Verkeersbesluit weg de Streek en nieuwbouwplan ‘de Streek’.

Logo Etten-Leur

Burgemeester en wethouders van Etten-Leur,

gelet op

•hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;

o verwegende dat

  • op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemd verkeerstekens;

  • dat de wegen zoals aangegeven op bijgevoegde tekening wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder de van de Wegenverkeerswet 1994, en dat deze wegen in beheer is bij de gemeente Etten-Leur;

het uit een oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

het gewenst is om:

  • -

    een parkeerverbodzone in te voeren voor het gehele weg de Streek en de straten gelegen binnen het nieuwbouwplan ‘de Streek’;

  • -

    de gedeelte tussen Markiezaathof en Harpdreef aan te duiden als verplicht (brom)fietspad;

  • -

    een 30 km/uur zone in te voeren in de straten gelegen binnen het nieuwbouwplan ‘de Streek’;

Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit gevoegde tekening.

motivering:

  • In het GVVP zijn bijna alle wegen binnen woonwijken in Etten-Leur aangeduid als erftoegangsweg. De primaire functie van deze type wegen is verblijven. Om de verkeersveiligheid van de verschillende verkeersdeelnemers te waarborgen, past daar het beste een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur bij.

  • De wegen binnen nieuwbouwplan ‘de Streek’ hebben een verblijffunctie. Verblijfsgebieden worden ingericht als 30 km/u zones om de verkeersveiligheid en leefbaarheid binnen deze gebieden te verhogen. De wegen op bijvoegde tekening zullen conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig worden ingericht.

  • De nieuwe wijk wordt voorzien van voldoende parkeergelegenheden waardoor het parkeren gereguleerd kan worden door middel van het invoeren van een parkeerverbodszone.

  • De weg de Streek wordt een van de 3 toegangswegen naar de nieuwbouwplan ‘de Streek’. Hierdoor zal het verkeer op de weg de Streek toenemen. Mede gelet op de wegbreedte van de weg de Streek is het niet veilig dat er voertuigen geparkeerd worden op deze weg.

  • Bijna alle woningen aan de weg de Streek hebben parkeermogelijkheid op eigen terrein. Ter hoogte van de woningen die geen parkeermogelijkheid hebben op eigen terrein, zijn er óf worden er nog openbare parkeerplaatsen aangelegd in de nieuwbouwplan ‘de Streek’.

  • De weg tussen de Markiezaathof en de Harpdreef is doodlopend. Deze weg heeft geen functie voor gemotoriseerd verkeer. Aan deze weg zijn geen woningen, bedrijven e.d. gelegen waardoor de functie van deze weg voor gemotoriseerd verkeer kan komen te vervallen. Wel veel (brom)fietsers maken gebruik van deze weg, daarom zal deze weg aangeduid worden als (brom)fietspad.

Belangenafweging

Er zijn geen redenen om aan te nemen dat door bovengenoemde maatregelen belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 Babw overleg is gepleegd met verkeersfunctionaris de heer H. Tuerlings, Verkeersadviseur Eenheden Hart van Brabant en de Baronie, namens de korpschef.

Besluiten

conform bijgaande en bij dit besluit behorende situatietekening:

- een parkeerverbodszone in te voeren voor de gehele nieuwbouwplan de Streek en de weg de Streek door middel van het plaatsen van zoneborden model E1 (parkeerverbodszone);

- een 30 km/uur zone in te voeren voor de gehele nieuwbouwplan de Streek door middel van het plaatsen van zoneborden model A1 (30 km/uur zone);

- de Streek tussen Markiezaathof en Harpdreef aan te wijzen als verplicht (brom)fietspad door middel van het plaatsen van borden model G12b (verplicht (brom)fietspad);

 

Etten-Leur, 21 februari 2017

Namens burgemeester en wethouders van Etten-Leur

A. van Heeren

Teamleider, team Civiel en techniek

MEDEDELINGEN

Ter inzage legging

Het verkeersbesluit met de daarbij behorende tekening ligt voor een ieder ter inzage in het informatiecentrum bij de receptiebalie van het gemeentehuis gedurende 6 weken na de openbare bekendmaking

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan ieder wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is, hiertegen een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit dient te gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Etten-Leur, Postbus 10.100, 4870 GA te Etten-Leur.

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Tegelijk met het bezwaarschrift en gedurende de behandeling daarvan, kan bij de voorzieningenrechter een verzoek om voorlopige voorziening worden gevraagd indien onverwijlde spoed, gelet op betrokken belangen, dat vereist. Het adres van de voorzieningenrechter is postbus 90.006, 4800 PA te Breda. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlage:situatietekening.

Naar boven