Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Aalten | Staatscourant 2017, 20747 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Aalten | Staatscourant 2017, 20747 | Verkeersbesluiten |
Binnen de gemeente Aalten zijn in elke kern oplaadpunten voor elektrische voertuigen aanwezig. Binnen de kern is deze oplaadpaal gesitueerd op het parkeerterrein het Hoge Blik. In het verleden is deze oplaadpaal geplaatst op een trottoir welke niet in eigendom is van de gemeente. De gemeente heeft vervolgens de oplaadpaal verplaatst.
De oplaadpaal is binnen de blauwe zone gesitueerd omdat destijds niet is besloten om deze parkeerplaatsen aan te wijzen als parkeerplaatsen voor lang parkeren. Naar aanleiding van vragen van gebruikers, is er gekeken naar de noodzaak om de blauwe zone voor deze parkeerplaatsen op te heffen.
Het oplaadpunt is openbaar en wordt veelal door bezoekers van het centrum gebruikt. Het is daarom van belang dat het oplaadpunt binnen de directe omgeving is geplaatst. Er is daarom gekozen om de oplaadpaal binnen het parkeerterrein Hoge Blik terug te plaatsen.
Het gebruik van de oplaadpaal komt voornamelijk door de centrale ligging binnen het kernwinkelgebied. Vanaf de parkeerplaats kan men relatief eenvoudig een bezoek brengen aan het centrum of aan de plaatselijke horeca. Het gebruik van de oplaadpaal is vaak langer dan de maximale tijdsduur van 2 uur. Dit komt omdat het geen oplaadpaal betreft welke voertuigen snel kan opladen. Een voertuig moet bij een dergelijke paal 4 a 5 uur opladen. Hoewel dit per voertuig en situatie verschilt, is het wenselijk om de blauwe zone voor deze plekken te verwijderen. Op die manier wordt het gebruik van de oplaadpaal geoptimaliseerd. Kanttekening is wel dat er in een etmaal minder voertuigen kunnen opladen bij de oplaadpaal wanneer elk voertuig langer blijft staan. Uit de gebruiksgegevens blijkt echter dat het gebruik van de oplaadpaal niet zodanig hoog is, dat dit tot knelpunten zal leiden.
De oplaadpaal is in 2015 verplaatst naar de nieuwe locatie. Daarbij is de locatie tevens voorzien van de benodigde RVV bebording.
Om langer dan 2 uur opladen mogelijk te maken, is het noodzakelijk om de blauwe zone bij deze 2 parkeerplaatsen op te heffen. Door de blauwe streep te verwijderen, worden de parkeerplaatsen aangewezen als lang parkeerplaatsen welke bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen.
Op 23 januari 2017 heeft de gemeente een schriftelijke adviesaanvraag ingediend voor dit verkeersbesluit. In de periode hiervoor is de maatregel ook mondeling besproken. Op 31 januari 2017 hebben wij een voorlopig advies ontvangen. In dit voorlopige advies geeft de politie aan dat zij bezwaar hebben tegen de genoemde maatregel. Argument hiervoor is dat de huidige bebording niet zou voldoende aan de gestelde eisen. Zij adviseren om een ander onderbord toe te passen of het bord E8 te plaatsen in combinatie met de blauwe zone.
Op 1 februari 2017 heeft de gemeente op het voorlopige advies inhoudelijk gereageerd. Conform de richtlijnen van het CROW is de bebording juist wel handhaafbaar. De gemeente dient de exclusieve toepassing van een parkeerplaats voor EV-auto’s te waarborgen met een verkeersbesluit en een verkeersbord E4 of E8 met onderbord opladen elektrische voertuigen of elektrische voertuigen. De onderstaande borden worden voorgeschreven door het CROW.
Bij het eerste bord mogen alleen auto’s staan die aan het laden zijn . Bij het tweede bord mogen voertuigen met een stekker staan, ook al zijn die niet aan het laden. En bij het derde bord mogen alle (deels) elektrische voertuigen geparkeerd staan zonder te hoeven laden. Aangezien wij enkel voertuigen willen toestaan welke aan het laden zijn, hebben wij de eerste borden combinatie gekozen.
Op deze toelichting van de gemeente is door de politie niet meer gereageerd. Op 7 februari 2017 is via de e-mail verzocht om een definitief advies op basis van de inhoudelijke reactie van de gemeente. Hierop is niet meer gereageerd.
Gezien de bovenstaande informatie besluit de gemeente het voorlopige advies van de politie niet over te nemen. De huidige situatie voldoet aan de door CROW gestelde richtlijnen. Het verwijderen van de blauwe zone brengt geen verandering qua handhaving met zich mee.
Dit besluit is genomen conform:
De maatregel tot verwijderen van de blauwe zone voor 2 parkeerplaatsen bij het oplaadpunt voor elektrische voertuigen op het Hoge Blik, is getoetst aan Nationaal, Provinciaal en Gemeentelijk beleid. De maatregel wordt conform Duurzaam Veilig uitgevoerd. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig- gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.
In de wegencategorisering van de gemeente Aalten, is het betreffende wegvak aangewezen als erftoegangsweg. Dit houdt in dat de weg gebruikt wordt om erven te ontsluiten en dat de weg een verblijfsfunctie heeft binnen de bebouwde kom. Er geldt een snelheidsregime van 30km/u. De wegencategorisering is onderdeel van het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan 2010-2020 (GVVP)
Burgemeester en wethouders nemen het volgende verkeersbesluit:
1.het instellen van 2 parkeerplaatsen waar men lang mag parkeren bij het oplaadpunt van elektrische voertuigen op het Hoge Blik nabij huisnummer 2, door het verwijderen van de blauwe markering bij deze 2 parkeervakken volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
Bent u het niet eens met dit besluit? U kunt bezwaar maken. Dit kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Schrijf daarvoor een brief of maak digitaal bezwaar met uw DigiD op www.aalten.nl.
Zet in die brief in ieder geval:
Doe dit wel binnen zes weken nadat het besluit waartegen u bezwaar maakt, is verzonden. Anders kan uw bezwaar niet in behandeling worden genomen.
Ook wanneer u bezwaar maakt mag het besluit uitgevoerd worden. Wilt u dit tegenhouden? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter. Dat kan zodra u bezwaar gemaakt hebt.
Het postadres van de Voorzieningenrechter is:
Wilt u liever een gesprek om tot een oplossing te komen? We kunnen dan met een neutrale gespreksleider vrijblijvend gaan zoeken naar een oplossing. U houdt het recht om alsnog binnen de gestelde termijn van zes weken bezwaar te maken.
namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-20747.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.