Verkeersbesluit gedeeltelijke afsluiting Slabroekseweg

Logo Uden

Gelet op

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

de bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, en het besluit van 16 december 2014 van het College tot mandatering van deze bevoegdheid de teamleider inrichting van de afdeling Ruimte alsmede de bevoegdheid tot de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens ingevolge paragraaf 4 van het BABW;

Overwegende,

dat op grond van het bepaalde in artikel 15 Wegenverkeerswet en artikel 12 BABW

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet);

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet);

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden (artikel 2, lid 2, sub b Wegenverkeerswet);

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (artikel 2, lid 2, sub a Wegenverkeerswet);

Is het gewenst om een gedeelte van de Slabroekseweg voor motorvoertuigen af te sluiten en het aanwijzen daarvan als (brom)fietspad, teneinde rust en ruimte voor de natuur te creëren alsmede het vergroten van de verkeersveiligheid ter plaatse voor de bewoners en recreanten van het natuurgebied.

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde verkeersbesluittekening PLT V16 0211 bladnummer 1. Dat in het belang van de verkeersveiligheid kunnen indien omstandigheden daartoe vragen, aanvullende maatregelen worden getroffen;

Motivering

Ongeveer 2 jaar geleden is het investeringsprogramma “Meer Maashorst” vastgesteld, met meer Maashorst als doel. Subdoelstelling hierbij is de ontwikkeling van de schil naar een kleinschalig dynamisch landschap.

Om hieraan invulling te geven, zijn in het project Dynamisch Landschap Uden, Beter bewegen, diverse deelprojecten benoemd, gericht op de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied ten noorden van de kern Uden. De deelprojecten zijn bedoeld om rust en ruimte te creëren voor natuur.

Naast het programma “Meer Maashorst” is tevens een project gestart om het gehele natuurgebied verder te ontwikkelen. Hiervoor is het Inrichtings- en Beheerplan Maashorst opgesteld (IBeP).

In dit plan loopt de natuurkern tot bijna aan de Slabroekseweg. In het gebied vindt hoofdzakelijk begrazing plaats met slechts beperkt menselijk ingrijpen om daarmee de natuurlijke processen voluit kansen te bieden. In het IBeP is tevens aandacht gevraagd voor ontsnipperingsmaatregelen zoals deze zijn opgenomen in het ontsnipperingsplan 2007.

In het kader van het programma Meer Maashorst en Dynamisch Landschap Uden zijn voorstellen ontwikkeld om 1 van de 2 ontsluitingswegen vanuit Uden naar buurtschap Slabroek voor doorgaand autoverkeer af te sluiten, om daarmee ook de eerder genoemde doelen te kunnen realiseren.

Belangenafweging

Dat overeenkomstig paragraaf 6 van het BABW de volgende afwegingen van belangen heeft plaats gevonden;

  • 1.

    Het belang van de gemeente Uden, als wegbeheerder van de Slabroekseweg, de Doelenweg en de Kantonweg en wegen in de omgeving, te weten de regulering en handhaving van de verkeerssituatie aldaar;

  • 2.

    Het investeringsprogramma “Meer Maashorst” heeft als doel meer Maashorst. De Maashorst zal qua grootte en beleving verdubbelen door het kleinschalig agrarisch landschap tussen het natuurgebied en de dorpen en steden expliciet onderdeel van De Maashorst te maken. Dit zal onder andere gebeuren door het realiseren van nieuwe natuur, het versterken van de bestaande natuur en landschappelijke versterking. Daarnaast zal het landschap een extra betekenis krijgen, namelijk op het gebied van gezondheid;

  • 3.

    Een subdoelstelling hierbij is de ontwikkeling van de schil naar een kleinschalig dynamisch landschap. Om hieraan invulling te geven zijn in het project Dynamisch Landschap Uden, Beter bewegen een aantal deelprojecten benoemd om rust en ruimte te creëren voor de natuur. Dit laatste te bereiken door bijvoorbeeld parkeerplaatsen die gelegen zijn in de natuurgebieden te verplaatsen naar de randen, de hoeveelheid asfalt binnen het natuurgebied te verminderen en (zand)wegen te onttrekken aan de openbaarheid;

  • 4.

    Daarnaast is tevens een project gestart om het gehele natuurgebied verder te ontwikkelen met als doel om één robuust en samenhangend landschap met bos, heide, vennen e.a. te creëren, behorende tot het Nationaal Natuur Netwerk (NNN, voorheen EHS). Hiervoor is het Inrichtings- en Beheerplan Maashorst opgesteld (IBeP). In dit plan loopt de natuurkern tot bijna aan de Slabroekseweg;

  • 5.

    In dit gebied vindt hoofdzakelijk begrazing plaats met slechts beperkt menselijk ingrijpen om daarmee de natuurlijke processen voluit kansen te bieden. Kernbegrippen hierbij zijn “Rust en Ruimte”. In het IBeP is tevens aandacht gevraagd voor ontsnipperingsmaatregelen zoals deze zijn opgenomen in het ontsnipperingsplan 2007. Dit plan is integraal opgenomen in het natuurplan wat in februari 2011 door de Raad is vastgesteld;

  • 6.

    Ten aanzien van de Slabroekseweg is hierin voorgesteld om deze weg deels op te heffen om de doorgaande route onaantrekkelijk te maken. In het kader van het integrale project Meer Maashorst, Dynamisch Landschap Uden zijn voorstellen ontwikkeld om 1 van de 2 ontsluitingswegen vanuit Uden naar buurtschap Slabroek voor doorgaand autoverkeer af te sluiten, om daarmee ook de eerder genoemde doelen te kunnen realiseren;

  • 7.

    De ontsluiting naar buurtschap Slabroek is op dit moment op twee manieren mogelijk;

  • 8.

    De Doelenweg ligt hierbij deels om het natuurgebied heen en steekt daarna haaks in het natuurgebied naar het buurschap toe;

  • 9.

    De Slabroekseweg daarentegen gaat vanaf Uden Noord direct het natuurgebied in en doorsnijdt de bossen voordat het bij het buurtschap uitkomt;

  • 10.

    Beide vormen hebben derhalve invloed op de gewenste natuurontwikkeling van het natuurgebied;

  • 11.

    Om de invloed van de verkeersontsluiting van het buurtschap Slabroek op de gewenste natuurontwikkeling zoals vastgelegd in eerder genoemde beleidsdocumenten (IBeP en Ontsnipperingsplan), zo veel mogelijk te beperken, is het deels afsluiten van het doorgaande autoverkeer op de Slabroekseweg daarom het meest voor de hand liggend;

  • 12.

    De Slabroekseweg doorsnijdt namelijk het gebied en ligt tegen de natuurkern aan. Hierdoor vormt de Slabroekseweg een barrière voor kleinere diersoorten en/of is het een oorzaak van dierslachtoffers;

  • 13.

    Daarnaast wordt de geluidsbelasting op de vastgestelde natuurkern ook een stuk lager hetgeen de beoogde natuurontwikkeling van de kern ten goede komt;

  • 14.

    Om dit te bereiken, zou het wegvak gelegen tussen de Doelenweg en de Kantonweg afgesloten moeten worden voor gemotoriseerd verkeer. Het gedeelte tussen de beide afsluitingen, ter hoogte van de Doelenweg en de Kantonweg, wordt aangewezen als (brom)fietspad. Daarmee wordt het tussenliggende gedeelte afgesloten voor motorvoertuigen. Er zal een fysieke afsluiting aan weerszijden van de knip worden gerealiseerd middels een paal volgens vigerende richtlijnen;

  • 15.

    De gedeeltelijke afsluiting van de Slabroekseweg en de nieuwe wijze van ontsluiting van Slabroek draagt bij aan de extensivering/wering autoverkeer in en langs natuurkern Slabroekse Bergen. Hierdoor wordt rust en beleving onder andere door de aanwezigheid van het begrazingsgebied van de Wisenten, fietsers, ruiters en menners en wandelaars versterkt;

  • 16.

    Met de gedeeltelijke afsluiting van de Slabroekseweg wordt een vrijliggend fietspad gesitueerd op een bestaand tracé. Hierdoor vindt geen aantasting plaats van het areaal bos en natuur. De asfaltrijbaan wordt vanaf de Doelenweg tot aan de Kantonweg (toegang tot woning en achteringang golfbaan) omgevormd naar een fietspad waarbij het resterende omgezet wordt naar een zandweg. Dit is een afname van het asfalt in het natuurgebied;

  • 17.

    Er is overleg gevoerd met en zijn de meningen gevraagd van bewoners van Slabroek en aanwonenden van het zuidelijke deel van de Slabroekseweg. Tijdens deze overleggen zijn er door diverse bewoners van Slabroek opmerkingen gemaakt over de verkeersveiligheid op de Slabroekseweg. Naast overschrijding van de snelheidslimiet, is deze verbinding voor grotere voertuigen lastig en gevaarlijk door met name scherpe bochten ter hoogte van de Voortweg en omgeving ziekenhuis Bernhoven. De ontsluiting via de Doelenweg is met name voor vrachtverkeer een goed en veel gebruikt alternatief. Bewoners van het zuidelijk deel van de Slabroekseweg hebben diverse malen klachten ingediend over te hoge snelheden voor hun woningen en hebben verzocht om snelheidsremmende maatregelen te nemen. Bewoners van de Lagerbosweg, waar de nieuwe ontsluiting van Uden noord is gepland, in plaats van ontsluiting via de toegangsweg ziekenhuis Bernhoven, hebben aangegeven zo min mogelijk verkeer voor hun woning te willen;

  • 18.

    Door het doorgaande gemotoriseerde verkeer van de Slabroekseweg af te halen wordt derhalve tegemoet gekomen aan deze klachten en verzoeken. Daarnaast hebben alle betrokken bewoners aangegeven dat de Slabroekseweg voor fietsers en wandelaars onveilig is. Met voorgestelde maatregel wordt een veilige fiets- en wandelverbinding tussen Uden Noord en buurtschap Slabroek verkregen. Dit doordat de Slabroekseweg van de Kantonweg tot de Doelenweg voor het doorgaande gemotoriseerde verkeer wordt afgesloten en daardoor zeer autoluw wordt alsmede daar een brom)fietspad wordt gecreëerd;

  • 19.

    Voor de wijze van de gedeeltelijke afsluiting van de Slabroekseweg voor het gemotoriseerd verkeer zijn 2 alternatieve voorhanden. In het voorliggend besluit wordt de doorgaande verbinding weggenomen. Ook kan gedacht worden aan het plaatsen van verzinkbare palen, waarbij de volledige asfaltverharding intact blijft en de bewoners van Slabroek middels een transponder de verzinkbare paal kunnen bedienen;

  • 20.

    Het plaatsen van verzinkbare palen, waarbij de volledige asfaltverharding intact blijft en de bewoners van Slabroek middels een transponder de verzinkbare paal kunnen bedienen wordt niet voorgestel om de volgende redenen;

  • 21.

    In de eerste plaats doordat de autoverbinding, weliswaar van veel mindere intensiteit, gehandhaafd blijft, waardoor scheiding van de aan weerszijden gelegen natuurgebieden toch zal blijven bestaan;

  • 22.

    In de tweede plaats wordt de hoeveelheid asfalt bij deze maatregel niet verminderd waardoor de doelstelling van Meer Maashorst in veel mindere mate kan worden gerealiseerd;

  • 23.

    Tenslotte is deze maatregel onderhoudsgevoelig;

  • 24.

    Met het wegnemen van de verharding wordt het uiteindelijk te bereiken doel beter bereikt;

  • 25.

    Naar aanleiding van de enquête en de daaropvolgende bijeenkomsten hebben diverse bewoners van het buurtschap Slabroek opmerkingen gemaakt en bezwaren geuit;

  • 26.

    De 2 belangrijkste bezwaren hebben betrekking op de verkeersveiligheid van de Doelenweg en de te verwachten parkeerdrukte op Slabroek als het parkeerterrein op het OKB-veld zal verdwijnen;

  • 27.

    Om tegemoet te komen aan deze bezwaren, zal er ruim aandacht zijn voor de veiligheid van de Doelenweg door verbreding van de bochten, snelheidsremmende maatregelen en een verkeerregelinstallatie nabij de HOV-oprit van de A50;

  • 28.

    Daarnaast zal de gedeeltelijk afsluiting van de Slabroekseweg gefaseerd plaatsvinden. Hierbij zal in eerste aanleg het gedeelte tussen de Kantonweg en het parkeerterrein op het OKB-veld nog toegankelijk blijven voor gemotoriseerd verkeer zodat dit terrein zijn functie nog behoud. Dit betreft Knip fase 1. Pas wanneer gebleken is dat het beoogde parkeerterrein aan de Doelenweg functioneert met een fiets- wandelverbinding naar de Slabroekseweg, zal de afsluiting doorgetrokken kunnen worden tot aan de Kantonweg en kan het parkeerterrein op het OKB-veld worden opgeheven. Dit betreft Knip fase 2.

  • 29.

    Met de gedeeltelijke afsluiting van de Slabroekseweg wordt het belang gediend als bedoeld in artikel 2, lid 2, sub b Wegenverkeerswet; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden; Het creëren van rust en ruimte voor de natuur als onderdeel van het realiseren van nieuwe natuur, het versterken van de bestaande natuur en de landschappelijke versterking, zal mede worden bereikt door parkeerplaatsen die gelegen zijn in de natuurgebieden te verplaatsen naar de randen alsook de hoeveelheid asfalt binnen het natuurgebied te verminderen. Daarnaast is het doel om één robuust en samenhangend landschap creëren. De Slabroekseweg gaat vanaf Uden Noord direct het natuurgebied in en doorsnijdt de bossen voordat het bij het buurtschap uitkomt. De Slabroekseweg doorsnijdt op deze wijze het gebied en ligt tevens tegen de natuurkern aan. Om de invloed van de verkeersontsluiting van het buurtschap Slabroek op de gewenste natuurontwikkeling zo veel mogelijk te beperken, is het deels afsluiten van het doorgaande autoverkeer op de Slabroekseweg nodig. Dit draagt bij aan de extensivering/werking van het autoverkeer in en langs de natuurkern. Hierdoor worden rust en beleving onder andere door het begrazingsgebied van de wisenten, fietsers ruiters, menners en wandelaars versterkt. De asfaltrijbaan wordt vanaf de Doelenweg tot aan de Kantonweg omgevormd naar een fietspad waarbij het resterende omgezet wordt naar een zandweg. Hierdoor vindt geen aantasting plaats van het areaal bos en natuur;

  • 30.

    Met de gedeeltelijke afsluiting van de Slabroekseweg voor gemotoriseerd verkeer wordt het belang gediend als bedoeld in artikel 2, lid 2, sub a Wegenverkeerswet; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer. De Slabroekseweg doorsnijdt immers het gebied en ligt tegen de natuurkern aan. De Slabroekseweg vormt hierdoor een barrière voor kleinere diersoorten en/of is het een oorzaak van dierslachtoffers. Door het deels afsluiten van de Slabroekseweg wordt ook de geluidsbelasting op de vastgestelde natuurkern een stuk lager hetgeen de beoogde natuurontwikkeling van de kern ten goede komt;

  • 31.

    Met de gedeeltelijke afsluiting van de Slabroekseweg worden tevens de belangen gediend als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet, het verzekeren van de veiligheid op de weg, alsook in artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet, het beschermen van weggebruikers en passagiers. Met voorgestelde maatregel wordt een veilige fiets- en wandelverbinding tussen Uden Noord en buurtschap Slabroek verkregen. Dit doordat de Slabroekseweg van de Kantonweg tot de Doelenweg voor het doorgaande gemotoriseerde verkeer wordt afgesloten en daardoor zeer autoluw wordt alsmede daar een brom)fietspad wordt gecreëerd;

  • 32.

    Gelet het bovenstaande, heeft de gemeente daarom het gefaseerd gedeeltelijk afsluiten van de Slabroekseweg van de Doelenweg tot de Kantonweg en het aanwijzen van een (brom)fietspad met het oog op de verdere natuurontwikkeling door het creëren van rust en ruimte voor de natuur alsmede het vergroten van de verkeersveiligheid ter plaatse voor de bewoners en recreanten van het natuurgebied zwaarder laten wegen dan het belang van het doorgaande verkeer waarbij de Slabroekseweg het gebied doorsnijdt met gevolgen voor natuur alsmede de onveiligheid door hoge snelheden voor bewoners en recreanten;

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de politie Oost , die met het voorgenomen verkeersbesluit heeft ingestemd;

b e s l u i t

  • 1.

    Het verkeersbesluit tot het afsluiten van een gedeelte van de Slabroekseweg voor motorvoertuigen en het aanwijzen daarvan als (brom)fietspad, te nemen en dienovereenkomstig uit te voeren;

  • 2.

    Deze maatregel wordt aangegeven door het aanbrengen van verkeerstekens volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het aanbrengen van de fysieke maatregel dat toegepast wordt zoals aangegeven is op tekening PLT V16 0211 bladnummer 1 ;

  • 3.

    Deze verkeersmaatregelen treden in werking nadat de betreffende verkeerstekens zijn aangebracht.

Dit besluit wordt ter openbare kennis aangeboden door middel van publicatie in het Udens weekblad d.d 28-12-2016 en de Staatscourant d.d. 28-12-2016.

Uden, 13 december 2016

namens Burgemeester en wethouders van Uden

ir. C.A.M. Kemperman hoofd afdeling Ruimte

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 83, 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.uden.nl.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen kunt u aanvullend een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 5200 MA

’s Hertogenbosch. Voor de behandeling moet u griffierechten betalen.

Naar boven