Bestuursreglement van de rechtbank Noord-Holland

Gelet op artikel 20 van de Wet op de rechterlijke organisatie (RO), besluit het bestuur van de rechtbank Noord-Holland het volgende reglement vast te stellen. Dit reglement wordt aangeduid als ‘Bestuursreglement van de rechtbank Noord-Holland’.

Vooraf

Dit reglement komt in de plaats van het door het bestuur van de rechtbank Noord-Holland op 10 juni 2014 vastgestelde reglement, zoals gepubliceerd in de Staatscourant op 7 juli 2014, nummer 18658.

De aanleiding voor wijziging van dit reglement is de sluiting van de locatie Stationsplein in Haarlem met ingang van 1 maart 2016.

Artikel 1. Bestuurszetel en zittingsplaatsen

De rechtbank Noord-Holland kent de volgende zittingsplaatsen, allen met griffiefunctie. Op deze locaties kunnen stukken en zaken worden ingediend of gedeponeerd. Ook voor informatie over een zaak kan de rechtzoekende op onderstaande locaties terecht:

  • a. Zittingsplaats Haarlem, tevens zetel van het bestuur

    Postadres: Postbus 1621, 2003 BR Haarlem

    Bezoekadressen: Simon de Vrieshof 1, 2019 HA Haarlem

    Jansstraat 81, 2011 RW Haarlem

  • b. Zittingsplaats Alkmaar

    Postadres: Postbus 251, 1800 BG Alkmaar

    Bezoekadres: Kruseman van Eltenweg 2, 1817 BC Alkmaar

  • c. Zittingsplaats Zaanstad:

    Postadres: Postbus 1165, 1500 AD Zaandam

    Bezoekadres: Rembrandtstraat 23, 1506 LS Zaandam

  • d. Zittingsplaats Haarlemmermeer

    Postadres: Postbus 1621, 2003 BR Haarlem

    Bezoekadres: Duizendbladweg 100, 1171 VA Badhoevedorp

Artikel 2. Openingstijden griffies

De griffies van de rechtbank zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur.

Artikel 3. Organisatiestructuur

De rechtbank is onderverdeeld in de volgende organisatorische eenheden:

  • a. het bestuur

  • b. het bestuursbureau

  • c. de Afdeling Privaatrecht (inclusief het mediationbureau), onderverdeeld in teams op het gebied van: familie en jeugd, handel en insolventie en kanton (inclusief het bewindsbureau)

  • d. de Afdeling Publiekrecht, onderverdeeld in teams op het gebied van strafrecht, algemeen bestuursrecht/vreemdelingenrecht en belastingrecht

  • e. de Afdeling Bedrijfsvoering, onderverdeeld in de teams: Bedrijfsbureau, Huisvesting & Logistiek, Services en Publieksopvang & Veiligheid

Artikel 4. Indeling in kamers en vaststelling van de bezetting

  • 1. Het bestuur stelt jaarlijks een overzicht vast van de categorieën zaken die in de afdelingen Privaatrecht en Publiekrecht door elk van de teams worden behandeld. Het schema wordt gepubliceerd op www.rechtspraak.nl en ligt op iedere zittingsplaats van de rechtbank ter inzage.

  • 2. Het bestuur stelt jaarlijks de bezetting van de afdelingen Privaatrecht en Publiekrecht vast. De rechtbank kent enkelvoudige en meervoudige kamers voor de behandeling van zaken als bedoeld in de artikelen 47, 48, 50 tot en met 53 en 56 van de Wet op de rechterlijke organisatie. Degenen die deel uitmaken van een afdeling of een team dat is belast met de behandeling van zaken als bedoeld in deze artikelen (47, 48, 50 tot en met 53 en 56), zijn aangewezen als lid van de enkelvoudige en meervoudige kamers, bedoeld in die artikelen.

  • 3. Tussentijdse wijzigingen in het overzicht, bedoeld in het eerste lid, worden door het bestuur binnen een maand na de wijziging in het schema verwerkt.

  • 4. Teams kunnen, in afwijking van de gepubliceerde indeling, incidenteel of tijdelijk worden belast met de behandeling van een zaak of zaken uit teams van een andere afdeling en/of een ander team binnen de eigen afdeling, indien dit als gevolg van bezettingsproblemen, om opleidingsredenen, vanwege bijzondere kennis, of om enige andere reden noodzakelijk en/of nuttig wordt geoordeeld.

Artikel 5. Toedeling van zaken

  • 1. Door of namens het bestuur worden in de teams van de afdelingen Privaatrecht en Publiekrecht roosters gemaakt. Rechters worden daarin ingedeeld afhankelijk van de omvang van hun aanstelling en de werkbelasting die met de behandeling van de onderscheiden categorieën zaken en zittingen is gemoeid.

  • 2. Bij de inroostering van rechters op de onderscheiden categorieën van zaken en zittingen wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met:

    • a. de algemene rechterlijke ervaring die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;

    • b. de specifieke kennis en/of ervaring op een bepaald rechtsgebied die voor de behandeling van een bepaalde soort zaken of zaak wordt geëist;

    • c. individuele omstandigheden die van invloed zijn op de inzetbaarheid van de rechter.

  • 3. De naam/namen van de behandelend rechter(s) zijn, voor zover al niet in de oproep vermeld, uiterlijk vanaf twee weken voor de aanvang van de zitting door belanghebbenden bij de rechtbank op te vragen. Van zittingen met een oproepingstermijn korter dan twee weken wordt/worden direct aan partijen de naam/namen van de behandelend rechter(s) bekend gemaakt. Er geldt een voorbehoud voor noodzakelijke wijzigingen op het laatste moment. Belanghebbenden kunnen kort voor de aanvang van de zitting bij de bode navragen of er wijzigingen zijn in de rechterlijke bezetting die nog niet eerder bekend waren gemaakt.

Artikel 6. Bevordering van juridische kwaliteit en uniforme rechtstoepassing

  • 1. Het bestuur bevordert de kwaliteit van rechtspraak, waaronder in het bijzonder de juridische kwaliteit en de uniforme rechtstoepassing, alsmede de doorlooptijden.

  • 2. Het bestuur voert minstens één keer per jaar overleg met bij de rechtbank werkzame rechters over het door haar gevoerde kwaliteitsbeleid. De wijze waarop dit overleg wordt gevoerd wordt door het bestuur, gehoord de gerechtsvergadering, bepaald.

Artikel 7. Externe gerichtheid en externe contacten

  • 1. Het bestuur onderhoudt de externe contacten met alle organisaties en partijen die voor het functioneren van de Rechtspraak van belang zijn.

  • 2. Het bestuur overlegt periodiek – en steeds ten minste één keer per jaar – met verschillende door het bestuur te bepalen externe (keten)partners.

  • 3. Het bestuur besteedt in het jaarverslag, bedoeld in artikel 35, eerste lid, van de Wet op de rechterlijke organisatie, aandacht aan de wijze waarop het bestuur bij de beleidsvorming en de beleidsuitvoering acht heeft geslagen op hetgeen leeft in de maatschappij.

Artikel 8. Vaststellings- en wijzigingsprocedure reglement

  • 1. Een voorstel tot wijziging van dit reglement kan worden gedaan door een lid van het bestuur.

  • 2. Het bestuur stelt in een huishoudelijk reglement nadere regels vast ter verdere uitwerking van het bestuursreglement.

  • 3. Het bestuursreglement behoeft op grond van artikel 21a van de Wet op de rechterlijke organisatie de instemming van de Raad voor de rechtspraak, welke instemming is verleend op 7 februari 2017.

  • 4. Dit reglement wordt aangehaald als: bestuursreglement van de rechtbank Noord-Holland, wordt gepubliceerd in de Staatscourant en treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van publicatie.

Haarlem, 20 december 2016

Het bestuur van de rechtbank Noord-Holland E. de Greeve

Naar boven