Aanpassen vrachtwagenverbod Brugstraat in Mierlo

Logo Geldrop-Mierlo

Het college van burgemeester en wethouders

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

Aanleiding

 

In 2016 is er op industrieterrein De Smaale een nieuwe verbindingsweg aangelegd, waardoor het nu ook mogelijk is om vanuit het industrieterrein via de Nijverheidsweg de Brugstraat te bereiken. Dit heeft er wel voor gezorgd dat het huidige vrachtwagenverbod adequaat is geregeld.

 

Huidige situatie

 

Eind 2011 is de Brugstraat in Mierlo heringericht en is er ook een gedeeltelijk vrachtwagenverbod ingesteld. Begin 2013 is dit vrachtwagenverbod zodanig aangepast dat alleen het doorgaande vrachtwagenverkeer werd geweerd via het toevoegen van een onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’. Daarnaast werd het vrachtwagenverbod uitgebreid, zodat dit van toepassing was op de hele Brugstraat tussen de rotonde met de Industrieweg en de gemeentegrens.

 

In de praktijk is het hierdoor wel lastig gebleken om al het doorgaand vrachtverkeer te weren, omdat het niet direct te zien is of er al dan niet sprake is van bestemmingsverkeer.

 

Verder zorgt niet alleen het vrachtverkeer, maar ook het busverkeer (met name richting hotel Carlton de Brug) en landbouwverkeer voor de nodige verkeersoverlast in de Brugstraat.

 

Het aanleggen van de nieuwe verbindingsweg tussen De Smaale en de Nijverheidsweg / Brugstraat in 2016 zorgt er nu voor dat het niet alleen bestemmingsvrachtverkeer, maar ook doorgaand vrachtverkeer via deze route de Brugstraat mag inrijden, omdat er op deze nieuwe weg geen bebording is aangebracht. Dit is een ongewenste ontwikkeling.

 

Wat wel gunstig is, is dat via het aanleggen van de weg bestemmingsverkeer van en naar hotel Carlton De Brug en andere bedrijven nu niet meer via de hele Brugstraat hoeft te rijden, maar grotendeels via het bedrijventerrein. Hierdoor verbetert het woonklimaat in de Brugstraat.

 

Gewenste situatie

 

Op de Nijverheidsweg zal bebording worden aangebracht, waarbij duidelijk wordt gemaakt dat er in de Brugstraat een vrachtwagen-, bus- en tractorverbod geldt. Bij het begin van de Nijverheidsweg (vanaf de Tramweg) zal het met een vooraankondigingsbord ook duidelijk worden gemaakt, zodat vrachtwagens tijdig hun rijroute kunnen bijstellen.

 

Algeheel vrachtwagenverbod 1e deel Brugstraat

 

Nu het vrachtwagenverkeer vanuit Mierlo zowel via de rotonde met de Industrieweg als via de Nijverheidsweg de Brugstraat kan bereiken is er voor gekozen om in het 1e deel van de Brugstraat (tussen de rotonde met de Industrieweg tot aan de kruising met de Nijverheidsweg) een algeheel vrachtwagenverbod van toepassing te verklaren. In dit deel van de Brugstraat zijn geen grote bedrijven meer aanwezig. Het doorgaande vrachtverkeer zal via de Industrieweg naar industrieterrein De Smaale worden geleid, terwijl het bestemmingsvrachtverkeer via de Tramweg en de Nijverheidsweg alsnog naar hun bestemming in de Brugstraat kan rijden.

 

Verbod geldt ook voor bussen en tractoren

 

Het verbod geldt op dit wegvak niet alleen voor vrachtwagens, maar ook voor bussen en tractoren. Deze voertuigen maken ook vrij veel gebruik van de Brugstraat en moeten ook langs de wegversmallingen. Nu er ook voor deze voertuigen een alternatieve route beschikbaar is, zal ook dit zware verkeer worden geweerd. Hotel Carlton de Brug blijft via de alternatieve route goed bereikbaar voor bussen.

 

Vrachtwagenverbodszone met uitzondering van bestemmingsverkeer 2e deel Brugstraat

 

In het 2e deel van de Brugstraat (tussen de kruising met de Nijverheidsweg en de brug over het Eindhovens Kanaal) blijft er sprake van een vrachtwagenverbod voor het doorgaande vrachtverkeer, maar niet voor het bestemmingsvrachtverkeer / busverkeer voor o.a. hotel Carlton De Brug en de overige bedrijven. Ook geldt deze vrachtwagenverbodszone niet voor bussen en tractoren, zodat deze ook vanuit Helmond de Brugstraat kunnen bereiken. Wel komen hier nieuwe borden om aan te geven dat er sprake is van een vrachtwagenverbodszone, zodat ook de Arkweg in zijn geheel binnen de vrachtwagenverbodszone valt.

 

Juridisch kader

 

Op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

 

Afstemming politie

 

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie, die op 30 maart 2017 hierover een positief  advies heeft afgegeven. Het voorgenomen besluit zal bijdragen aan het verhogen van de veiligheid op de weg en aan een goede doorstroming van het verkeer.

 

Het besluit is op 13 april 2017 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Op 19 april 2017 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

 

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Aanpassen vrachtwagenverbod Brugstraat in Mierlo’ met tekeningnummer VKB2017-04, d.d. 13-04-2017.

 

Motivering / Belangenafweging

 

Motivering wegenverkeerswet

 

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Doelstelling

 

De aanpassing van het geldende vrachtwagenverbod in de Brugstraat beoogt in eerste instantie vooral om het bestaande vrachtwagenverbod te repareren. Het heeft verder als doel de veiligheid op de weg te verzekeren en tevens de goede doorstroming van het verkeer te bevorderen.

 

Belangenafweging

 

De aanpassing van het bestaande vrachtwagenverbod zorgt ervoor dat in het eerste deel van de Brugstraat geen vrachtwagen-, bus en tractorverkeer meer is toegestaan. Hierdoor zal het woonklimaat hier verbeteren, terwijl er voor het bestemmingsvrachtverkeer (ook bussen en tractoren) een goed alternatief via de Tramweg en de Industrieweg beschikbaar is. De grote bedrijven met het nodige bestemmingsvrachtverkeer zitten alleen in het tweede deel van de Brugstraat (dan wel de aangrenzende Arkweg of Nijverheidsweg). In het tweede deel van de Brugstraat wijzigt het vrachtwagenverbod niet. Ook voor de bereikbaarheid van hotel Carlton de Brug voor busverkeer is een goede alternatieve route beschikbaar.

 

BESLUIT

Bebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeersborden geplaatst worden op de volgende locaties, conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Aanpassen vrachtwagenverbod Brugstraat,VKB2017-04, d.d. 13-04-2017:

 

  • 1.

    Het plaatsen van het bord model C07b en C08 ter hoogte van Brugstraat 18 in Mierlo, komende vanaf de rotonde Brugstraat-Industrieweg, om aan te geven dat er een vrachtwagen-, bus- en een tractorverbod van toepassing is in de Brugstraat;

  • 2.

    Het plaatsen van het bord model C07 met als onderbord ‘na 200m’ aan het begin van de Nijverheidsweg in Mierlo, komend vanaf de Tramweg, om aan te geven dat na 200m een vrachtwagenverbod van toepassing is;

  • 3.

    Het plaatsen van het bord model C07b en C08 ter hoogte van Brugstraat 67 in Mierlo, komende vanaf de Nijverheidsweg, om aan te geven dat er een vrachtwagen-, bus- en tractorverbod van toepassing is;

  • 4.

    Het plaatsen van het bord model C07zb met als onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ ter hoogte van Brugstraat 50 (komende vanuit centrum Mierlo om aan te geven dat er een vrachtwagenverbodszone begint;

  • 5.

    Het plaatsen van het bord model C07ze ter hoogte van Brugstraat 77 in Mierlo (komende vanuit Helmond) om aan te geven dat de vrachtwagenverbodszone eindigt;

  • 6.

    Het plaatsen van bord model C07zb met als onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ en bord model C07ze ter hoogte van Brugstraat 72 in Mierlo om aan te geven dat voor verkeer vanuit Helmond een vrachtwagenverbodszone begint en voor verkeer richting Helmond dat de vrachtwagenverbodszone eindigt.

Geldrop, 13 april 2017

Namens deze,

Gabriel van Houtert

senior Ontwerp

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

 

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

Naar boven