Verkeersbesluit Snelheidsbeperking en parkeerverbodszone Populierstraat

Logo Leerdam

Burgemeester en wethouders van Leerdam,

gelet op:

  • -

    de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • -

    de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • -

    de Algemene Wet Bestuursrecht;

overwegende dat:

  • -

    de Populierstraat, gedeelte tussen de Esdoornstraat en Tiendweg gelegen is binnen de bebouwde kom van de kern Leerdam en in beheer is bij de gemeente Leerdam;

  • -

    de Populierstraat, gedeelte tussen de Esdoornstraat en Tiendweg een weg is als bedoeld in artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • -

    gelet op dit artikel het college van Burgemeester en Wethouders van Leerdam bevoegd is tot het nemen van verkeersbesluiten voor de betreffende weg;

  • -

    ten westen van Leerdam de nieuwe woonwijk Broekgraaf gebouwd wordt van circa 1.000 woningen;

  • -

    de raad van de gemeente Leerdam op 18 mei 2015 de ontsluitingsstructuur van Broekgraaf heeft vastgesteld en daarbij heeft besloten dat de Populierstraat, gedeelte tussen de Esdoornstraat en de Tiendweg onderdeel uitmaakt van de secundaire ontsluiting van de in aanbouw zijnde wijk Broekgraaf;

  • -

    de primaire ontsluiting van Broekgraaf geregeld zal worden via een nieuwe spoorwegovergang op de Parallelweg;

  • -

    een tertiaire ontsluiting geregeld zal worden via een aansluiting op de Koenderseweg;

  • -

    de verwachting is dat de tertiaire ontsluiting vanaf 2023 verkeersluw zal zijn omdat met de aanleg van de nieuwe spoorwegovergang de oude spoorwegovergang bij de Koenderseweg wordt afgesloten;

  • -

    de raad van de gemeente Leerdam per amendement op 19 mei 2016 het college heeft opgedragen de plannen en overeenkomsten zover gereed te maken dat binnen 12 maanden na besluit daartoe door de raad gestart kan worden met de realisatie van de overweg;

  • -

    het door Broekgraaf gegenereerde verkeer tot de realisatie van de primaire ontsluiting op de Parallelweg via de Populierstraat, gedeelte tussen de Esdoornstraat en de Tiendweg en in mindere mate via de Koenderseweg zal worden afgewikkeld;

  • -

    in de Populierstraat, gedeelte tussen de Esdoornstraat en Tiendweg momenteel een maximumsnelheid geldt van 50 km/h;

  • -

    hiervoor een 30 km/h zone ingesteld wordt in de Populierstraat, gedeelte tussen de Esdoornstraat en Tiendweg;

  • -

    een verlaging van de snelheid op de populierstraat de verkeerveiligheid ten goede komt en hierdoor ook de geluidsbelasting afneemt op de aangrenzende woningen;

  • -

    volgens de principes van Duurzaam Veilig Verkeer een verkeersveilige afwikkeling kan plaatsvinden binnen een 30 km/h zone wanneer de maximale verkeersintensiteit onder 4.000 mvt per etmaal blijft;

  • -

    volgens berekeningen van Goudappel Coffeng op basis van de gefaseerde bouwplannen van Broekgraaf en het RVMK Alblasserwaard/Vijfheerenlanden 2015 het verkeer in de Populierstraat, gedeelte tussen de Esdoornstraat en Tiendweg op een gemiddelde werkdag zal toenemen van 1.100 mvt/etmaal in 2015 tot 2.500 mvt/etmaal in 2030;

  • -

    er op het nabij gelegen Europaplein supermarkten gevestigd zijn die worden bevoorraad via de Populierstraat, gedeelte tussen de Esdoornstraat en Tiendweg;

  • -

    het voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid wenselijk is dat er een parkeerverbodszone ingesteld wordt op de Populierstraat voor alle motorvoertuigen, gedeelte tussen de Esdoornstraat en Tiendweg;

  • -

    de parkeerverbodszone zorgt voor een veiligere afwikkeling op de rijbaan;

  • -

    vanwege de parkeerverbodszone ca 40 parkeervakken gecompenseerd worden nabij de begraafplaats;

  • -

    de gehele hoofdstructuur van Broekgraaf, waaronder de Populierstraat, gedeelte tussen de Esdoornstraat en de Tiendweg wordt ingericht met asfalt en verkeersplateaus op de kruisingen;

  • -

    akoestisch onderzoek heeft uitgewezen dat ondanks de toename van het verkeer, de geluidsbelasting op de woningen aan de Populierstraat, gedeelte tussen de Esdoornstraat en Tiendweg door de geluid reducerende effecten van asfalt en de verlaging van de maximum snelheid zal afnemen;

  • -

    er aan het oostelijke deel van de Populierstraat tussen de Tiendweg en het Spartaveld, een basisschool gevestigd is;

  • -

    er omwille van de veiligheid bij de ingang van de school een kiss & ride strook zal worden aangelegd;

  • -

    vanwege het instellen van de parkeerverbodszone en het inrichten van een kiss & ride strook, het huidige verbod om stil te staan nabij de school opgeheven dient te worden;

  • -

    het ontwerp voor de herinrichting van de Populierstraat het resultaat is van intensief overleg met de bewoners;

  • -

    De beoogde instelling van de 30 km/h zone kan worden aangeduid d.m.v. de plaatsing van de verkeersborden A1-30-zb en A2-30-ze van het RVV 1990;

  • -

    de beoogde instelling van de parkeerverbodszone kan worden aangeduid d.m.v. plaatsing van verkeersborden E1zb en E1ze van het RVV 1990;

  • -

    de beoogde opheffing van het verbod om stil te staan kan worden gerealiseerd door verwijdering van de verkeersborden E2 van het RVV 1990;

  • -

    gelet op artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) voor het plaatsen van deze verkeersborden een verkeersbesluit vereist is;

  • -

    gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 het nemen van dit besluit strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan;

  • -

    gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 bij het nemen van dit besluit de vrijheid van het verkeer niet in geding komt, aangezien het wegvak bereikbaar blijft voor hulpdiensten;

  • -

    op grond van artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de korpschef van de politie en amens deze met de Districtelijk Vakadviseur Verkeer. ;

  • -

    de politie een negatief advies geeft op het verkeersbesluit omdat de aard en inrichting van de Populierstraat niet in overeenstemming is met de functie van verblijfsgebied;

  • -

    met een inrichting tot 30 kilometergebied de verkeersafwikkeling en veiligheid gewaarborgd is.

Doel van onderliggende verkeersbesluit:

De volgende van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de in de WVW 1994 genoemde doelen liggen aan dit verkeersbesluit ten grondslag:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer;

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

besluiten:

Het college van Burgemeester en Wethouders besluit:

 

  • I

    Het verkeersbesluit ‘Snelheidsbeperking en parkeerverbodszone Populierstraat’ vast te stellen;

  • II

    Een 30 km/u zone in te voeren in de Populierstraat;

  • III

    Een parkeerverbodszone in te stellen in de Populierstraat, tussen de Tiendweg en de Esdoornstraat;

  • IV

    Het huidige verbod om stil te staan nabij de school in de Populierstraat op te heffen;

  • V

    Ter uitvoering van het hierboven gestelde over te gaan tot uitvoering van het verkeersbordenplan, opgenomen in bijlage 3 bij dit voorstel.

  • VI

    Een afschrift te verzenden aan:

  • 1.

    Politie Zuid-Holland Zuid, cluster Leerdam;

  • 2.

    Brandweer Leerdam;

  • 3.

    Centrale Post Ambulancedienst Dordrecht;

  • 4.

    Archief.

  • VII

    Dit besluit in werking te laten treden de dag na bekendmaking in de Staatscourant.

  •  

Aldus besloten in de vergadering van 21 februari 2017

Burgemeester en wethouders van Leerdam,

de (waarnemend) secretaris, de (waarnemend) burgemeester,

L.J.C. Huberts T.P.J. Bruinsma

Bezwaar

Tegen dit verkeersbesluit kan een belanghebbende binnen zes weken na datum van bekendmaking schriftelijk en gemotiveerd bezwaar indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Het bezwaar dient te worden gericht aan het college van B&W van Leerdam, postbus 15, 4140 AA Leerdam. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt, gedateerd en ondertekend zijn.

Tegelijkertijd kan in spoedeisende gevallen om een voorlopige voorziening worden gevraagd bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, Bestuursrecht team B, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. De voorzieningenrechter kan een voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Bij het verzoekschrift tot het treffen van een voorlopige voorziening moet een afschrift van het bezwaarschrift worden gevoegd. Tevens wordt hiervoor een griffierecht geheven. Over de hoogte hiervan kunt u zich wenden tot de griffie van de Rechtbank Rotterdam (tel. 010- 2971841).

 

Naar boven