VERKEERSBESLUIT 675-2017

Logo Utrecht

Provincie Utrecht, gemeente De Bilt , N 417 , v erlagen van de maximumsnelheid van 80 naar 60 km/u op de N417 tussen Maartensdijk en Hollandsche Rading.

Besluit van de provincie Utrecht van 21 februari 2017, nummer 81A70605, tot vaststelling van verkeersmaatregelen ten behoeve van het verlagen van de maximumsnelheid van 80 naar 60 km/u op de N417 vanaf de grens bebouwde kom Hollandsche Rading, hmp. 7.130, in de richting van de kern Maartensdijk en vanaf de grens bebouwde kom Maartensdijk, hmp. 6.440, in de richting van de kern Hollandsche Rading.

Gebruikte afkortingen

RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

BABW = Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer

Overwegingen

De gemeente De Bilt en aanwonenden langs de N417 hebben herhaalde malen verzocht om de snelheid op de N417 tussen de bebouwde kommen van Maartensdijk en Hollandsche Rading te verlagen. Een snelheidsverlaging op dit weggedeelte met een lengte van ca. 600 meter kan snel en zonder grote ingrepen gerealiseerd worden. Het huidige weggedeelte kent veel 60 km-kenmerken. De weg is ongeveer 1 meter smaller dan de gewenste 7,20 meter voor een 80 km-weg en er komen meerdere uitritten op uit. Ook staan er bomen binnen 1 meter afstand van de weg en rijdt er landbouwverkeer.

Een snelheidsverlaging verbetert de veiligheid voor de aanwonenden en de weggebruikers.

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het BABW moet voor het nemen van verkeersmaatregelen en het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

Verplicht overleg politie

Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven, is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregel. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de politie heeft ingestemd met de maatregel om de maximum snelheid te verlagen.

Afweging belangen

Volgens landelijke richtlijnen van het kenniscentrum ‘CROW’ is de maximumsnelheid voor een duurzaam veilige GOW (gebiedsontsluitingsweg) buiten de bebouwde kom 80 km/uur. Echter deze 80 km/uur wringt met de huidige te smalle vormgeving van de N417 tussen de bebouwde kommen van Maartensdijk en Hollandsche Rading.

Het inrichten van de N417 conform de richtlijnen voor het duurzaam veilig vormgeven van een GOW is een bijzonder kostbare en maatschappelijk lastige opgave. De totale wegconstructie (hoofdbaan, bermen met bomen en fietspad) is circa 12 m. breed en zou moeten worden verbreed naar minimaal 20 m. Tevens zouden alle aanwezige bomen gerooid moeten worden volgens het duurzaam veilig principe (obstakelvrije zone). Met een dergelijke verbreding zal het grootste deel van het provinciale verkeersveiligheidsbudget worden uitgegeven waardoor diverse echte verkeersveiligheidsknelpunten niet opgelost worden.

Uit recente snelheidsmetingen op dit gedeelte blijkt dat de huidige gemiddelde snelheid van de voertuigen ruim onder de 80 km/uur ligt (gemeten ca. 67 km/uur). Daarom is het aanvaardbaar om deze snelheidsverlaging te realiseren. Het kan met vrij eenvoudige en relatief goedkope maatregelen die op korte termijn te realiseren zijn en zonder veel last voor de omgeving. De maatregelen zijn het plaatsen van een aantal verkeersborden, het aanbrengen van 60 symbolen op de weg en het aanpassen van een 6-tal hectometerpalen.

Door de snelheidsverlaging treedt vertraging op voor het openbaar vervoer. Er rijdt één verbindende buslijn (lijn 58) op dit traject. De vertraging door de snelheidsverlaging op dit korte weggedeelte is echter maximaal 9 sec (verschil tussen 80 en 60 km/u). De vertraging is nog minder omdat de gemiddelde gereden snelheid van 67 km/uur nu al laag is. De huidige vervoerder ziet de snelheidsverlaging dan ook niet als een probleem.

Omdat het redelijk eenvoudig is om deze snelheidsverlaging te realiseren willen we deze maatregel zo snel mogelijk uitvoeren en daarmee niet wachten tot het groot onderhoud dat in 2020 is gepland.

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Utrecht, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluit

In overeenstemming met de aangehechte en van dit verkeersbesluit deel uitmakend beeldmateriaal genaamd ‘MAP.vb.677.N417.snelheidsverlaging’, worden de volgende concrete fysieke maatregelen uitgevoerd op de N417 tussen de bebouwde kommen van Maartensdijk en Hollandsche Rading, tussen hmp. 7.130 en hmp. 6.440:

Aanbrengen:

  • 1.

    Borden 2 x A1 (60 km/h) van bijlage 1 van het RVV 1990 worden aangebracht ter hoogte van de grens bebouwde kom Hollandsche Rading, hmp. 7.130, in de richting van de kern van Maartensdijk en ter hoogte van de grens bebouwde kom Maartensdijk, hmp. 6.440, in de richting van de kern Hollandsche Rading.

Hiermee wordt een maximum snelheid tussen de kernen ingesteld van 60 kilometer/uur.

 

Bekendmaking

Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf 24 februari 2017 gedurende zes weken ter inzage in het provinciehuis van Utrecht en is in te zien na telefonische afspraak via +31302582949. Het besluit wordt ook elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl. Tevens hebben wij dit verkeersbesluit openbaar gemaakt via het internetdomein van de provincie Utrecht: http://www.provincie-utrecht.nl.

 

Rechtsbescherming

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na de dag van verzending een bezwaarschrift bij het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht indienen:

  • 1.

    Digitaal: gebruikt u hiervoor het formulier “Bezwaar tegen beslissing provinciaal bestuur met DigiD”. Uw DigiD geldt als ondertekening. U vindt het formulier via: www.provincie-utrecht.nl onder loket/klacht, bezwaar of melding doorgeven/bezwaar tegen beslissing provincie.

  • 2.

    Schriftelijk: t.a.v. de secretaris van de Awb- adviescommissie van PS en GS, postbus 80300, 3508 TH Utrecht. Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten, uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (indien mogelijk, onder vermelding van het besluitnummer) de reden van bezwaar, ondertekening. 

Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden. Overigens schort het indienen van een bezwaarschrift de werking van het besluit niet op. Als u niet kunt wachten op de normale behandeling van uw bezwaarschrift, hebt u de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. U moet op dat moment ook al een bezwaarschrift hebben ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening richt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Daarbij is een griffierecht verschuldigd (zie ook: www.rechtspraak.nl/Procedures/Tarieven-griffierecht/ voor de hoogte van het griffierecht). U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor dient u te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Aandachtspunt

Dit besluit laat de eventuele toepassing van de Wegenverordening provincie Utrecht 2010 onverlet.

  

Gedeputeerde Staten van Utrecht,

namens hen,

    

K. Hengeveld

Teamleider afdeling Wegen

 

Naar boven