Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oud-Beijerland | Staatscourant 2017, 1536 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oud-Beijerland | Staatscourant 2017, 1536 | Verkeersbesluiten |
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Als onderdeel van het woonrijp maken van bedrijventerrein “De Hoogerwerf” zijn er fietspaden aangelegd langs de Maseratilaan, de Aston Martinlaan (gedeelte tussen de Maseratilaan en de Langeweg) en langs de Donkervoortlaan (gedeelte tussen de Maseratilaan en de Korteweg). Verder zijn er ook 4 middengeleiders aangebracht waarbij het verkeer verplicht aan de rechterzijde moet passeren.
In verband hiermee zijn de volgende verkeersmaatregelen gewenst:
Verplichte fietspaden voor 2 rijrichtingen
Door de aanleg van de eerder genoemde verplichte fietspaden voor 2 rijrichtingen, kunnen fietsers, snorfietsers en voetgangers van een aparte route, gescheiden van de hoofdrijbaan, gebruik maken. Op bedrijventerreinen rijdt relatief veel vrachtverkeer, waardoor bovengenoemde weggebruikers extra kwetsbaar zijn. Met deze nieuwe fietspaden wordt de verkeersveiligheid hier verhoogd. Er is voor gekozen om hier alleen langs de drukste wegen fietspaden aan te leggen. Bij de overige wegen is het verkeersaanbod dusdanig dat de investering van de aanleg van fietspaden nauwelijks rendement oplevert in relatie tot het verbeteren van de verkeersveiligheid op die wegen. Wanneer in de toekomst het verkeersaanbod op die overige wegen drastisch zou toenemen, dan bestaat alsnog de mogelijkheid om hier fietspaden aan te leggen.
Eenrichtingsverkeer ter plaatse van middengeleiders
Door de aanleg van middengeleiders op de Maseratilaan (3x) en de Donkervoortlaan (1x) wordt voorkomen dat afslaand verkeer bij kruispunten de bocht te kort neemt en zo op de rijstrook van het tegenliggende verkeer terecht komt. Tevens geven de middengeleiders een “rustpunt” bij het oversteken van de rijbaan door voetgangers, fietsers en snorfietsers. Ter plaatse van de middengeleiders moet het verkeer, gezien in de rijrichting, aan de rechterzijde passeren, om zo een goede verkeersafwikkeling te garanderen. Dit betekent dat er ter plaatse van de middengeleiders sprake is van eenrichtingsverkeer.
Intrekken van het tijdelijke besluit voor fietsers en snorfietsers bij de calamiteitenverbinding Aston Martinlaan – Langeweg.
Aan de Aston Martinlaan is de brandweerkazerne van Oud-Beijerland gevestigd. Om een snelle uitruk – route voor de brandweer te realiseren, is er tussen het westelijke einde van de Aston Martinlaan en de Langeweg een speciale verbinding gemaakt voor calamiteitenverkeer. (politie, brandweer, ambulance). Deze verbinding tussen de Aston Martinlaan en de Langeweg is ook opengesteld voor fietsers en snorfietsers, omdat zij op deze manier een rechtstreekse verbinding hebben tussen de Aston Martinlaan en het fietspad langs de Langeweg. Door de aanleg van een verplicht fietspad voor 2 rijrichtingen langs het westelijke gedeelte van de Aston Martinlaan hoeven fietsers, snorfietsers en voetgangers geen gebruik meer te maken van de rijbaan van de calamiteitenverbinding. Het tijdelijke besluit dat fietsers en snorfietsers ook van deze calamiteitenverbinding gebruik mogen maken, kan daarom worden ingetrokken.
Op grond van artikel 18, lid d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is de gemeenteraad bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten voor wegen die in eigendom en beheer zijn bij de Gemeente Oud-Beijerland. Via de regeling “Delegatie en Mandaat” van de Gemeente is deze bevoegdheid gemandateerd aan de Teamleider Infra.
Met de politie van Oud-Beijerland (district Zuid–Holland Zuid) is overlegd over deze te nemen wettelijke verkeersmaatregelen. Een en ander volgens artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer. (BABW).
Op grond van de genoemde overwegingen is het gewenst het volgende te besluiten:
1. De nieuwe fietspaden langs de Maseratilaan, Aston Martinlaan (tussen de Maseratilaan en de Langeweg ) en de Donkervoortlaan (tussen de Maseratilaan en de Korteweg), aan te wijzen als verplicht fietspad voor 2 richtingen. Dit aan te geven met verkeersborden RVV model G11.
2. Ter plaatse van de 3 nieuwe middengeleiders in de Maseratilaan en de nieuwe middengeleider in de Donkervoortlaan eenrichtingsverkeer in te stellen, zodanig dat het verkeer volgens de rijrichting verplicht aan de rechterzijde van deze geleiders moet passeren. Dit aan te geven door verkeersborden RVV model D02 en gele markeerzuilen RVV model BB22 op de middengeleiders te plaatsen.
3. In te trekken het besluit van 28–2–2008, waarin is bepaald dat fietsers en snorfietsers van de rijbaan van de calamiteitenverbinding tussen de Aston Martinlaan en de Langeweg gebruik mogen maken. Dit kan worden bereikt door onder de aanwezige verkeersborden RVV model C01, het fietssymbool van de onderborden te verwijderen, zodat enkel de tekst “Uitgezonderd calamiteitenverkeer”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-1536.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.