Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geldermalsen | Staatscourant 2016, 61164 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Geldermalsen | Staatscourant 2016, 61164 | Verkeersbesluiten |
Al langere tijd zijn er meldingen van overlast nabij fort Asperen op de Langedijk, Acquoy. De overlast bestaat uit te hoge snelheid van het passerende verkeer in combinatie met de onverharde weg.Daarnaast is de weg erg smal en belemmeren geparkeerde auto’s de doorgang. Om deze overlast tegen te gaan zijn er maatregelen nodig.
Uit het oogpunt van het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade besluiten wij om op de Langendijk vanaf de Meerdijk tot na de woningen aan de Langendijk 30 km/u in te stellen. Daarnaast wordt er een parkeerverbod ingesteld vanaf de Meerdijk tot de parkeerplaats.
De Langendijk ligt in het buitengebied en is een smalle, bochtige weg. De omgeving heeft een recreatief karakter mede door het aan de Langendijk gevestigde fort Asperen. Dit fort is een toeristisch trekpleister en jaarlijks zijn er veel bezoekers voor het fort. De woningen die iets verderop aan de Langendijk zijn gevestigd, hebben veel overlast van het verkeer dat nu ter plekke 60 km/u mag rijden. De weg is onverhard en het gevolg is veel stofwolken.
Door de maximum snelheid terug te brengen van 60 naar maximaal 30 km/u en door de weg semi te verharden zal de overlast afnemen waardoor de leefomgeving verbetert.
Verder zal er een parkeerverbodzone ingesteld worden vanaf de Meerdijk tot de parkeerplaats tussen het fort en de woningen. Dit verbod vervangt het verbod stil te staan (aan één zijde van de weg) dat halverwege tussen de Meerdijk en de brug voor het fort ingaat. Door het parkeerverbod zal de weg tussen de Meerdijk en de parkeerplaats na het fort vrij zijn van geparkeerde auto’s. Het verbod om te parkeren is een meer passende maatregel bij het fort dan het verbod stil te staan.
Bij de tot standkoming van dit besluit zijn de belangen van zowel verkeersdeelnemers als aanwonenden afgewogen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het Mandaatbesluit Geldermalsen 2013 van Burgemeester en Wethouders (23 april 2013) is het afdelingshoofd Ruimtelijk Beheer bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht een positief advies uit over het opheffen van het verbod om stil te staan en het instellen van een parkeerverbodzone. Verder bracht hij een negatief advies uit over het instellen van een 30 km zone.
Het advies op dit besluit is negatief omdat een 30 km zone door (infrastructurele) inrichting grotendeels zelf handhavend dient te zijn. Ten aanzien van het verlagen van de maximum snelheid naar 30 km/u zijn aanvullende maatregelen gewenst teneinde de geloofwaardigheid en het daaruit voortvloeiende gewenste gedrag te bewerkstelligen.
De Langendijk is echter een smalle, bochtige weg, die onverhard is in een recreatieve omgeving. De verwachting is dat de uitstraling ervan in combinatie met de snelheidsbeperking door de 30 km zone in de praktijk voldoende snelheidsremmend zal werken.
Ten aanzien van het instellen van een parkeerverbodzone wordt opgemerkt dat dit verbod alleen van toepassing is op de rijbanen zelf en niet op b.v. de naastgelegen bermen. Op de Langendijk zijn de bermen aan beide zijden echter zo smal dat het niet mogelijk is om hier te parkeren zonder gedeeltelijk op de rijbaan te staan.
Bij deze maatregel zijn zowel de belangen van verkeersdeelnemers als de aanwonenden gediend. Door het verlagen van de snelheid ontstaat een veiligere situatie op de weg (op de rijbaan lopen de bezoekers vanaf de parkeerplaats naar het fort) en is er minder overlast voor de aanwonenden van de Langendijk. Door het parkeerverbod blijft de weg vrij van geparkeerde auto’s.
5. Bekendmaking Dit besluit wordt op 17 november 2016 bekendgemaakt in de Staatscourant. Daarnaast wordt een mededeling geplaatst in het Nieuwsblad Geldermalsen.
Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:
Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-61164.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.