Ontwerpbesluit: Verkeersmaatregelen Hoofdstraat Kilder

Logo Montferland

Portefeuillehouder: Wethouder Loeff-Hageman

Inleiding

De Hoofdstraat te Kilder is een weg die dwars door Kilder loopt en Zeddam verbindt met Wehl. De weg heeft achterstallig onderhoud en er dienen enkele bomen te worden gekapt. Gelet op deze aanstaande werkzaamheden is tevens gekeken naar de verkeerssituatie. Gezamenlijk met bewoners en de dorpsraad is gekomen tot een aantal voorstellen voor verbetering van de verkeerssituatie.

Overwegingen

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing en/of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 18 WvW is de gemeente Montferland bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit.

Toepassen van afdeling 3.4 Awb (Uniforme openbare voorbereidingsprocedure)

Maatregel

Voor de Hoofdstraat te Kilder worden de volgende maatregelen genomen:

- Snelheidsverlaging van 50 km/h naar 30 km/h tussen de rotonde en huisnummer 38a en het invoeren van een zonale 30 km/h maatregel op dit traject.

- Opheffen voorrangswegen en voorrangsregelingen op de kruispunten: Van Marlestraat, Captain Goodwinstraat, Pastoor Bluemersstraat, Sint Jansstraat.

- Het instellen van een voorrangskruispunt ter hoogte van de Zinderberg en het verwijderen van de bebording voorrangsweg.

Een en ander conform de plattegrond welke is bijgevoegd en deel uitmaakt van het besluit.

Doelstelling

Met het ontwerpbesluit worden o.a. de volgende belangen van artikel 2 WVW 1994 beoogd:

- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- Het verbeteren van de veiligheid op de weg

- Het beschermen van weggebruikers en passagiers

- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu

- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten en gebieden.

Motivering

Met het instellen van een 30 km zone in betreffend gedeelte van Kilder wordt de veiligheid in betreffend deel van de kern verhoogd. Daarnaast levert de lage snelheid als bijkomend voordeel, dat minder sprake zal zijn van geluids- en stankoverlast. Conform het gemeentelijke verkeers- en vervoersplan dient bij het instellen van 30 km/h zones ervoor te worden gezorgd dat voorrangskruispunten worden verwijderd. Dit zal dan ook op 4 kruispunten gebeuren, zoals te zien in de bijlage. Het kruispunt met Zinderberg wordt wel een voorrangskruispunt omdat de 30 km/h zone daar reeds afgelopen is.

Belangenafweging

De gemeente Montferland acht het belang voor het verbeteren van de veiligheid op de weg (door een lagere en veiligere snelheidsregiem in te stellen) boven het belang van de vrijheid van het verkeer.

Gehoord

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

Inwoners van Kilder als ook de dorpsraad zijn betrokken geweest bij de totstandkoming van het ontwerp en de bijbehorende verkeersmaatregelen.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Montferland is voornemens tot:

Het verlagen van de maximaal toegestane snelheid op de Hoofdstraat in Kilder tot 30 km/u, middels:

  • 1.

    Het plaatsen van verkeerstekens A130zb ter hoogte van de rotonde

  • 2.

    Het plaatsen van verkeerstekens A130zb ter hoogte van Hoofdstraat 38a

  • 3.

    Het verwijderen van verkeertekens A130ze & A130zb ter hoogte van de kruispunten van de Hoofdstraat met: Van Marlestraat, Captain Goodwinstraat, Pastoor Bluemersstraat, Sint Jansstraat.

Het aanpassen van de voorrangsregelingen op de Hoofdstraat in Kilder, middels:

  • 1.

    Het verwijderen van verkeerstekens B1 ter hoogte van de kruispunten van de Hoofdstraat met: Zinderberg, Van Marlestraat, Captain Goodwinstraat, Pastoor Bluemersstraat, Sint Jansstraat.

  • 2.

    Het verwijderen van verkeerstekens B6 ter hoogte van de kruispunten van de Hoofdstraat met: Van Marlestraat, Captain Goodwinstraat, Pastoor Bluemersstraat, Sint Jansstraat.

  • 3.

    Het plaatsen van verkeersteken B5 voor het kruispunt met de Zinderberg.

  • 4.

    Het plaatsen van verkeersteken B2 na het kruispunt Wehlseweg/ Blokomsweg.

 

Eén en ander is overeenkomstig met de afbeelding in de bijlage.

 

Didam, 21 februari 2017

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland

 

Mededelingen

Het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken ligt gedurende de inzagetermijn bij de receptie van het gemeentehuis.

Zienswijze

Tijdens de inzage termijn kan iedereen een zienswijze schriftelijk of mondeling over het ontwerpbesluit kenbaar maken bij het College van B&W, Bergvredestraat 10, 6942 GK te Didam. In de zienswijze moet duidelijk worden aangegeven op welke onderdelen van het ontwerpbesluit deze betrekking heeft.

De zienswijze op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.

Bijlage

Situatieschets

Naar boven