VERKEERSBESLUIT PROVINCIALE WEG N300 (De Beitel - Kerkrade)

Logo Limburg

(TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN)

GEDEPUTEERDE STATEN VAN LIMBURG

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Op grond van het bepaalde in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer kan het bevoegd gezag onder bepaalde omstandigheden tijdelijke verkeerstekens plaatsen of tijdelijke maatregelen uitvoeren. De betreffende weg N300, is een voor het openbaar verkeer openstaande weg in eigendom en in beheer bij de Provincie Limburg.

Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 alsook op grond van het mandaat van Gedeputeerde Staten van Limburg van 01 juli 2013 zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

Motivering

Op 22 februari 2017 is door Boskalis Nederland Infra BV een aanvraag met kenmerk BPL-UCOR-BR-6372 voor een verkeersbesluit ingediend in verband met het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen op de N300.

De te nemen verkeersmaatregelen hebben betrekking op de uitvoering van een projectdeel dat onderdeel uitmaakt van het onherroepelijke Provinciaal Inpassingsplan Buitenring Parkstad.

De N300, te weten de Hamstraat, wordt omgebouwd met parallelvoorziening tussen de rotonde Avantis en de Stationsstraat te Kerkrade.

In verband met de uitvoeringswerkzaamheden dient een aantal verkeersmaatregelen te worden getroffen op de N300 tussen km 0.400 en km 4.225.

Dit maakt dat tijdens de bouwwerkzaamheden er geen (auto)verkeer meer gebruik kan maken van delen van de N300. Tijdelijke afsluitingen zijn daarom noodzakelijk.

In overleg met de betrokken wegbeheerders is de noodzaak van de afsluiting Hamstraat tijdens de fase 1 vastgesteld. Doel is om deze zo kort mogelijk te laten duren. Om de veiligheid op de nieuwe parallelweg tijdens fase 2 te waarborgen wordt eenrichtingsverkeer ingesteld tussen de Baamstraat en de Stationsstraat. Hierdoor o.a. wordt het bedrijventerrein Willem-Sofia vanuit de N281 in twee richtingen ontsloten.

De tijdelijke verkeersmaatregelen zijn voorzien tussen 15 mei 2017 t/m november 2017 of voor korter of langer als nodig blijkt.

Het is daarom gewenst dat voor het instellen van de tijdelijke verkeersmaatregelen borden en verkeerstekens worden geplaatst ten behoeve van het uitvoeren van werkzaamheden en het omleiden van alle verkeer.

  • -

    Fase 1: vanaf 15 mei 2017 t/m november 2017 wordt de Hamstraat tussen de rotonde Avantis en Crombacherstraat afgesloten, zoals weergegeven op tekening O-BPLxxx-03.12-VKM-3622 (2 bladen) d.d. 16-2-2017 met de status definitief.

  • -

    Fase 2: vanaf 15 mei t/m juni 2017 wordt de Hamstraat tussen de Braamstraat en Stationsstraat afgesloten, zoals weergegeven op tekening O-BPLxxx-03.12-VKM-3622 (2 balden) d.d. 16-2-2017 met de status definitief.

  • -

    Bestemmingsverkeer op de parallelweg tussen de Locht en Baamstraat blijft in beide richtingen gehandhaafd gedurende de periode van 15 mei t/m eind november 2017.

  • -

    Vanaf 15 juni 2017 t/m november 2017 wordt eenrichtingsverkeer ingesteld tussen de Baamstraat en Stationsstraat. Het verkeer in de tegenovergestelde richting (vanaf de Stationsstraat richting de Locht) zal een omleidingsroute volgen, weergegeven op tekening O-BPLxxx-03.12-VKM-3624 (2 bladen) d.d. 16-2-2017 met de status definitief.

Belangenafweging

De werkzaamheden gaan hinder met zich brengen voor omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Tijdens alle fasen blijft de bereikbaarheid wel gewaarborgd. Men zal er rekening mee moeten houden dat de reistijd langer of de bereikbaarheid slechter kan worden.

In het voortraject zijn de werkzaamheden met nood- en hulpdiensten en OV-diensten afgestemd. Met de gemeente Kerkrade is overlegd. De werkzaamheden zijn afgestemd en de bebording voor de omleidingsroute, mag op het grondgebied van desbetreffende gemeente geplaatst worden. Deze bebording is overigens niet verkeersbesluitplichtig maar volledigheidshalve wel betrokken in dit besluit.

Door de tijdelijke verkeersmaatregelen kan er efficiënt en veilig worden gewerkt. De provincie heeft daarom het belang van het plaatsen van de tijdelijke verkeersmaatregelen zwaarder laten wegen dan de periode van hinder voor de bedrijven en omwonenden.

Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling, waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen van het onderhavige verkeersbesluit in de vorm van een afsluiting leiden niet tot onevenredige hinder of overlast. Door adequate omleidingsroutes wordt de hinder van de werkzaamheden zo veel mogelijk beperkt.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt die uitgaat boven het maatschappelijk risico dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. Hierover wordt later in dit besluit nog meer informatie gegeven.

Tijdens de afsluiting voor verkeer kunnen hulp- en OV-diensten van de omleidingsroute gebruik maken.

Overig

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregel strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het voorkomen of beperken van het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.

Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BAWB) is overleg gepleegd met de gemeente Heerlen, Nuth en Schinnen

Overige direct belanghebbenden (RWS, bus- en hulpdiensten, om- en aanwonenden) zijn hetzij door middel van een informatiebijeenkomst, hetzij schriftelijk dan wel mondeling geïnformeerd.

Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant.

BESLUITEN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Gedeputeerde Staten van Limburg:

I In verband met werkzaamheden aan de N300 (De Beitel - Kerkrade) tussen km 0.400 en km 2.900 tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen, te weten borden model C01 + uitgezonderd werkverkeer, alsmede borden model A1-50, model A1-30, model A2-50, model C1, model C02, model C03, model C15, model C16, model D02, model F01, model G12a + OB505 van bijlage 1 van het RVV 1990, een en ander overeenkomstig tekeningen O-BPLxxx-03.12-VKM-3622 (2 bladen) en O-BPLxxx-03.12-VKM-3624 d.d. 16-2-2017 met de status ‘Definitief’. 

II. De tijdelijke verkeersmaatregelen in werking te laten treden op 15 mei 2017 en te laten gelden t/m november 2017 of voor zoveel korter of langer als nodig is in verband met de werkzaamheden.

III Dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.

 

MEDEDELINGEN

Nadeelcompensatie

Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt, die uitgaat boven het maatschappelijk risico, dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met andere onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. De provincie zal op dit verzoek een separaat besluit nemen. Dit verzoek moet worden gericht aan Gedeputeerde Staten van Limburg, Planschade en nadeelcompensatie Buitenring Parkstad Limburg, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht.

Inwerkingtreding besluit

Dit besluit treedt in werking door publicatie in de Staatcourant (www.officielebekendmakingen.nl)

Rechtsbescherming

Als dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u het met de inhoud van dit besluit niet eens bent, kunt u bezwaar maken. U moet dan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden een bezwaarschrift indienen. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de datum; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht alsmede de redenen van het bezwaar (motivering). Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop, team Rechtsbescherming; Postbus 5700; 6202 MA Maastricht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.limburg.nl en klik vervolgens op ‘e-loket’.

Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, locatie Maastricht, sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht. U kunt ook digitaal een verzoek indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Gedeputeerde Staten van Limburg

namens dezen,

drs. M. Buring

clustermanager Wegbeheer

 

 

 

Afschriften

Een afschrift van dit besluit hebben wij verzonden aan:

 

  • 1.

    Provincie Limburg, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht:

    • 1.

      Cluster wegbeheer, t.a.v. mw. G. v. Knippenberg

    • 2.

      Cluster wegbeheer, t.a.v. dhr. M. Pepels

  • 1.

    Gemeente Kerkrade, t.a.v. dhr. G. Griffioen, Postbus 600, 6460 AP KERKRADE

  • 2.

    Politie Limburg, Eenheid Regio Zuid, t.a.v. de heer J. Pouls, Postbus 1230, 6201 BE MAASTRICHT

  • 3.

    Brandweer Zuid-Limburg, t.a.v. dhr. H. Peters, Postbus 35, 6269 ZG MARGRATEN

  • 4.

    Arriva Limburg, afd. Infrabeheer, t.a.v. dhr. A. Pellegrom, Korvetweg 30, 6222 NE MAASTRICHT

Naar boven