VERKEERSBESLUIT

Logo Doetinchem

Nummer 2016.13365

Onderwerp: wijzigingen omgeving busstation Doetinchem

Burgemeester en wethouders van Doetinchem,

gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en het Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Doetinchem 2014,

Overwegende:

dat de Ambachtstraat, de Hamburgerbroeklaan, de Industriestraat, de Terborgseweg en het Ketelhuis zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Doetinchem;

dat de Ambachtstraat, de Hamburgerbroeklaan, de Industriestraat en de Terborgseweg in beheer en eigendom zijn van de gemeente Doetinchem;

dat het Ketelhuis nu nog in eigendom is van de projectontwikkelaar, maar wordt overgedragen aan de gemeente Doetinchem en nu al openbaar toegankelijk is;

dat wij op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen;

dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 verkeersmaatregelen genomen worden:

  • om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

  • ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

  • om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

  • ter voorkoming of beperking van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

Verplichte rijrichting

dat er in mei 2015 een ernstig ongeval heeft plaatsgevonden tussen een fietser en een afslaande vrachtwagen, waarbij de fietser werd geschept door de vrachtwagen die vanaf de Terborgseweg rechtsaf de Ambachtstraat inreed;

dat de gemeente wil voorkomen dat een dergelijk verkeersongeluk zich daar opnieuw voordoet;

dat het daarom in het kader van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers (als bedoeld in artikel 2, lid 1 aanhef en sub a en b van de Wegenverkeersweg 1994) wenselijk is om het aantal vanaf de Terborgseweg in de Ambachtstraat afslaande motorvoertuigen zoveel mogelijk te beperken;

dat kan worden bewerkstelligd door in de Ambachtstraat een bussluis te realiseren, omdat de Ambachtstraat dan niet meer toegankelijk is voor ander gemotoriseerd verkeer dan lijnbussen en bestemmingsverkeer voor de Rabobank. De fietsers op de kruising Ambachtstraat-Terborgseweg krijgen dan minder vaak te maken met gemotoriseerd verkeer dat de fietsroute kruist;

dat daarom in de Ambachtstraat ter hoogte van huisnummer 4 een bussluis zal worden gerealiseerd;

dat deze maatregel in een eerder verkeersbesluit met nummer 1016091 beschreven staat;

dat voor deze maatregel een verplichte rijrichting wordt ingesteld;

dat de Hamburgerbroeklaan is opgedeeld in twee rijstroken gescheiden door een middenberm;

dat hier een verplichte rijrichting langs de middenberm geldt;

dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type D02lIBB22 (richting van de pijl rijden), type D02ROB22 (richting van de pijl rijden), type D05r (verplichte rijrichting), type D05r (verplichte rijrichting) met onderbord ‘uitgezonderd lijnbussen, fietsers en bezoekers Rabobank’, type D05l (verplichte rijrichting) met onderbord ‘uitgezonderd lijnbussen, fietsers en bezoekers Rabobank’ zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Voetpad

dat aan de oostzijde van de parkeerplaats een voetpad wordt gerealiseerd;

dat tussen de parkeerplaats aan de Hamburgerbroeklaan en het busstation een voetpad wordt gerealiseerd;

dat deze voetpaden onderdeel zijn van de doorgaande wandelroute van het (bus)station richting de scholen en bedrijven;

dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type G07 (voetpad) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Fiets pad

dat op de Hamburgerbroeklaan aan beide zeiden van de weg een verhoogd aanliggend fietspad wordt gerealiseerd;

dat dit ten behoeve is van de veiligheid van de fietser;

dat het gemotoriseerd verkeer en het langzame verkeer met deze maatregel gescheiden wordt;

dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type G11(verplicht fietspad) en G12 (einde verplicht fietspad) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Gehandicaptenparkeerplaats

dat op het parkeerterrein naast het busstation vier parkeervakken worden aangewezen als gehandicaptenparkeerplaats;

dat hier enkel personen mogen parkeren met een Europese gehandicaptenparkeerkaart;

dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type E06 (gehandicaptenparkeerplaats) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Voorrangssituatie

dat de Hamburgerbroeklaan wordt aangewezen als voorrangsweg;

dat alle zijwegen voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Hamburgerbroeklaan;

dat op alle zijwegen blokmarkering en of haaientanden worden aangebracht;

dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type B01 (voorrangsweg), type B02 (einde voorrangsweg), type B06 (voorrang verlenen op de kruisende weg) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Eenrichtingsweg

dat de parkeerplaats bij het busstation twee toegangen heeft;

dat de toegang aan de zijde Ambachtstraat een eenrichtingsingang wordt

dat deze toegang in te rijden is vanaf de Ambachtstraat;

dat de toegang aan de zijde Hamburgerbroeklaan als ingang en uitgang gebruikt kan worden;

dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type C03 (eenrichtingsweg) en van het type C02 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

dat conform het bepaalde in artikel 24 van het BABW met betrekking tot dit verkeersbesluit overleg is gevoerd met de Politie, district Noord- en Oost-Gelderland en de politie met dit besluit kan instemmen;

dat de bekendmaking van de terinzagelegging van dit besluit met de daarop betrekking hebbende stukken wordt gepubliceerd in de Staatscourant;

BESLUITEN,

op grond van vorenstaande overwegingen om:

  • 1.

    een verplichte rijrichting wordt ingesteld op meerdere punten en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type D02lIBB22 (richting van de pijl rijden), type D02ROB22 (richting van de pijl rijden), type D05r (verplichte rijrichting), type D05r (verplichte rijrichting) met onderbord ‘uitgezonderd lijnbussen, fietsers en bezoekers Rabobank’, type D05l (verplichte rijrichting) met onderbord ‘uitgezonderd lijnbussen, fietsers en bezoekers Rabobank’ zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Zie ook verkeersbesluit 2015.17743;

  • 2.

    twee voetpaden worden gerealiseerd en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type G07 (voetpad) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 3.

    op de Hamburgerbroeklaan aan beide zeiden van de weg een verhoogd aanliggende fietsstrook wordt gerealiseerd en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type G11(verplicht fietspad) en G12 (einde verplicht fietspad) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 4.

    op het parkeerterrein naast het busstation vier parkeervakken worden aangewezen als gehandicaptenparkeerplaats en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type E06 (gehandicaptenparkeerplaats) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 5.

    de Hamburgerbroeklaan wordt aangewezen als voorrangsweg en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type B01 (voorrangsweg), type B02 (einde voorrangsweg), type B06 (voorrang verlenen op de kruisende weg) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 6.

    de ingang Ambachtstraat bij de parkeerplaats van het busstation een eenrichtingsingang wordt en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type C03 (eenrichtingsweg) en van het type C02 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 7.

    een en ander als weergegeven in de bij dit besluit gevoegde situatietekening met nummer IB502-38;

  • 8.

    dit besluit bekend te maken door publicatie in de Staatscourant.

MEDEDELINGEN

Binnen de gestelde termijn (dus tot en met maandag 5 december 2016) kan eenieder zijn zienswijze omtrent het ontwerp verkeersbesluit bij het College van burgemeester en wethouders, Postbus 9020, 7000 HA Doetinchem, naar voren brengen.

Nadere informatie is verkrijgbaar bij de gemeentewinkel, telefoonnummer 0314-377377.

AFSCHRIFTEN

Een afschrift van dit verkeersbesluit is verzonden aan:

de Politie, district Noord- en Oost-Gelderland.

Doetinchem, oktober 2016

namens burgemeester en wethouders

van Doetinchem

dr. Eric Wijnroks

hoofd van de afdeling fysieke ontwikkeling

 

Naar boven