Verkeersbesluit parkeerverbodszone De Beek en geslotenverklaring De Beek

Logo Ermelo

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo is op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Gelet op het voorstel van 23-11-2016, nummer 16e0006949 zijn wij gekomen tot de volgende overwegingen en motivering op grond waarvan wij een besluit hebben genomen.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

  • De Beek de toeleidende weg is naar het Nationaal Hippisch Centrum (NHC), wat dagelijks veel bezoekers aantrekt.

  • Het NHC parkeervoorzieningen heeft op eigen terrein.

  • Zowel het verharde als het onverharde deel van De Beek regelmatig wordt gebruikt door bezoekers aan het NHC om te parkeren.

  • Deze geparkeerde voertuigen de doorgang voor overig verkeer blokkeren en daarmee de doorgang van calamiteitendiensten belemmeren.

  • De Beek regelmatig wordt gebruikt door sluipverkeer richting het NHC.

  • Sluip- en ook dwaalverkeer leidt tot overlast en verminderde leefbaarheid van omwonenden.

  • De Beek gesloten is verklaard voor doorgaand gemotoriseerd verkeer.

  • De Beek in twee richtingen te bereiden is.

  • De betreffende wegen erftoegangswegen zijn buiten de bebouwde kom met een maximum snelheid van 60 km/uur.

  • De verkeersmaatregel wordt genomen mede in relatie tot besluit openbare orde.

 

De parkeeroverlast is te ondervangen door het instellen van een parkeerverbodzone op De Beek. Dit geldt voor zowel het verharde deel van tussen de Flevoweg (N302) en de Uddelermeerweg, als voor het onverharde deel ter hoogte van het parkeerterrein van het NHC tussen De Beek (verharde deel) en de uitrit van het parkeerterrein van NHC.

 

De overlast van het doorgaand verkeer is beter te ondervangen door de bestaande gesloten verklaring aan te laten sluiten bij de nieuwe situatie op De Beek (onverhard) vanaf het parkeerterrein van de NHC tot en met de Paleisweg. Dit verbod geldt niet voor fietsers en bestemmingsverkeer. Aanvullend wordt bij de uitgang van het parkeerterrein een verplichte rijrichting gegeven rechtsaf (richting het noorden).

 

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Voor maatregelen op of aan de weg die leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken tot gevolg heeft, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994.

 

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om de volgende borden waarvoor een verkeersbesluit is vereist:

 

C1 Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.

 

Met 1 onderbord met tekstaanduiding: Uitgezonderd fietsers en bestemmingsverkeer, beter bekend als bord OB20 in combinatie met OB108

 

E1 Parkeerverbod met zone aanduiding,

beter bekend als bord: E01-zb: begin parkeerverbodzone

 

E1 Parkeerverbod zone aanduiding met herhaling,

beter bekend als bord: E01-zbh: herhaling parkeerverbodzone

 

E1 Parkeerverbod met einde zone aanduiding,

beter bekend als bord: E01-zbe: einde parkeerverbodzone

 

Motivatie van het besluit

Dit besluit beoogt een bijdrage te leveren aan de doorstroming (bereikbaarheid), verkeersveiligheid en de bruikbaarheid van de wegen te waarborgen zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid van de WVW 1994.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg geweest met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, de heer M. Scheffer, Eenheid oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland. wordt overleg gepleegd met de korpschef van het regionaal politiekorps Noord- en Oost-Gelderland. De politie heeft negatief gereageerd met betrekking tot de aanduiding “bestemmingsverkeer”.

 

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen en gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer besluiten wij tot het instellen van een parkeerverbod zone op De Beek tussen de N302, de Uddelmeerweg en de uitrit van het NHC, en een gesloten verklaring voor doorgaand gemotoriseerd verkeer tussen het parkeerterrein NHC en de Paleisweg middels de borden C1 en E1, van bijlage 1 van het RVV 1990, een en ander zoals aangegeven op de onderstaande situatietekening.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo,

A.M. Weststrate,

secretaris,

A.A.J. Baars,

burgemeester,

Mededelingen

 

Zienswijze

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan een ieder wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken hiertegen een met redenen omklede zienswijze indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de datum waarop wij het ontwerpverkeersbesluit ter inzage hebben gelegd.

 

Belanghebbenden kunnen hun zienswijze richten aan het college van burgemeester en wethouders van Ermelo, Postbus 500, 3850 AM Ermelo.

 

Naar boven