Haarlemmermeer – verkeersbesluit –Schiphol-Rijk –Fokkerweg

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: a anduiden parkeergelegenheid voor vrachtauto’s

N ummer : X2017.39697

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade is mede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

      • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.

      • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

Er is een grote behoefte aan parkeerruimte voor vrachtauto’s in de omgeving van Schiphol en Schiphol-Rijk. Tot voor kort waren de speciale vrachtwagen-parkeerterreinen op Schiphol vrij toegankelijk. Inmiddels is hier betaald parkeren ingevoerd waar chauffeurs dan wel gebruik kunnen maken van voorzieningen zoals WIFI, douche en toilet. Voor veel buitenlandse chauffeurs is dit duur vergeleken met hun levensstandaard. Daarom wordt aan de chauffeurs tegemoetgekomen door extra parkeerruimte te creëren op de Fokkerweg.

Dit is mogelijk omdat de Fokkerweg geen doorgaande weg meer is sinds de doortrekking van de N201. De Fokkerweg bestaat nu uit 2x2 rijstroken. Per rijrichting wordt 1 rijstrook ingericht als parkeergelegenheid voor vrachtauto’s. Met 2x1 rijstrook blijft ruim voldoende capaciteit over. Door het aanduiden van parkeerplaatsen voor vrachtauto’s kan het bestaande parkeerverbod op de Fokkerweg worden ingetrokken. Ter bevordering van de verkeersveiligheid gaat de maximumsnelheid van 70 km/u naar 50 km/u. Er zijn geen woningen en bedrijven direct gelegen aan de Fokkerweg. Ten behoeve van de leefbaarheid en het milieu wordt wel voorzien in basisbehoeften door het plaatsen van een openbaar toilet en afvalbakken. Dit is tevens ten behoeve van de leefbaarheid van de chauffeurs.

Het doel dat met de maatregelen wordt beoogd is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Door het aanduiden van parkeergelegenheid voor vrachtauto’s wordt voorkomen dat deze hinderlijk geparkeerd staan op andere locaties in de omgeving. Het reduceren van de maximumsnelheid draagt tevens bij aan de verkeersveiligheid.

Maatregelen, bebording en belijning

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • -

    Het intrekken van de maximumsnelheid van 70 km/u (waardoor de maximumsnelheid van 50 km/u binnen de bebouwde kom weer in werking treedt) door het verwijderen van borden A1 RVV 1990 met opdruk 70 op de volgende locaties:

    • a.

      2x op de Fokkerweg in oostelijke richting, ter hoogte van de Koolhovenlaan;

    • b.

      2x op de Fokkerweg in westelijke richting, ter hoogte van de Douglassingel;

    • c.

      2x op de Fokkerweg in oostelijke richting, ter hoogte van de Douglassingel;

  • -

    Het intrekken van het parkeerverbod aan twee zijden van de Fokkerweg door het verwijderen van borden E1 RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      1x op de Fokkerweg in oostelijke richting, ter hoogte van de Koolhovenlaan;

    • b.

      1x op de Fokkerweg in westelijke richting, ter hoogte van de Douglassingel;

    • c.

      1x op de Fokkerweg in oostelijke richting, ter hoogte van de Douglassingel;

  • -

    Het aanduiden van parkeergelegenheid voor vrachtverkeer door het plaatsen van borden E8 (E08c) RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      6x op de Fokkerweg ten westen van de Douglassingel aan het begin en het einde van de parkeerstrook;

    • b.

      6x op de Fokkerweg ten oosten van de Douglassingel aan het begin en het einde van de parkeerstrook;

    • c.

      alle borden E8 (E08c) worden, afhankelijk van de richting, voorzien van onderborden OB501r en OB501l.

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nummer 2016-065-001.

Motivering Wegenverkeerswet 1994:

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • Artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Artikel 2, lid 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • Artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • Artikel 2, lid 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • Artikel 2, lid 2b van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners /bedrijven

Er zijn geen woningen aan de Fokkerweg. Bedrijven hebben belang bij de maatregel omdat de verkeerssituatie veiliger wordt en vrachtwagens/leveranciers een nette voorziening krijgen voor het parkeren van hun voertuig.

( Doorgaand ) verkeer.

De belangen van (doorgaand) verkeer worden licht geschaad vanwege de aanpassing van de maximumsnelheid. Dit deel van de Fokkerweg is echter geen doorgaande weg meer sinds een gedeelte van het tracé van de Fokkerweg samenvalt met de verlegde N201.

L angzaam verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor langzaam verkeer.

H ulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten.

Openbaar vervo er

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Parkeerders

De maatregel is in het belang van parkeerders, met name in het belang van vrachtwagens/leveranciers die een nette voorziening krijgen voor het parkeren van hun voertuig. Voor de overige parkeerders wordt de verkeerssituatie veiliger en overzichtelijker, omdat parkeeroverlast door vrachtverkeer elders wordt voorkomen. Op de desbetreffende locatie op de Fokkerweg gold reeds een algemeen parkeerverbod, zodat de maatregel geen wijziging met zich meebrengt voor de overige parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van de bedrijven en parkeerders van vrachtauto’s. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.

Voorbereiding en overleg

Het voorstel is in samenwerking met de parkmanagementorganisatie voorbereid.

Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 14 februari 2017 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met nummer 2016-065-001, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Het intrekken van de maximumsnelheid van 70 km/u op de Fokkerweg in Schiphol-Rijk, door het verwijderen van borden conform model A1

    a. 2x op de Fokkerweg in oostelijke richting, ter hoogte van de Koolhovenlaan;

    b. 2x op de Fokkerweg in westelijke richting, ter hoogte van de Douglassingel;

    c. 2x op de Fokkerweg in oostelijke richting, ter hoogte van de Douglassingel;

 

  • 2.

    Het intrekken van het parkeerverbod aan twee zijden van de Fokkerweg door het verwijderen van borden conform model E1

    a. 1x op de Fokkerweg in oostelijke richting, ter hoogte van de Koolhovenlaan;

    b. 1x op de Fokkerweg in westelijke richting, ter hoogte van de Douglassingel;

    c. 1x op de Fokkerweg in oostelijke richting, ter hoogte van de Douglassingel;

     

  • 3.

    Het aanduiden van parkeergelegenheid voor vrachtverkeer door het plaatsen van borden conform model E8c uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden OB501r en OB 501l op de volgende locaties:

    a. 6x op de Fokkerweg ten westen van de Douglassingel aan het begin en het einde van de parkeerstrook;

    b. 6x op de Fokkerweg ten oosten van de Douglassingel aan het begin en het einde van de parkeerstrook;

 

  • 4.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 28 maart 2017. 

     

    Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

    namens dezen,

    de gemeentesecretaris,

    voor deze,

     

     

    de clustermanager Beheer en Onderhoud,

    drs. R.A.J.H. van Daal a.i.

     

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven