Verkeersbesluit D0036124

Logo Waterschap Hollandse Delta

Gesloten verklaring voor (brom)fietsen , Noord -A chterweg (tussen Schoutsdijk en Ronduitweg) in Zuid-Beijerland

 

Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;

Overwegende het volgende:

Inleiding 

In de huidige situatie zijn fietsers en bromfietsers toegestaan op de Noord-Achterweg in Zuid-Beijerland. Op het gedeelte Noord-Achterweg tussen de Schoutsdijk en de Ronduitweg geldt een maximumsnelheid van 80 km/u. Het verschil in snelheid tussen de verschillende weggebruikers levert te gevaarlijke situaties op. Een goed alternatief is voorhanden, waardoor een verbod voor (brom)fietsers op een gedeelte van de Noord-Achterweg wordt ingesteld.

 

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

 

Situering en beheer van de wegen

Het gedeelte Noord-Achterweg tussen de Schoutsdijk en de Ronduitweg is een gebiedsontsluitingsweg type 2 en gelegen buiten de bebouwde kom van Zuid-Beijerland, in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.

 

Motivering

Een van de routes van en naar Zuid-Beijerland is via de Noord-Achterweg. De Noord-Achterweg is gedeeltelijk (tussen de Schoutsdijk en de Ronduitweg) een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 80 km/u. Op de gehele Noord-Achterweg zijn (brom)fietsers toegestaan, ook op het gedeelte tussen de Schoutsdijk en de Ronduitweg. Dit deel van de Noord-Achterweg maakt geen onderdeel uit van de regionale fietsroute.

Op dit gedeelte weg is een te groot snelheidsverschil tussen de verschillende categorieën weggebruikers, waardoor een onveilige situatie aanwezig is. Terwijl voor deze categorie weggebruikers een goede alternatieve route van en naar Zuid-Beijerland voorhanden is via de Schoutsdijk.

Door het gesloten verklaren van dit betreffende gedeelte van de Noord-Achterweg voor deze (brom)fietsers wordt een onveilige situatie opgeheven, omdat zij gebruik moeten maken van een veilige alternatieve route.

Om verwarring te voorkomen moet een gedeelte van het fietspad, gelegen tussen de Ronduitweg en de Noord-Achterweg aan de zuidzijde worden afgesloten. Hierdoor (brom)fietsers moeten gebruik maken van het vrijliggend fietspad langs het noordelijk deel van de Ronduitweg of gebruik maken van het zuidelijk deel van de Ronduitweg.

Aan beide zijden wordt een voorwaarschuwing geplaatst voor de geslotenverklaring, zodat tijdig de juiste keuze kan worden gemaakt.

Het gedeelte fietspad dat door deze afsluiting geen functie meer heeft wordt geheel verwijderd.

De veiligheid van alle weggebruikers wordt door deze maatregelen vergroot en beschermd.

 

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie.

 

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het register behorende bij het Delegatie en Mandaatbesluit 2014.

 

Besluit:

- het instellen van een geslotenverklaring voor (brom)fietsen op de Noord‑Achterweg tussen de Schoutsdijk en de Ronduitweg door het plaatsen van het bord C15 aan beide zijden van dit gedeelte weg;

- het afsluiten van een gedeelte fietspad tussen de Ronduitweg en de Noord‑Achterweg (zuidzijde) door het verwijderen van de borden B6 en G12a;

- de plaatsing en verwijderen van de borden conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 17031A03.

 

 

 

Ridderkerk, 13 maart  2017.

 

 

 

Namens dijkgraaf en heemraden van

waterschap Hollandse Delta,

J. Aleman

lid van directieraad

 

 

  

Bezwaar

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende gedurende een periode van zes weken vanaf de dag na bekendmaking, tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. 

Het verkeersbesluit treedt in werking na bekendmaking. Op grond van artikel 6.16 Algemene wet bestuursrecht schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan, na indiening van het bezwaarschrift, gedurende de bezwaartermijn ook een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend op grond van artikel 8:81 Algemene wet bestuursrecht. In geval een voorlopige voorziening wordt ingediend, treedt het verkeersbesluit niet in werking voordat op dit verzoek is beslist. Het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50950, 3007 BL Rotterdam of digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven