Harfsen, Lochemseweg (2017-001098)

Logo Lochem

Burgemeester en Wethouders van Lochem;

Gelet op het bepaalde in de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994;

Overwegingen

Beschrijving gebied, weg of straat

Het besluit wordt genomen voor de volgende wegen:

- De Lochemseweg, gelegen binnen de bebouwde kom van Harfsen.

Beheer en onderhoud

Genoemde weg is in beheer en onderhoud bij de gemeente Lochem.

Aanleiding

Met een intensiteit van ongeveer 3500 voertuigen per etmaal is de Lochemseweg / N339 is een drukke weg, dwars door de bebouwde kom van Harfsen. Tot voor kort was een groot deel van deze Lochemseweg eigendom van de gemeente Lochem. Een klein deel, het gedeelte gelegen tussen de Hulstweg en de westelijke komgrens was eigendom van de provincie Gelderland. Dit was ook de reden dat wanneer men vanuit westelijke richting de kom van Harfsen in reed, het snelheidsregime en de voorrangsregeling op enkele meters voor de Hulstweg wisselde. Dit gaf aanleiding tot onduidelijke situaties met betrekking tot het verlenen van voorrang. Onlangs heeft de directie van de Beatrixschool te Harfsen verzocht om de aanleg van een schoolzone op de Lochemseweg, ter hoogte van de Hulstweg. Om een dergelijke zone te realiseren is het raadzaam ter plaatse ook de snelheid omlaag te brengen. De provincie Gelderland heeft echter het beleid om geen 30 km/h zones in hun wegenbestand te hebben. In december 2016 is ook het gedeelte tussen de komgrens aan de westzijde van Harfsen en de Hulstweg overgegaan naar de gemeente Lochem. Nu de gehele Lochemseweg binnen de bebouwde kom eigendom is van de gemeente Lochem kunnen Burgemeester en Wethouders een verkeersbesluit nemen op deze weg.

Beschrijving feitelijk gedrag

De Lochemseweg, binnen de bebouwde kom van Harfsen is in het wegencategoriseringsplan van de gemeente Lochem, gecategoriseerd als een erftoegangsweg A met een primaire fietsroute. Een erftoegangsweg is het meest lokale wegtype in de Nederlandse wegcategorisering. Het betreft wegen met gemengd langzaam verkeer en gemotoriseerd verkeer, zonder rijbaanscheiding en meestal zonder gescheiden fietspaden. Op erftoegangswegen moeten alle verkeersdeelnemers veilig van dezelfde rijbaan gebruik kunnen maken, waarbij voetgangers vaak wel een eigen verkeersruimte wordt geboden in de vorm van een trottoir. Manoeuvres als keren, het laten in- en uitstappen van passagiers, het laden en lossen van goederen en oversteken moet veilig kunnen gebeuren.

Op dit moment is de maximum snelheid, op het gedeelte tussen de westelijke komingang en de Hulstweg, 50 kilometer per uur.

Gewenste maatregel

Zoals vermeld heeft de Beatrixschool verzocht om de aanleg van een schoolzone op de Lochemseweg te Harfsen. Om deze zone te realiseren is het van belang dat de maximum snelheid ter hoogte van deze zone maximaal 30 kilometer per uur bedraagt. Het instellen van deze snelheid heeft weer tot gevolg dat op kruispunten bestuurders van rechts voorrang hebben. Op dit moment heeft het verkeer dat vanuit de Hulstweg de Lochemseweg nadert al voorrang op het verkeer op de doorgaande weg. Echter de bebording staat op dit moment te dicht op de kruising, waardoor verwarring kan ontstaan. Bij controle van de bebording langs de Lochemseweg binnen de bebouwde kom van Harfsen bleek dat aan de oostzijde bij de ingang van de “zone 30 km/h” het bord “einde voorrangsweg” ontbreekt. Dit dient alsnog te worden bijgeplaatst.

De meest ideale situatie is dat op de gehele Lochemseweg binnen de bebouwde kom een snelheidsregime van kracht is van 30 kilometer per uur. Echter de aansluiting van de Nuisvelderbos is zodanig ingericht dat het niet verstandig is hier de voorrangsregeling op te heffen. Ter hoogte van het Nuisvelderbos loopt de rode fietsstrook door, waardoor wordt gesuggereerd dat het verkeer op de Lochemseweg voorrang heeft. Het is daarom beter tussen het Nuisvelderbos en de Hulstweg een 30 km/h poort in te richten en op dit punt ook de voorrangsregeling te wijzigen. Hierdoor wordt het inkomende verkeer eerder geattendeerd op een lagere snelheid en is het logischer om bestuurders vanuit de Hulstweg voor te laten gaan. De aansluiting van het Nuisvelderbos op de Lochemseweg kan hierdoor blijven bestaan. Eventueel kan deze kruising bij groot onderhoud aan de Lochemseweg worden gereconstrueerd.

Om te komen tot de op dit moment gewenste situatie, dienen de volgende maatregelen getroffen te worden:

Om de snelheid ter plaatse van de kruising Lochemseweg / Hulstweg omlaag te krijgen, dient het zonebord (model A1 RVV 1990) over een afstand van ongeveer 40 a 50 meter te worden verplaatst in westelijke richting.Het bord “voorrangsweg” (model B1 RVV 1990) dat is geplaatst ter hoogte van perceel Lochemseweg 116, dient te worden vervangen door het bord “einde voorrangsweg” (model B2 RVV 1990).Omdat de bebording met betrekking tot de voorrangsregeling op de Lochemseweg binnen de kom van Harfsen niet volledig is dient bij de ingang “zone 30” aan de oostelijke zijde van Harfsen het bord “einde voorrangsweg”(model B2 RVV 1990) te worden geplaatst. 

Relevante bijzonderheden  Spiegelen van feitelijk gedrag aan beoogd functioneren  Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt deze maatregel genomen i.v.m.het verzekeren van de veiligheid op de weg;het beschermen van weggebruikers en passagiers;het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 

 Het resultaat van het horen van betrokkenen Voor het nemen van deze verkeersmaatregel is overleg geweest met de directeur en ouderraad van de Beatrixschool. Tevens is de dorpsraad Harfsen op de hoogte gebracht van de voorgenomen maatregelen. Tevens is overleg gevoerd met de politie, zij kunnen zich vinden in de voorgenomen maatregel. Legitimiteit Gelet op het bepaalde ter zake in de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens en het Besluit administratieve bepalingen in zake het Wegverkeer (BABW); Besluit Burgemeester en wethouders van de gemeente Lochem besluiten;

De 30 km/h zone te Harfsen te verlengen door het bord A1 (zone 30) van het RVV 1990 over een afstand van circa 40 meter te verplaatsen in westelijke richting;

De voorrangsregeling binnen de bebouwde kom te verduidelijken door het bord B2 RVV 1990 vanaf de kruising met de Hulstweg te verplaatsen in westelijke richting;

Het bord B1 van het RVV 1990 ter hoogte van perceel Lochemseweg 116 te verwijderen.       

Overige relevante algemene informatie  Dit besluit wordt in afschrift verzonden aan: 1. Politie Oost Nederland, district IJsselstreek, Postbus 618, 7300 AP Apeldoorn 2. Brandweer IJsselstreek, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn 

Bezwaar Iedere belanghebbende kan binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend bij de president van de Arrondissementsrechtbank te Zutphen, Postbus 205, 7200 AE ZUTPHEN. Lochem,

Naar boven