N315;verkeersbesluit wijzigen Haaksbergseweg Neede in de gemeente Berkelland

Logo Gelderland

ZAAKNUMMER 201 5 -0 0087 1 , 23 maart 201 7

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor de N315 voor het instellen van diverse maatregelen rond de aansluiting Rondweg – Haaksbergseweg en op het traject tussen de Rondweg en de nieuwe oostelijke grens van de bebouwde kom van Neede, van kilometer 39,72 tot kilometer 40,43 in de gemeente Berkelland.

Aanleiding

De provinciale weg N315 vormt de verbinding tussen Doetinchem en de N18 (tussen Haaksbergen en Eibergen). De provincie Gelderland is van plan om op de N315, Rondweg en Haaksbergseweg te Neede, onderhouds- en reconstructiewerkzaamheden uit te voeren in 2017. Naar aanleiding van deze plannen is onderzoek verricht naar eventuele knelpunten op het traject, met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken. In het kader van de reconstructie worden diverse maatregelen getroffen om de geconstateerde knelpunten op te lossen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Bij het opstellen van de plannen voor de maatregelen zijn belanghebbenden betrokken, door middel van een informatiebijeenkomst en de mogelijkheid tot het indienen van een reactie op de plannen. Waar nodig en mogelijk zijn opmerkingen verwerkt in het definitief ontwerp.

De definitieve plannen bevatten een aantal maatregelen waarvoor een verkeersbesluit nodig is, zoals het instellen van een in twee richtingen te berijden fiets-/bromfietspad met bijbehorende voorrangsregeling, het wijzigen van de voorrangsregeling en rijrichtingen op de aansluiting Rondweg – Haaksbergseweg en het instellen van verplichte rijrichtingen.

Als wegbeheerder is de provincie Gelderland verplicht om voor deze maatregelen een verkeersbesluit te nemen. Het belangrijkste doel van de maatregel is het verbeteren van de verkeersveiligheid.

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

  • -

    artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • -

    het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Berkelland en met de korpschef van de politie Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland.

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit, dat ter visie heeft gelegen van 15 oktober t/m 26 november 2015 zijn geen zienswijzen ingediend.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingsverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

De N315 is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet zowel in het doorstromen als in het uitwisselen van verkeer. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt in principe plaats op de kruispunten.

Belangenafweging

Het kruispunt van de N315 Haaksbergseweg – Rondweg is in de huidige situatie vormgegeven als een T-aansluiting, waarbij het verkeer op de Haaksbergseweg voorrang heeft op het verkeer op de Rondweg. Ten westen van het kruispunt is de Haaksbergseweg in beheer van de gemeente Berkelland. De Rondweg en de Haaksbergseweg ten oosten van het kruispunt zijn onderdeel van het provinciale wegennet en betreffen de N315.

Gezien het gebruik en de ondergeschikte functie van het gemeentelijk deel van de Haaksbergseweg is het wijzigen van de vormgeving van het kruispunt gewenst. In de nieuwe vormgeving wordt de ondergeschiktheid van de gemeentelijke weg beter geaccentueerd.

Op en rond het kruispunt Haaksbergseweg – Rondweg komen veel functies bij elkaar. De weg heeft een belangrijke functie voor gemotoriseerd verkeer en de weg is onderdeel van utilitaire fietsroutes. Ter hoogte van het kruispunt kruisen fietsers en bromfietsers het gemotoriseerd verkeer. Tevens is ter hoogte van het kruispunt een tankstation/garagebedrijf aanwezig en sluiten nabij het kruispunt diverse uitritten aan. Uit verkeersveiligheidsoverwegingen is het van belang dat de snelheid van het verkeer op en rond het kruispunt relatief laag is.

Voor het kruispunt Haaksbergseweg – Rondweg zijn diverse vormgevingsvarianten onderzocht en beoordeeld op inpasbaarheid, verkeersveiligheid, doorstroming, bereikbaarheid en leefbaarheid. Hieruit is een zogenaamde LARGAS vormgeving als voorkeursvariant naar voren gekomen. LARGAS staat voor het principe ‘Langzaam rijden gaat sneller’. Daarbij wordt de weg zodanig ingericht dat de snelheid ter plaatse wordt beperkt, maar waarbij de doorstroming per saldo sneller gaat. Het LARGAS-kruispunt wordt vormgegeven als verkeersplein, met een breed, langgerekt middeneiland. De N315 wordt daarbij als voorrangsroute opgenomen, met het gemeentelijke deel van de Haaksbergseweg als ondergeschikte tak. Op de N315 zijn de rijrichtingen ter plaatse van het kruispunt gescheiden. Er is bij deze vormgeving geen ruimte voor inhaalmanoeuvres. Vanaf de haaks aansluitende Haaksbergseweg kan het linksafslaand verkeer uit Neede de rijbanen van de N315 in twee fasen oversteken. Deze vormgeving zorgt voor lagere snelheden, betere doorstroming en grotere verkeersveiligheid.

Het tankstation/garagebedrijf dat ter hoogte van het kruispunt aanwezig is, zal in de nieuwe situatie twee nieuwe aansluitingen op het wegennet krijgen. Een in-/uitgang via de Bremstraat en een in-/uitgang die aansluit op de N315 (Haaksbergseweg). Voor de bereikbaarheid van het tankstation/garagebedrijf wordt de route naar het tankstation/garagebedrijf door middel van verwijzingsborden aangegeven. Met een duidelijke routeaanduiding wordt fout rijden en ongewenst rijgedrag (zoals keren) voorkomen.

De huidige aansluitingen van het tankstation/garagebedrijf komen te vervallen. De oostelijke in-/uitgang sluit in huidige situatie aan op de Oude Eibergseweg die bij kilometer 39,85 aansluit op de N315. Dit deel van de Oude Eibergseweg is in de huidige situatie een doodlopende weg, met uitzondering van fietsers en bromfietsers. In de nieuwe situatie wordt deze weg over een lengte van circa 30 meter als (brom-)fietspad vormgegeven en ingesteld. De nieuwe in-/uitgang van het tankstation wordt naast de aansluiting van dit (brom-)fietspad gesitueerd. Hiermee worden verkeerssoorten meer van elkaar gescheiden. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.

Aan de zuidzijde van de N315 wordt een in twee richtingen bereden (brom-)fietspad aangelegd. Daarbij wordt ter hoogte van het kruispunt met de Haaksbergseweg een voorrangsregeling ingesteld waarbij (brom-)fietsverkeer op de N315, net als het gemotoriseerd verkeer, voorrang heeft op het verkeer op de Haaksbergseweg van/naar Neede.

Met de aanleg van het tweerichtingen (brom-)fietspad aan de zuidzijde komt het (brom-)fietspad aan de noordzijde van de N315 van kilometer 39,72 tot kilometer 39,85 te vervallen.

Ten oosten van de aansluiting van de Kieftendijk gaat het te realiseren twee richtingen (brom-) fietspad over naar de noordzijde van de weg. Ter plaatse wordt een oversteek aangebracht voor (brom-)fietsers in twee richtingen. De huidige oversteek van de N315, ten westen van de Kieftendijk, komt te vervallen. De nieuwe oversteek loopt via een brede middengeleider, zodat (brom-)fietsers de weg in twee fasen kunnen oversteken.

Aan de noordzijde van de weg wordt tevens een verbinding richting Kieftedijk gerealiseerd. (brom-)fietsers vanaf de Kieftendijk moeten op deze verbinding voorrang verlenen aan (brom-)fietsers op de N315. Richting Kieftendijk moeten (brom-)fietsers ook voorrang verlenen aan verkeer op de Kieftendijk.

Op de Kieftendijk wordt, bij de aansluiting op de N315, voor het gemotoriseerd verkeer een verplichte rijrichting rechtsaf ingesteld. Dit beoogd rijgedrag wordt ondersteund in de vormgeving: de middengeleider ter plaatse wordt zodanig uitgevoerd dat deze de bocht naar rechts geleid. De ligging van de middengeleider tot halverwege de Kieftendijk maakt de linksafbeweging nagenoeg onmogelijk. Met het gebod om rechtsaf te slaan vanaf de Kieftendijk wordt het aantal conflicterende bewegingen op de aansluiting beperkt. Daarmee is de situatie overzichtelijker en met name de oversteek voor (brom-)fietsers wordt hierdoor veiliger.

Het verkeer dat vanaf de Kieftendijk richting oosten wil rijden, kan via het LARGAS-plein de gewenste route kiezen.

Ter hoogte van de Oude Eibergseweg die bij kilometer 39,95 aansluit, worden op de N315 eveneens middengeleiders aangebracht, zodat het linksafslaand verkeer fysiek wordt afgeschermd van tegemoetkomend en achteropkomend verkeer.

De oostelijke grens van de bebouwde kom van Neede zal ongeveer 265 meter in oostelijke richting worden verplaatst. Deze komt ter hoogte van kilometer 40,4 te liggen. Hiertoe zal de gemeente het benodigde besluit nemen. Voor het verkeer op de N315 betekent het verplaatsen van de komgrens dat de maximum snelheid over deze afstand wordt verlaagd van 80 naar 50 kilometer per uur. De komgrens wordt geaccentueerd door het aanbrengen van een middengeleider (komslinger). Door de breedte van de middengeleider werkt deze tevens als snelheidremmende maatregel, zodat het gemotoriseerd verkeer met aangepaste snelheid de bebouwde kom inrijdt.

Alle te realiseren middengeleiders worden voorzien van verkeersborden die de verplichte rijrichting rechts langs de middengeleider aanduiden (borden model D2 conform bijlage I van het RVV 1990).

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen het volgende verkeersbesluit voor de provinciale weg N315 (Rondweg/Haaksbergseweg), van kilometer 39,72 tot kilometer 40,43 te Neede in de gemeente Berkelland:

 

  • I.

    eerdere verkeersbesluiten voor de N315 met betrekking tot de voorrangsregeling ter hoogte van het kruispunt Haaksbergseweg – Rondweg, van kilometer 39,67 – 39,8, in te trekken;

 

  • II.

    door het verwijderen van het (brom-)fietspad met de bijbehorende borden model G12a van het RVV 1990 inclusief onderborden en door het verwijderen van de oversteken vanaf dit (brom-)fietspad op de N315 inclusief de haaientanden en borden B6, het (brom-)fietspad aan de noordzijde van de hoofdrijbaan van kilometer 39,72 – 39,85, alsmede de oversteken met voorrangsregeling op te heffen;

    •  

  • III.

    door het plaatsen van borden B1 van het RVV 1990 op de N315 voor het kruispunt Haaksbergseweg – Rondweg, de N315 in te stellen als voorrangsweg;

    •  

  • IV.

    door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de Haaksbergseweg-zuidwest vóór de rijbanen van de N315, een voorrangsregeling in te stellen waarbij verkeer op de Haaksbergseweg-zuidwest (uit de richting Neede) voorrang moet verlenen aan alle bestuurders op de hoofdrijbaan en het (brom-)fietspad van de N315;

 

  • V.

    door het plaatsen van borden G12a van het RVV 1990, op het fiets-/bromfietspad aan de zuidzijde van de hoofdrijbaan, een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad in te stellen tussen kilometer 39,75 – 39,87;

    •  

  • VI.

    door het verwijderen van onderbord OB502 en het plaatsen van onderbord OB501l het in twee richtingen te berijden fiets-/bromfietspad aan de noordzijde van de Haaksbergseweg te wijzigen in een eenrichtings(brom-)fietspad;

 

  • VII.

    door het plaatsen van bord G12a van het RVV 1990 op het te realiseren (brom-)fietspad aan de zuidzijde van de Haaksbergseweg, gedeelte Haaksbergseweg pand 90 / Bremstraat tot de kruising met de N315, een eenrichtings(brom-)fietspad in te stellen;

    •  

  • VIII.

    door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 bij de te realiseren (brom-)fietsoversteken op de N315 (ter hoogte van kilometer 39,7 en kilometer 39,87), een voorrangsregeling in te stellen waarbij overstekende (brom-)fietsers voorrang moeten verlenen aan alle bestuurders op de hoofdrijbaan van de N315;

    •  

  • IX.

    door het plaatsen van borden G12a van het RVV 1990 met onderbord OB505 cq OB502 (richtingpijlen), op de te realiseren wegverbinding tussen de Kieftendijk en het (brom-)fietspad aan de noordzijde van de N315, deze wegverbinding in te stellen als een in twee richtingen te berijden (brom-)fietspad;

    •  

  • X.

    door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op het te realiseren (brom-)fietspad tussen de Kieftendijk en de N315, vóór de aansluiting op het (brom-)fietspad aan de noordzijde van de N315, een voorrangsregeling in te stellen waarbij (brom-)fietsers op de N315 voorrang hebben op (brom-)fietsers vanaf de Kieftendijk;

    •  

  • XI.

    door het plaatsen van bord C4 van het RVV 1990 op het middeneiland van de N315 tegenover de aansluiting van de Haaksbergseweg-zuidwest, de zuidelijke rijbaan van de N315 ter hoogte van de aansluiting in te stellen als eenrichtingsweg;

    •  

  • XII.

    door het plaatsen van bord B6 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 bij de uitrit van het tankstation, een voorrangsregeling in te stellen waarbij verkeer dat de N315 op wil rijden voorrang moet verlenen aan alle bestuurders op de N315 (hoofdrijbaan en het (brom-)fietspad);

    •  

  • XIII.

    door het plaatsen van bord D6 van het RVV 1990 op de N315 ter hoogte de aansluiting van het tankstation bij km 39,82, een gebod in te stellen tot het volgen van de rijrichtingen die op het bord staat aangegeven (rechtdoor en linksaf);

 

  • XIV.

    door het versmallen van de westelijke aansluiting Oude Eibergseweg, tussen Haaksbergseweg pand 102 en 106 en het plaatsen van borden model G12a van het RVV 1990 deze aansluiting in te stellen als een in twee richtingen te berijden (brom-) fietspad en af te sluiten voor overig gemotoriseerd verkeer van en naar de hoofdrijbaan van de N315;

    •  

  • XV.

    door het plaatsen van bord D5 van het RVV 1990 op de Kieftendijk voor de aansluiting op de N315, een gebod in te stellen tot het volgen van de rijrichting die op het bord staat aangegeven (rechtsaf);

 

  • XVI.

    door het plaatsen van borden model D2 van het RVV 1990 op de te realiseren middengeleiders, een verplichte rijrichting rechts langs de middengeleiders in te stellen, op de N315 ter hoogte van de volgende locaties:

a. bij het te realiseren LARGAS-plein, kruispunt Haaksbergseweg, kilometer 39,75;

b. kruispunt Kieftendijk, kilometer 39,87;

c. kruispunt Oude Eibergseweg, kilometer 39,93;

d. pand 124, kilometer 40,15;

e. pand 128/130, nabij de nieuwe oostelijke komgrens van Neede kilometer 40,4;

 

Het besluit treedt in werking een dag nadat het bekend is gemaakt.

 

Provinciaal inpassingsplan

 

De voorgenomen maatregelen tot het in te richten voorrangsplein (LARGAS) en de aan te brengen komslinger passen niet binnen het vigerende bestemmingsplan. In het belang van de voortgang van het project en om te voorkomen dat verschillende bestuurslagen besluiten moeten nemen heeft de provincie in overleg met de gemeente Berkelland besloten een inpassingsplan op te stellen. Het ontwerp-verkeersbesluit is destijds vanwege de samenhang gelijktijdig met het Provinciaal inpassingplan in procedure gebracht.

 

Op 6 april 2016 is het inpassingsplan door Provinciale Staten vastgesteld. Ten behoeve van de vaststelling van dit plan werden eerder door Gedeputeerde Staten hogere geluidswaarden voor enkele woningen vastgesteld. Daartegen en tegen het besluit tot vaststelling van het inpassingsplan werden beroepen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State ingesteld. Die beroepen hebben geleid tot een uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State op 30 november 2016 te weten uitspraak 201603193/1/R1 en 201603851/1. De uitspraak heeft niet tot wijzigingen van het inpassingsplan geleid. Daarmee is daar ook geen aanleiding in gelegen tot wijziging van dit verkeersbesluit en kan dit nu definitief worden vastgesteld.

  

Ter inzage

 

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl/N315-N18)

 

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2015-000871 dan als zoekopdracht ingeven..

 

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 30 maart tot en met 11 mei 2017 ter inzage bij de provincie Gelderland, locatie Markstate, Eusebiusplein 1a, Arnhem en in het gemeentehuis van de gemeente Berkelland, Marktstraat 1, Borculo.

 

Instellen beroep

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, evenals een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet in overeenstemming met 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de rechtbank Oost Nederland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) betreffende de punten I t/m XVI van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Oost Nederland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.nl.

  

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Naar boven