Onderwerp: Gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats in de Pluvierstraat ter hoogte van huisnummer 1

Logo Nijmegen

Kenmerk: 16.0009131

 

 

Nijmegen,

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NIJMEGEN;

 

Overwegende,

 

dat de Pluvierstraat binnen de bebouwde kom van Nijmegen ligt;

 

dat de bewoner(s) van de Pluvierstraat een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats ter hoogte van hun huisnummer 1 heeft aangevraagd;

 

dat de aanvrager als inwoner van de gemeente Nijmegen staat geregistreerd in de gemeentelijke basisadministratie;

 

dat de aanvrager als bestuurder beschikt over een motorvoertuig;

 

dat aan de aanvrager een gehandicaptenparkeerkaart is verstrekt;

 

dat de parkeersituatie ter plaatse van het woonadres van de aanvrager is beoordeeld op basis van een parkeeronderzoek;

 

dat uit dit parkeeronderzoek is gebleken dat ter hoogte van het woonadres van de aanvrager sprake is van een hoge parkeerdruk waardoor te weinig vrije parkeergelegenheid overblijft voor de aanvrager om zijn/haar voertuig in de nabijheid van de eigen woning te parkeren;

 

dat op basis van de uitslag van het parkeerdrukonderzoek de aanvraag voor de gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats is toegewezen;

 

dat een parkeerplaats dichtbij het woonadres noodzakelijk is;

 

dat de gemeente het gelet op het bovenvermelde dan ook wenselijk acht aan de aanvrager een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats (op kenteken) nabij het woonadres beschikbaar te stellen;

 

dat dit kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording en het aanbrengen van kruismarkering;

 

dat het wenselijk is om mindervalide weggebruikers, die de beschikking hebben over een gehandicaptenparkeerkaart, de mogelijkheid te bieden om in de directe nabijheid van de eigen woning te kunnen parkeren;

 

dat dit kan worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording en het aanbrengen van kruismarkering;

 

dat het doel van het aanwijzen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken is om de gehandicapte gebruiker daarvan in staat te stellen een actief en mobiel leven te leiden en daardoor aan het algemeen maatschappelijke verkeer kan deelnemen en dat dit prevaleert boven andere individuele belangen;

 

dat de belangen van de mindervalide aanvrager in deze zwaarder wegen dan die van valide weggebruikers om op deze parkeerplaats met hun voertuig te kunnen parkeren;

 

dat in de omgeving van de Pluvierstraat voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn voor valide weggebruikers;

 

dat de Pluvierstraat in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Nijmegen;

 

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid en dat deze positief heeft geadviseerd;

 

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 

dat de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen c.q. te vergroten voor mindervalide weggebruikers die de beschikking hebben over een gehandicaptenparkeerkaart;

 

dat gelet op het Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Nijmegen (nr. 2016/05), waarin voor wat betreft afdeling mobiliteit onder volgnr. 25 voor tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994 onder voorwaarden mandaat is verleend aan het bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement (SB60);

 

dat gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

besluiten:

 

I. door het plaatsen van bord model E6 en onderbord model OB309 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats in te stellen in de Pluvierstraat, in de nabijheid van huisnummer 1 op kenteken

 

Namens burgemeester en wethouders van Gemeente Nijmegen,

 

 

E. Maessen, bureauhoofd Parkeren en Verkeersmanagement

 

Bezwaar en Beroep

Dit besluit ligt gedurende zes weken na heden voor eenieder ter inzage bij de Informatiebalie in de Stadswinkel, Mariënburg 75 Nijmegen (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur en op donderdag van 09.00-20.00 uur).

Gedurende deze termijn kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.

Het is mogelijk om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via een webformulier in de digitale balie van de gemeente Nijmegen (www.nijmegen.nl). Voor het indienen van een digitaal bezwaarschrift dient u in het bezit te zijn van een DigiD.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven