Verkeersbesluit : tijdelijke verkeersmaatregelen i.v.m. reconstructie Willemskade

Logo Zwolle

Z170411_0002

 

11 april 2017

 

Burgemeester en wethouders van Zwolle,

Overwegende

dat de Oosterlaan, Westerlaan en Willemskade in de Mobiliteitsvisie van de gemeente Zwolle zijn aangewezen als Gebiedsontsluitingsweg B en dat er een maximumsnelheid geldt van 50 km/uur;

dat van medio april 2017 tot eind augustus 2017 grootschalige werkzaamheden worden uitgevoerd aan de Willemskade;

dat de Willemskade, voor zover gelegen tussen de kruising Harm Smeengekade – Emmawijk – Willemskade en de spoorlijn Zwolle – Kampen tijdens de werkzaamheden in beide richtingen grotendeels wordt afgesloten;

dat de uitvoering van de werkzaamheden gefaseerd plaatsvindt waarbij diverse afsluitingen van rijrichtingen c.q. weggedeelten noodzakelijk zijn binnen een periode van medio april tot eind augustus 2017 (of zoveel langer of korter de werkzaamheden duren);

dat nader onderzoek is verricht om te komen tot een pakket maatregelen waarmee het verkeer tijdens de werkzaamheden aan de Willemskade in goede banen kan worden geleid;

dat de volgende verkeersmaatregelen gelden tijdens de werkzaamheden in de periode van medio april tot eind augustus 2017 (of zoveel langer of korter de werkzaamheden duren):

- er is via de Willemskade, Westerlaan en Rieteweg geen verkeer mogelijk in zuidelijke richting, richting Nieuwe Veerallee. Verkeer in noordelijke richting wordt omgeleid via Nieuwe Veerallee – Westerlaan – Stationsweg – Burg. van Roijensingel – Emmawijk – Harm Smeengekade. De bedrijven aan Nieuwe Veerallee 10-14 zijn vanuit zuidelijke richting bereikbaar via de Nieuwe Veerallee en vanuit het noorden via de Kamperweg;

- de Willemskade is tussen Westerlaan en Emmawijk ook afgesloten voor verkeer in noordelijke richting;

- de Emmastraat is via de Willemskade niet bereikbaar;

- het station is bereikbaar vanaf de Westerlaan en de Burgemeester van Roijensingel - Stationsweg;

- de noordelijke rijbaan van de Westerlaan wordt afgesloten ter hoogte van huisnummer 48. Verkeer kan hier niet verder richting Nieuwe Veerallee en Willemskade. Ter hoogte van de rotonde bij het station wordt aangegeven dat de weg doodloopt. Vanaf de Nieuwe Veerallee kan het verkeer (via één rijstrook) alleen via de Westerlaan de stad in;

- de Rieteweg is het grootste gedeelte van de werkzaamheden alleen via de noordkant bereikbaar (vanaf Blaloweg tot Veemarkt);

- de fietsverbinding van noord naar zuid blijft te allen tijde intact;

- er wordt eenrichtingsverkeer ingesteld op de Oosterlaan waarbij de rijrichting van west naar oost is (dus van Westerlaan richting Oosterlaan). Hiermee wordt de kruising Stationsweg – Burgemeester van Roijensingel ontlast. Lijnbussen, taxi's, hulpdiensten en (brom-)fietsverkeer is wel in beide richtingen mogelijk. Voor verkeer komend vanuit de zijstraten op de Oosterlaan geldt tijdelijk een verplichte rijrichting linksaf;

- Ter hoogte van de rotonde bij het Station wordt aan de noordzijde van het Stationsplein een slagboom aangebracht, alleen hulpdiensten, taxi's en bussen mogen deze passeren;

- om sluipverkeer in de wijk te voorkomen wordt op de volgende locaties afsluitingen gerealiseerd:

a. op de viersprong Terborchstraat – Hertenstraat – Zeven Alleetjes – van Nagelstraat;

b. ter hoogte van de kruising Venestraat/Hertenstraat; 

 

dat de van Karnebeektunnel in zuidelijke richting wordt opengesteld om het verkeer een goed alternatief te bieden op het moment dat deze te laat worden geconfronteerd met het éénrichtingsverkeer op de Oosterlaan en dat op 30 maart 2017 hiervoor een verkeers-besluit is gepubliceerd (kenmerk: Z170327_0001); 

dat diverse aanvullende maatregelen worden genomen om gedurende de werkzaamheden de negatieve gevolgen voor de doorstroming van het verkeer te beperken, te weten: 

- door middel van communicatie worden verkeersdeelnemers bewust gemaakt van hun vervoerswijzekeuze, tijdstip van reizen en routekeuze;

- op hoofdwegenstructuur wordt de omleiding vanuit het westen en zuiden via de A28 ingesteld;

- mogelijke sluiproutes worden gemonitord en waar nodig fysiek afgesloten;

- de doorstroming wordt bij de verkeerslichten gemonitord en waar nodig bijgesteld;

- bij kruispunten waar hinder wordt verwacht worden verkeersregelaars ingezet;

- rondom het werkvak monitort de aannemer mogelijke knelpunten en worden zo nodig en zo mogelijk maatregelen getroffen;

- hulpdiensten kunnen gedurende het gehele werk door het werkvak van de Willemskade rijden; 

 

dat over de werkzaamheden aan de Willemskade een uitgebreid communicatietraject met omwonenden en andere belanghebbende is voorafgegaan; 

dat nadere informatie over de werkzaamheden en omleidingen te vinden is op de website van de gemeente Zwolle (www.zwolle.nl/willemskade);  

dat volgens artikel 24 BABW overleg met de politie Oost-Nederland heeft plaatsgevonden waarbij de politie akkoord gaat met de inhoud van onderstaand besluit; 

dat de genoemde weg, wegen c.q. weggedeelten in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Zwolle;

 

dat de in dit besluit vermelde tijdelijke verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

 

gelet op:

de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW)

BESLUITEN

Binnen de periode van medio april tot eind augustus 2017, of zoveel langer/korter de werkzaamheden aan de Willemskade verlangen de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

 

  • 1.

    Door plaatsing van verkeersborden C1 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), volgens bijlage 1 van het RVV 1990, en/of de plaatsing van hekwerken, de volgende wegen/wegvakken gesloten te verklaren voor alle voertuigen danwel fysiek af te sluiten:

    • a.

      de Rieteweg voor zover gelegen tussen de Veemarkt en de kruising Rieteweg – Willemskade - Nieuwe Veerallee;

    • b.

      de Nieuwe Veerallee en Willemskade, voor zover gelegen tussen Kamperweg en de kruising Emmawijk – Willemskade - Harm Smeengekade, uitgezonderd één rijstrook voor gemotoriseerd verkeer in de richting centrum;

    • c.

      de noordelijke rijbaan van de Westerlaan voor zover gelegen tussen huisnummer 48 en de kruising Westerlaan - Willemskade;

  • 2.

    Middels het plaatsen van hekwerken de volgende wegen/wegvakken af te sluiten voor voertuigen:

    • a.

      de Venestraat ter hoogte van Hertenstraat nummer 34 en 36;

    • b.

      de viersprong Terborchstraat - Hertenstraat – Zeven Alleetjes – van Nagelstraat;

  • 3.

    Middels het plaatsen van borden C2 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) en C3 (eenrichtingsweg) van bijlage I van het RVV1990 en met onderbord “met uitzondering van lijnbussen, hulpdiensten, taxi's en fiets-/bromfietsen” de Oosterlaan aan te wijzen als éénrichtingsweg tussen de Hertenstraat en de rotonde ter hoogte van de Stationsweg;

  • 4.

    Middels het plaatsen van borden C2 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) en C3 (eenrichtingsweg) van bijlage I van het RVV1990 de rijstrook die openblijft op de route Nieuwe Veerallee – Willemskade - Westerlaan, voor zover gelegen tussen Kamperweg en Westerlaan 48, aan te wijzen als éénrichtingsweg;

  • 5.

    Middels het plaatsen van borden C12 (gesloten voor alle motorvoertuigen) van bijlage I van het RVV1990 en met onderbord “met uitzondering van lijnbussen, taxi’s en hulpdiensten” ondersteund met slagbomen de noordzijde van het Stationsplein ter hoogte van de rotonde af te sluiten voor alle motorvoertuigen in westelijke richting;

  • 6.

    Middels het plaatsen van verkeersborden C17-12 (gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die met inbegrip van lading langer zijn dan op het bord is aangegeven) de rijstrook die openblijft op de route Nieuwe Veerallee – Willemskade - Westerlaan, voor zover gelegen tussen Kamperweg en Westerlaan 48 gesloten te verklaren voor voertuigen die langer zijn van 12 meter;

  • 7.

    Middels het plaatsen van borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) van bijlage I van het RVV 1990 een verplichte rijrichting aan te geven op de volgende locaties:

    • a.

      Rieteweg ter hoogte van de aansluiting met de Veemarkt voor verkeer komende vanuit de richting van de Blaloweg;

    • b.

      Nieuwe Veerallee ter hoogte van de aansluiting met de Kamperweg, voor verkeer in de richting Centrum;

  • 8.

    Middels het plaatsen van borden 5Dr (Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven) van bijlage I van het RVV 1990 een verplichte rijrichting rechtsaf in te stellen op de Emmawijk richting Harm Smeengekade;

     

    9. Middels het plaatsen van borden D5l (Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven) van bijlage I van het RVV 1990, met onderbord “uitgezonderd fietsers” een verplichte rijrichting linksaf in te stellen op de volgende locaties:

    • a.

      Terborchstraat richting Oosterlaan;

    • b.

      Venestraat richting Oosterlaan;

    • c.

      Derk Buismanstraat richting Oosterlaan;

    • d.

      Oosterstraat richting Oosterlaan;

    • e.

      Hertenstraat richting Oosterlaan;

  • 10.

    Middels het plaatsen van verkeersborden F1 (verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen) een inhaalverbod in te stellen op de rijstrook die openblijft op de route Nieuwe Veerallee – Willemskade - Westerlaan, voor zover gelegen tussen Kamperweg en Westerlaan;

  • 11

    Middels het plaatsen van verkeersborden G11 (verplicht fietspad) en G12 (einde verplicht fietspad) van bijlage I van het RVV 1990, met onderbord OB505 (2 pijlen: geldt voor beide weghelften) de volgende paden aan te wijzen als verplicht fietspad dat in twee richtingen te berijden is;

    • a.

      de fietsoversteek aan de westzijde van de kruising Westerlaan – Willemskade;

    • b.

      het pad aan de zuidzijde van de Westerlaan voor zover gelegen tussen Westerlaan 48 en de fietsoversteek aan de westzijde van de kruising Westerlaan – Willemskade;

    • c.

      vanaf begin juni: het pad aan de noordzijde van de Nieuwe Veerallee voor zover gelegen tussen de Kamperweg en de kruising Rieteweg – Willemskade – Nieuwe Veerallee;

Zwolle, 11 april 2017

Burgemeester en Wethouders van Zwolle,

Namens deze,

Mw. J. Greveling

Afdelingshoofd Ruimtelijke Planvorming

Naar boven