Verkeersbesluit Verkeersmaatregelen 30 km zone omgeving Churchilllaan Haarlem

Logo Haarlem

Nr. 2016/537717

Burgemeester en wethouders van Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat Churchilllaan, Hildebrandlaan, Kleine Houtweg, Louise de Colignylaan, Oosterhoutlaan, Prins Mauritslaan en Willem de Zwijgerlaan gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat deze wegen in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Churchilllaan, Hildebrandlaan, Kleine Houtweg, Louise de Colignylaan, Oosterhoutlaan, Prins Mauritslaan en Willem de Zwijgerlaan wegen zijn zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem in het collegebesluit d.d. 26 november 2013 (nr. 2013/383676) is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Ruimte, Groen en Verkeer;

dat de categorisering van het wegennet van de gemeente Haarlem is opgenomen in het Haarlems Verkeers- en Vervoersplan (hierna: HVVP);

dat Zuiderhoutlaan in het HVVP gecategoriseerd is als een Gebiedsontsluitingsweg type B waar een 50 kilometer per uur regime van kracht is;

dat de verkeersfunctie op Gebiedsontsluitingswegen belangrijker wordt geacht dan de verblijfsfunctie;

dat alle wegen die gelegen zijn binnen de buurten Zuiderhout en Oosterhout (afgebakend door: Zuiderhoutlaan, Crayenestervaart, Spaarne en Oosterhoutlaan) gecategoriseerd zijn als een erftoegangsweg;

dat de verkeersfunctie op een erftoegangsweg ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat er een plan is gemaakt alle wegen die gelegen zijn binnen de buurten Zuiderhout en Oosterhout (afgebakend door: Zuiderhoutlaan, Crayenestervaart, Spaarne en Oosterhoutlaan in te richten als verblijfsgebied waar een 30 kilometer per uur zone van kracht wordt;

dat op een 5-tal locaties borden A1 (30, zonale toepassing) en A2 (30, einde zonale toepassing) worden geplaatst;

dat aan de randen van het verblijfsgebied waar nodig 30 kilometer per uur poorten worden aangebracht in de vorm van een dubbele dwarsmarkering en het getal ‘30’ op de rijbaan;

dat in het plan de wegen die in de huidige situatie een brede rijbaan kennen: de Churchilllaan en Willem de Zwijgerlaan zullen worden heringericht, waarbij de rijbaan wordt versmald tot 5,8 meter door het aanbrengen van boomspiegels en parkeerstroken;

dat in het gebied dat 30 kilometer per uur zone wordt alle middels verkeerstekens geregelde voorrangskruispunten opgeheven worden, zodat de gedragsregel: ‘bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders die van rechts naderen’ van kracht wordt;

dat gekozen is om op de aansluiting tussen fietspad Hildebrandlaan en Kleine Houtweg de middels verkeerstekens ingestelde voorrang te handhaven omdat op die manier de meeste verkeersveilige en voor bestuurders herkenbare situatie wordt bereikt;

dat binnen een verblijfsgebied waar een 30 kilometer per uur zone wordt ingesteld (brom)fietsers en motorvoertuigen verkeer bijvoorkeur gebruik maken van dezelfde rijbaan;

dat op Kleine Houtweg, Churchilllaan en Vijverlaan – tussen Churchilllaan 67/68 en de versmalling op Kleine Houtweg ten noordwesten van de aansluiting Hindebrandlaan – de fietsstroken, zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990, worden opgeheven omdat de functie van de fietsvoorziening binnen het verblijfsgebied is komen te vervallen;

dat sinds 1999 bromfietsers binnen de bebouwde kom de rijbaan gebruiken en daarbij zoveel mogelijk de regels van het autoverkeer volgen;

dat daarom de bestaande eenrichtingswegen - binnen de buurten Zuiderhout en Oosterhout - worden aangepast, zodat alleen fietsers uitgezonderd worden van de eenrichtingsweg en bromfietsers de rijrichting van het autoverkeer gaan volgen;

dat ten behoeve van de school op Churchilllaan ter hoogte van huisnummer 70 een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) is gelegen die gecombineerd is met een wegversmalling;

dat ten gevolge van de versmalling van de rijbaan op Churchilllaan – en het opheffen van de fietsstroken – gekozen is om de wegversmalling en doorgangsregeling (borden F5 en F6) op te heffen en de zebramarkering aan te passen aan de nieuwe situatie;

dat op Churchilllaan ten noordoosten van aansluiting met Spaarnelaan een middels verkeerslichten geregelde voetgangersoversteekplaats is gelegen welke voorzien is van een middensteunpunt;

dat binnen de reconstructie is besloten om de verkeerslichten en de oversteekplaats voor voetgangers te verwijderen en dat daarmee ook het gebod tot het passeren aan de zijde die de pijl aangeeft (rechts) wordt verwijderd;

dat met het instellen en inrichten van de 30 kilometer per uur zone alle bestaande waarschuwingsborden (J8, J17, J21, J22 en J32) in het 30 kilometer per uur zone gebied buurten Zuiderhout en Oosterhout komen te vervallen;

dat bovenstaande maatregelen leiden tot een sobere inrichting van de 30 kilometer per uur zone zoals dit binnen de uitgangspunten van ‘Duurzaam Veilig’ is vastgelegd;

dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen kunnen worden uitgevoerd door middel van het plaatsen/ verwijderen van de verkeersborden A1 (30, zonale toepassing), A2 (30, einde zonale toepassing), B3, B4, B5 en B6, D2, F5 en F6 van bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede het plaatsen/ vervangen van onderborden waaruit blijkt dat fietsers in plaats van (brom)fietsers uitgezonderd zijn onder bord C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 en voetgangersoversteekplaats markering als beschreven in artikel 49, lid 2 van het RVV 1990 en het plaatsen/ verwijderen van fietsstroken als bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen/ verwijderen van de onder het vorige punt benoemde verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat deze stelt dat op alle wegen en wegvakken binnen de zone de in te stellen maximumsnelheid in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse; 

dat de mogelijkheid tot snelheidsmeting hiervan afhankelijk is;

dat de politie, met in achtneming van bovenstaande, heeft ingestemd met de hierna genoemde maatregelen.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • -

    Door middel van het plaatsen van borden A1 (30, zonale toepassing) en A2 (einde 30 zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 een 5-tal poorten te realiseren waarmee een sluitende 30 kilometer per uur zone wordt ingesteld:

    • Churchilllaan, ten westen van aansluiting Crayenesterlaan, werking bord A1 in oostelijke richting;

    • Kleine Houtweg, op circa 15 meter ten noordwesten van aansluiting Hildebrandlaan, werking bord A1 in zuidoostelijke richting;

    • Oosterhoutlaan, ten oosten van aansluiting Kleine Houtweg, werking bord A1 in zuidoostelijke richting;

    • Prins Mauritslaan, ter hoogte van de gemeentegrens op de brug over de Crayenestervaart, werking bord A1 in noordwestelijke richting;

    • Willem de Zwijgerlaan, ter hoogte van de gemeentegrens op de brug over de Crayenestervaart, werking bord A1 in noordelijke richting.

  • -

    Door middel van het verwijderen van borden B3 (of borden B4 en B5, bij een T-kruising) en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en haaientanden als bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 een 11-tal voorrangskruispunten op te heffen op de volgende kruispunten:

    • Churchilllaan – Crayenesterlaan;

    • Churchilllaan – Beelslaan;

    • Churchilllaan – Frederik Hendriklaan;

    • Churchilllaan – Anna van Burenlaan;

    • Churchilllaan – Jacob van Lenneplaan;

    • Churchilllaan – Willem de Zwijgerlaan;

    • Churchilllaan – Prins Mauritslaan/ Professor J. Bronnerlaan;

    • Churchilllaan – Spaarnelaan;

    • Churchilllaan – Vijverlaan;

    • Kleine Houtweg/ Vijverlaan – Linnaeuslaan;

  • -

    Door middel van het verwijderen van fietssymbolen en markering op Kleine Houtweg, Vijverlaan en Churchilllaan, aan beide zijden van de rijbaan tussen de versmalling ten noordwesten van Hildebrandlaan en Churchilllaan 67/68, de fietsstroken als bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 op te heffen.

  • -

    Door middel van het vervangen van onderborden, waaruit blijkt dat fietsers - in plaats van (brom)fietsers - uitgezonderd zijn onder bord C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990, de volgende eenrichtingswegen aan te passen zodat alleen fietsers uitgezonderd zijn van de eenrichtingsweg:

    • Oosterhoutlaan, gedeelte ten oosten van Kleine Houtweg over 50 meter;

    • Hildebrandlaan;

    • Louise de Colignylaan;

  • -

    Door middel van het verwijderen van borden F5 en F6 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en het verwijderen van de versmalling – op Churchilllaan ter hoogte van nummer 70 de doorgangsregeling voor bestuurders op te heffen.

  • -

    Door middel van het aanbrengen van voetgangersoversteekplaats (zebra) markering, zoals bedoeld in artikel 49, lid 2 van het RVV 1990, de voetgangersoversteekplaats aan te passen aan de nieuwe wegbreedte van de Churchilllaan ter hoogte van huisnummer 70.

  • -

    Door middel van het verwijderen van borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op Churchilllaan, ten noordoosten van aansluiting met Spaarnelaan, de voetgangersoversteek in 2 etappes op te heffen.

Situatieschets:

Deel 1 van 4 uitsnede Churchilllaan/ Willem de Zwijgerlaan

Deel 2 van 4 uitsnede Prins Mauritslaan

Deel 3 van 4 uitsnede Churchilllaan/ Vijverlaan

Deel 4 van 4 uitsnede Kleine Houtweg

Aldus vastgesteld op 7 december 2016 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,

R.Koning

Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven