Verkeersbesluit Provinciale Weg N271 Gennep (Venlo - Nijmegen)

Logo Limburg

2016/9695

(TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN)

GEDEPUTEERDE STATEN VAN LIMBURG

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Bevoegdheidsgrondslag

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot hetaanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

De betreffende weg N271, is een voor het openbaar verkeer openstaande weg in eigendom en in beheer bij de Provincie Limburg. Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 alsook op grond van het mandaat van Gedeputeerde Staten van Limburg van 01 juli 2013 zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

 

Motivering en belangenafweging tijdelijke verkeersmaatregelen

De projectlocatie is globaal gelegen op de N271 Gennep (de regionaal verbindende weg N271 loopt van Venlo naar Nijmegen) tussen km 110,50 en km 115,40 in de gemeente Gennep (verder te noemen wegvak). De bestaande weg, N271, zijnde een als zodanig aangeduide autoweg, met borden G03 en G04, zal worden afgewaardeerd tot een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 80 kilometer per uur. Gezien de huidige en toekomstige verkeersintensiteiten (tussen de 10.000 en 12.000 mvt/etmaal) is de huidige weg overgedimensioneerd en kan volstaan worden met 1 rijstrook per rijrichting. Daarnaast blijkt vanuit verschillende signalen vanuit de regio dat er een grote behoefte bestaat bij bestuurders van landbouwvoertuigen om van dit weggedeelte gebruik te maken, hetgeen thans niet toegestaan is vanwege het autowegregime. Vanuit gemeentelijke zijde (gemeente Gennep) bestaat er bovendien een grote behoefte om landbouwverkeer uit het centrum van Gennep te weren.

De Provincie is voorstander van het uniform en conform de landelijke richtlijnen beheren en (duurzaam veilig) inrichten van haar wegennet. Conform deze richtlijnen gaat een ideale inrichting van gebiedsontsluitingswegen uit van een inrichting die afgestemd is op de (beoogde) verkeersintensiteiten en waar sprake is van een scheiding van langzaam- en snelverkeer, bijvoorbeeld in de vorm van parallelvoorzieningen voor landbouwverkeer. Vanuit dat kader is de Provincie op dit moment bezig met het ontwerp en de planvorming van dit autoweggedeelte, waarbij het uitgangspunt is dat landbouwverkeer na de reconstructie (verwacht 2018) op een voor alle weggebruikers verkeersveilige wijze gebruik kan maken van de gebiedsontsluitingsweg.

Vooruitlopend op deze reconstructie zullen tijdelijke verkeersmaatregelen genomen worden. De tijdelijke maatregelen sorteren voor op de toekomstige afwaardering en zullen conform bovengenoemde richtlijnen worden ingericht. De tijdelijke maatregelen betreffen het veilig en fysiek gescheiden toelaten van landbouwverkeer op de gebiedsontsluitingsweg. Daarmee wordt een hoog snelheidsverschil tussen landbouwverkeer en overig verkeer voorkomen hetgeen ten goede komt aan de verkeersveiligheid. De Provincie kiest ervoor om dit belang (verkeersveiligheid) zwaarder te laten wegen dan het belang van autoverkeer om vrachtverkeer te kunnen inhalen.Bovendien zal het landbouwverkeer dat gebruik maakt van de N271 het centrum van Gennep ontzien.

Op het wegvak zullen beide 2-strooks rijbanen afgebouwd worden tot rijbanen met fysiek gescheiden rijstroken. Hiertoe worden barriers geplaatst over een lengte van ca. 5 km op het midden van beide rijbanen. Door het fysiek scheiden van de rijstroken met barriers worden deze geschikt voor enerzijds het landbouwverkeer en anderzijds voor het auto- en vrachtverkeer. De rechter rijstrook wordt gebruikt door het landbouwverkeer en de linker rijstrook wordt gebruikt door het auto- en vrachtverkeer. Voor de rechter rijstroken geldt een gesloten verklaring voor alle verkeer met uitzondering van tractoren en hulpdiensten.  

De weg wordt voorzien van tijdelijke bebording. Het betreft de bebording model C01 met onderbord (OB55 en uitgezonderd hulpdiensten), A01-80/70/50, C09 en D04 (OB05) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Deze bebording is verkeersbesluitplichtig en wordt door middel van dit verkeersbesluit geregeld.

 

Uitvoering tijdelijke verkeersmaatregelen en belangenafweging

De werkzaamheden voor deze tijdelijke verkeersmaatregelen zullen bestaan uit het plaatsen van barriers, bebordingen en markeringen over het wegvak. Dit gaat mogelijk hinder meebrengen voor omwonenden en bedrijven in de vorm van werkzaamheden op de route naar hun woning of bedrijf. Tijdens alle fasen blijft de bereikbaarheid wel gewaarborgd. De uitvoering van deze verkeersmaatregelen zullen plaatsvinden tussen 15 – 19 februari 2016, gedurende de dag maar ook in de avond en nachtelijke uren. Men zal er dus gedurende deze periode rekening mee moeten houden dat de reistijd en reisafstand mogelijk langer kan worden. De Provincie kiest duidelijk ervoor om de belangen van verkeersveiligheid te laten prevaleren.

Volgens vaste jurisprudentie moet de uitvoering van tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling, waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt die uitgaat boven het maatschappelijk risico dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. Hierover wordt later in dit besluit nog meer informatie gegeven.

 

Afstemming uitvoering werkzaamheden en tijdelijke verkeersmaatregelen

De werkzaamheden zijn afgestemd en de bebording voor de omleidingsroute mag op het grondgebied van de gemeenten geplaatst worden. Deze bebording is overigens niet verkeersbesluitplichtig maar volledigheidshalve wel betrokken in dit besluit. De uitvoering van de werkzaamheden zelf alsook de tijdelijke maatregelen zijn met nood-, hulp- en OV-diensten afgestemd. Zowel met de gemeenten Gennep en Boxmeer als met Rijkswaterstaat is overlegd.

 

Overig

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregel strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;het beschermen van de weggebruikers en passagiers;het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;het voorkomen of beperken van het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade. 

Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.  

Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de gemeenten Gennep en Boxmeer en met Rijkswaterstaat.  

Overige direct belanghebbenden (RWS, bus- en hulpdiensten, om- en aanwonenden en transportorganisaties en -bedrijven) zijn mondeling geïnformeerd.  

Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant.

 

 

BESLUIT EN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Gedeputeerde Staten van Limburg:

 

  • 1.

    In verband met de aanpassingen aan de N271 Gennep (Venlo – Nijmegen) tussen km 110,50 en km 115,40 tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen. Door tijdelijke plaatsing, vanaf 15 februari 2016, van barriers, markeringen en bijbehorende borden model C01 met onderbord OB55 en uitgezonderd hulpdiensten alsmede borden model A0180/70/50, C09 en D04 (OB05) van bijlage 1 van het RVV 1990.

  • 2.

    Een en ander overeenkomstig tekeningen 10T16005-DO-01-B en omleidingsroutetekeningen met tekeningnummers 10T16005-TV-01B en 10T16005-TV-02B d.d. 26-01-16 met de status ‘Definitief’.

  • 3.

    Dit verkeersbesluit in werking te laten treden op 15 februari 2016 of zoveel eerder of later door publicatie in de Staatscourant en te laten gelden tot en met het starten van de reconstructie N271 ombouw Gennep naar verwachting  2018 of zoveel langer of korter als noodzakelijk is voor het voorbereiden en uitvoeren van de reconstructie.

  • 4.

    Dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.

     

MEDEDELINGEN

Nadeelcompensatie

Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt, die uitgaat boven het maatschappelijk risico, dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met andere onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. De provincie zal op dit verzoek een separaat besluit nemen. Dit verzoek moet worden gericht aan Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop team aansprakelijkheid, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht.

Inwerkingtreding besluit

Dit besluit treedt in werking door publicatie in de Staatcourant (www.officielebekendmakingen.nl)

Rechtsbescherming

Als dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u het met de inhoud van dit besluit niet eens bent, kunt u bezwaar maken. U moet dan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden een bezwaarschrift indienen. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de datum; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht alsmede de redenen van het bezwaar (motivering). Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Limburg, Juridische Zaken en Inkoop, team Rechtsbescherming; Postbus 5700; 6202 MA Maastricht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.limburg.nl en klik vervolgens op ‘e-loket’. Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, locatie Maastricht, sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht. U kunt ook digitaal een verzoek indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

 

Gedeputeerde Staten van Limburg

namens dezen,

 

drs. M. Buring

 

clustermanager Wegbeheer

 

Naar boven