Merenwijk, met als doel inzichtelijk te krijgen wat hun beleving ten aanzien van deze aspecten is en welke verbetermogelijkheden zij zien;

  • de resultaten van deze enquête onder andere hebben uitgewezen dat de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer ter hoogte van een aantal kruispunten in de wijk verbetering behoeft;

  • één van de locaties waar dit het geval is het kruispunt IJsselmeerlaan – Ketelmeerlaan - Zwartemeerlaan betreft;

  • zich ter hoogte van dit kruispunt een aantal situaties voordoet die een negatief effect hebben op de lokale verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer, te weten:

  • de huidige voorrangssituatie wordt als onduidelijk ervaren;

  • afslaand verkeer zit elkaar in de weg en opstelruimtes worden als onduidelijk ervaren;

  • de route IJsselmeerlaan - Zwartemeerlaan is de voorrangsgerechtigde weg, hetgeen in de praktijk betekent dat verkeer van en naar de Ketelmeerlaan hier tijdens momenten van drukte moeilijk tussendoor komt;

  • bij de fietsoversteek over de Ketelmeerlaan is sprake van een krappe opstelruimte voor fietsers komende vanuit het zuiden;

  • fietsers die de Ketelmeerlaan oversteken worden wel eens over het hoofd gezien;

  • naar aanleiding van het bovenstaande is onderzocht welke verbetermogelijkheden ter plaatse mogelijk zijn;

  • de uitkomsten van de onderzochte mogelijkheden op 14 september 2015 tijdens een inloopbijeenkomst zijn gepresenteerd en toegelicht, waarbij aanwezigen tevens hebben kunnen aangeven waar zij belang aan hechten;

  • de reacties uit de inloopbijeenkomst en de reacties van de wijkvertegenwoordiging vervolgens zijn gebruikt om te komen tot een definitieve maatregelkeuze om de verkeerssituatie ter hoogte van het kruispunt IJsselmeerlaan – Ketelmeerlaan - Zwartemeerlaan te verbeteren;

  • dit heeft geleid tot de keuze om het kruispunt in kwestie te reconstrueren tot rotonde;

  • bij het nemen van dit besluit ook heeft meegewogen dat uit landelijke ervaringen is gebleken dat de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer verbetert op het moment dat een rotonde wordt aangelegd;

  • een rotonde derhalve een bewezen maatregel is als het gaat om het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer;

  • een rotonde ook een duurzame oplossing is aangezien deze relatief weinig onderhoud nodig heeft;

  • na de realisatie van de nieuwe rotonde enkele verkeersmaatregelen ter hoogte van de rotonde worden ingesteld teneinde de veiligheid en doorstroming van het verkeer te waarborgen;

  • bij het vaststellen van deze verkeersmaatregelen zoveel mogelijk aansluiting is gezocht bij de eisen zoals gesteld in de “Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake Verkeerstekens” en richtlijnen van het CROW, hetgeen betekent dat wordt voorzien in de volgende maatregelen:

  • het plaatsen van borden model D1 van Bijlage 1 van het RVV 1990 op het middeneiland van de rotonde, waarmee richting bestuurders kenbaar wordt gemaakt dat op de rotonde een verplichte rijrichting rechtsom van kracht is;

  • het instellen van een voorrangsregeling ter hoogte van de aansluiting van de toeleidende wegen op de rotonde, waarbij verkeer komende vanaf deze wegen voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rotonde;

  • fietsers die gebruikmaken van de fietsoversteeklocatie over de Ketelmeerlaan, gelegen aan de westzijde van de rotonde, hebben voorrang ten opzichte van verkeer dat van en naar de rotonde rijdt. Het tweerichtingsfietspad wordt hiertoe doorgetrokken over de Ketelmeerlaan teneinde de positie van de fiets hier extra te benadrukken. Deze maatregelen zijn conform de landelijke richtlijn van het CROW voor rotondes binnen de bebouwde kom;

  • de Ketelmeerlaan wordt voorzien van een nieuwe, langere middenberm ter hoogte waarvan een passeergebod wordt ingesteld om deze bij nadering aan de rechterzijde te passeren. Dit wordt aangegeven door het plaatsen van een bord model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • de huidige fietsstrook aan de zuidzijde van de Ketelmeerlaan, die aansluit op het vrijliggende fietspad langs de IJsselmeerlaan, wordt opgeheven en in plaats daarvan vormgegeven als vrijliggend fietspad dat op bovengenoemd fietspad aansluit. Met deze maatregel verbetert de verkeersveiligheid van fietsers die vanuit de Ketelmeerlaan richting IJsselmeerlaan rijden;

  • de huidige passeergeboden en voorrangsregelingen ter hoogte van het kruispunt IJsselmeerlaan – Ketelmeerlaan – Zwartemeerlaan in verband met de bovenvermelde reconstructie opgeheven worden;

  • gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekken tot:

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • de in dit verkeersbesluit omschreven verkeersmaatregelen vanaf 3 juni 2016 voor een periode van 6 weken ter inzage hebben gelegen met de mogelijkheid voor belanghebbenden om een zienswijze in te dienen;

  • er één zienswijze is ingediend;

  • deze zienswijze niet heeft geleid tot aanpassing van het verkeersbesluit;

  • de nota van beantwoording waarin de zienswijze inhoudelijk wordt behandeld als bijlage bij dit besluit is gevoegd en daar deel van uit maakt;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 24 mei 2016 met kenmerk 24052016-2 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;

  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN:

 

  • 1.

    de huidige voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt Ketelmeerlaan – IJsselmeerlaan - Zwartemeerlaan, waarbij de route IJsselmeerlaan - Zwartemeerlaan als voorrangsgerechtigde weg is aangewezen, op te heffen door het verwijderen van de borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de haaientanden op het wegdek; 

  • 2.

    de huidige voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt Ketelmeerlaan – IJsselmeerlaan - Zwartemeerlaan, waarbij fietsers die gebruik willen maken van de fietsoversteeklocatie op de Ketelmeerlaan voorrang moeten verlenen aan kruisend verkeer, op te heffen door het verwijderen van de borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de haaientanden op het wegdek; 

  • 3.

    de huidige passeergeboden ter hoogte van het kruispunt Ketelmeerlaan – IJsselmeerlaan - Zwartemeerlaan, waarmee richting bestuurders kenbaar wordt gemaakt dat zij de middenbermen ter hoogte van het kruispunt bij nadering aan de rechterzijde moeten passeren, op te heffen door het verwijderen van de borden model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990; 

  • 4.

    de huidige verplichte rijrichting linksaf of rechtsaf ter hoogte van het kruispunt Ketelmeerlaan – IJsselmeerlaan – Zwartemeerlaan, voor verkeer komende vanuit zuidelijke richting, op te heffen door het verwijderen van het bord model D7 van Bijlage 1 van het RVV 1990; 

  • 5.

    de huidige fietsstrook aan de zuidzijde van de Ketelmeerlaan, gelegen tussen de straat Molenzicht en de IJsselmeerlaan, op te heffen; 

  • 6.

    het (onderdeel van het) verkeersbesluit waarin destijds is besloten tot het instellen van de onder punt 1 t/m 5 van dit besluit genoemde maatregelen, hierbij in te trekken; 

  • 7.

    het gereconstrueerde kruispunt Ketelmeerlaan – IJsselmeerlaan - Zwartemeerlaan aan te wijzen als rotonde met een verplichte rijrichting rechtsom, door het plaatsen van borden model D1 van Bijlage 1 van het RVV 1990;  

  • 8.

    door het plaatsen van bord model D2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 bestuurders te gebieden om de middenberm in de Ketelmeerlaan, ter hoogte van de nieuwe rotonde, bij nadering aan de rechterzijde te passeren; 

  • 9.

    door het plaatsen van borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden OB503OB02 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen:

  • a.

    ter hoogte van de nieuwe rotonde Ketelmeerlaan – IJsselmeerlaan – Zwartemeerlaan, waarbij het verkeer op de toeleidende wegen voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rotonde;

  • b.

    ter hoogte van de fietsoversteeklocatie op de Ketelmeerlaan, gelegen direct ten westen van de nieuwe rotonde, waarbij overstekende fietsers voorrang genieten ten opzichte van kruisend verkeer van en naar de rotonde; 

  • 10.

    het nieuwe vrijliggende pad aan de zuidzijde van de Ketelmeerlaan, gelegen tussen de straat Molenzicht en de IJsselmeerlaan, aan te wijzen als verplicht fietspad door het plaatsen van een bord model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990; 

  • 11.

    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening met kenmerk ST16008 van 4 mei 2016. 

     

    Leiden, 13 april 2017,

    Burgemeester en Wethouders van Leiden,

    namens dezen,

     

        

    A.H. Karbet

    Teammanager Ontwerp en Mobiliteit

     

    Beroep

    Het verkeersbesluit is vanaf 21 april 2017 te vinden in de Staatscourant, www.overheid.nl. Daarnaast kan in het stadhuis en bij het Stadsbouwhuis een papieren versie van het verkeersbesluit worden ingezien.

     

    Voor dit besluit is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) gevolgd. Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden die al eerder een zienswijze kenbaar hebben gemaakt, binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant beroep worden ingesteld bij de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Bij een spoedeisend belang kan daarbij tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

Naar boven