Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Staatscourant 2017, 19146 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hollandse Delta | Staatscourant 2017, 19146 | Verkeersbesluiten |
Wijziging inrichting Noorddijk Hellevoetsluis naar 60 km
Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta
De Noorddijk te Hellevoetsluis is in 2017 aan groot onderhoud toe. Tegelijkertijd wordt de weg Duurzaam Veilig ingericht en conform het Wegenbeheerprogramma omgevormd van gebiedsontsluitingsweg type 2 tot erftoegangsweg type 1.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen.
Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Situering en beheer van de wegen
De Noorddijk is een gebiedsontsluitingsweg type 2 gelegen buiten de bebouwde kom van Hellevoetsluis en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.
In het op 24 november 2016 door het waterschap vastgestelde Wegenbeheerprogramma is de opgave opgenomen de verkeersveiligheid op zijn wegen te verbeteren. Een van de belangrijkste (verkeersveiligheids)maatregelen die het waterschap zelf kan nemen is een Duurzaam Veilige inrichting van het wegenareaal conform de “basiskenmerken wegontwerp” van het CROW. Deze basiskenmerken zijn elementen die aanwezig of juist afwezig moeten zijn in het ontwerp van een specifiek type weg. Deze elementen zorgen er voor dat het wegtype voor de verkeersdeelnemer herkenbaar is en dat de weg veilig te gebruiken is. De elementen zijn nauw verbonden met de categorisering van wegen. Op wegen die nog niet Duurzaam Veilig zijn ingericht, worden deze basiskenmerken aangebracht op het moment dat aan deze wegen onderhoud wordt uitgevoerd.
Op de Noorddijk te Hellevoetsluis wordt in 2017 groot onderhoud uitgevoerd en wordt de weg tegelijkertijd Duurzaam Veilig ingericht en conform het Wegenbeheerprogramma omgevormd van gebiedsontsluitingsweg type 2 tot erftoegangsweg type 1.
De Noorddijk is op dit moment aangemerkt als gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg is een weg, die een verbinding vormt tussen twee (niet aan elkaar grenzende) verblijfgebieden, of tussen een verblijfsgebied en een stroomweg. De maximumsnelheid op een gebiedsontsluitingsweg is 80 km/u.
Verblijfsgebied Hellevoetsluis wordt omringd door provinciale gebiedsontsluitingswegen, die zorgen voor een snelle ontsluiting naar andere verblijfsgebieden of stroomweg N57.
Het aanhouden van de Noorddijk als gebiedsontsluitingsweg is voor het waterschap –gezien de andere opties- niet meer noodzakelijk. De omliggende provinciale wegen bieden voldoende mogelijkheden tot een snelle ontsluiting van de verblijfsgebieden. Het herinrichten van de Noorddijk als Duurzaam Veilige gebiedsontsluitingsweg is, in verband met onder andere de benodigde verbreding, niet kostenefficiënt. Omdat het duurzaam veilig inrichten van de Noorddijk als gebiedsontsluitingsweg in dit geval niets toevoegt in termen van mobiliteit en bewegingsvrijheid van het verkeer ten opzichte van een erftoegangsweg is er gekozen deze weg als erftoegangsweg in te richten.
Door het afwaarderen van de Noorddijk naar erftoegangsweg type 1 betekent dit dat bromfietsen gebruik moeten gaan maken van de rijbaan. De bebording op het fietspad wordt hierop gewijzigd door het (gedeeltelijk) vervangen van de borden G12a door G11.
Landbouwvoertuigen maken nu gebruik van het fietspad. Door het realiseren van een aantal nieuwe uitritten is dit niet meer nodig en is het fietspad niet langer toegankelijk voor landbouwverkeer. Op één locatie mogen landbouwvoertuigen over een lengte van 50 m gebruik blijven maken van het fietspad. Dit wordt aangegeven door onderbord OB401-50.
De Noorddijk is nu ingericht als een 80 km gebiedsontsluitingsweg en dit wordt gewijzigd in een 60 km erftoegangsweg. Ten ondersteuning van het verlagen van de snelheid worden verkeersremmende maatregelen aangebracht. Dit zijn fysieke plateaus met een hoogte van 8 cm of drempels of alleen markering. Bij de plateaus en drempels worden de borden J38 geplaatst.
Op de aansluitingen met andere (openbare) wegen wordt de bestaande voorrangsregeling opgeheven. De bijbehorende bebording en verkeerstekens op de weg worden verwijderd. Ter plekke van deze aansluitingen wordt een plateau aangelegd om aldaar de gelijkwaardigheid van de kruising extra te benadrukken.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie.
Bevoegdheid tot het nemen van het besluit
Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Delegatie en Mandaatbesluit 2014.
- het instellen van een 60 km zone;
- het laten vervallen van de bestaande voorrangsregelingen;
- het wijzigen van de functie van het verplicht (brom)fietspad in verplicht fietspad en het weren van landbouwvoertuigen op het fietspad;
- de plaatsing en aanbrenging van de bijbehorende bebording en verkeerstekens op de weg conform de bij dit besluit behorende tekeningen met nummer 17031A04, bladen 1 en 2, uit te voeren.
Namens dijkgraaf en heemraden van
Een afschrift van dit besluit is gezonden aan:
Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende gedurende een periode van zes weken vanaf de dag na bekendmaking, tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk
Het verkeersbesluit treedt in werking na bekendmaking. Op grond van artikel 6.16 Algemene wet bestuursrecht schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan, na indiening van het bezwaarschrift, gedurende de bezwaartermijn ook een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend op grond van artikel 8:81 Algemene wet bestuursrecht. In geval een voorlopige voorziening wordt ingediend, treedt het verkeersbesluit niet in werking voordat op dit verzoek is beslist. Het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50950, 3007 BL Rotterdam of digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-19146.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.