Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Vijzelstraat Amsterdam

Logo Amsterdam - Centrum

Nummer 2016-014278D d.d. 28 september 2016

 

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum

 

Overwegingen ten aanzien van dit besluit

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Verordening op de bestuurscommissies, het mandaatbesluit van het algemeen bestuur van 27 maart 2014 en het ondermandaatbesluit van het dagelijks bestuur van 10 maart 2015,

 

Overwegende

  • 1.

    dat Vijzelstraat gelegen is binnen de bebouwde kom van Amsterdam en in beheer is bij de gemeente Amsterdam;

  • 2.

    dat de weg, die hiervoor is benoemd, weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

  • 3.

    dat Rokin, Muntplein, Vijzelstraat en Vijzelgracht onderdeel uitmaken van het project ‘de Rode Loper’ waarbij fasegewijs de buitenruimte wordt heringericht waarbij het creëren van meer ruimte voor de voetganger de belangrijkste doelstelling is;

  • 4.

    dat de wegen: Amstel, Rokin, Vijzelstraat en Vijzelgracht onderdeel uitmaken van de vastgestelde ‘Vrachtroutes Stedelijke Distributie’ waarop vrachtverkeer met een massa van 7,5 ton of meer, dan wel een voertuiglengte van 10 meter of meer, is toegestaan;

  • 5.

    dat buiten de ‘Vrachtroutes Stedelijke Distributie’ een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaal massa hoger is dan 7,5 ton, van kracht is welke zijn aangeduid met RVV borden C21 (zonale toepassing);

  • 6.

    dat op 22 juni 2016 de gemeenteraad heeft besloten om plan ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ ten uitvoer te gaan brengen;

  • 7.

    dat vervolgens op 29 juni 2016 door het college van burgemeester en wethouders, alsmede het algemeen bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum, het bij het plan behorende verkeersbesluit Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein bekendgemaakt is in de Staatscourant;

  • 8.

    dat de beoogde doelstellingen van plan ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ zijn: het bieden van ruimte aan voetganger, fietser en openbaar vervoer, het weren van doorgaand verkeer in de binnenstad, het verbeteren van de doorstroming op het Muntplein en het tegengaan van sluipverkeer;

  • 9.

    dat in plan ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ op het Muntplein en de aansluitende Vijzelstraat wordt gekozen om door middel van het instellen van een eenrichtingsweg gemotoriseerd verkeer alleen nog toe te staan om van Singel (noordkade) in zuidelijke richting naar Vijzelstraat te rijden;

  • 10.

    dat ten behoeve van bevoorradend verkeer (en het in stand houden van de Vrachtroute Stedelijke Distributie) is gekozen om (vracht)verkeer, dat vanuit Vijzelstraat komt - en als doel heeft om in het centrumgebied te ‘laden en lossen’ - uit te zonderen van de eenrichtingsweg tussen 7.00 – 11.00 uur, waarbij deze gebruik maken van de trambaan om via Muntplein richting Rokin te rijden;

  • 11

    dat hiermee de ‘Vrachtroute Stedelijke Distributie’ op Vijzelgracht/ Vijzelstraat en Muntplein tussen 7.00 – 11.00 uur in stand kan worden gehouden en bevoorrading/ laden & lossen binnen de venstertijden kan plaatsvinden;

  • 12

    dat het wenselijk is om op Vijzelstraat, tot het moment dat de herinrichting Plan de Rode Loper plaatsvindt, laden en lossen op de rijbaan - daar waar mogelijk - toe te staan tussen 7.00 – 11.00 uur;

  • 13

    dat op de rijbaan van Vijzelstraat in de bestaande situatie borden met verboden stil te staan zijn geplaatst met uitzondering van oostzijde rijbaan Vijzelstraat tussen Herengracht (noordkade) en Reguliersdwarsstraat;

  • 14

    dat op de westelijke rijbaan Vijzelstraat tussen Singel (zuidkade) en Herengracht (noordkade) een fietsstrook is aangebracht waardoor bestuurders voertuigen - conform het gestelde in artikel 23.1 onder b van het RVV 1990 - niet stil mogen laten staan op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;

  • 15

    dat op de bovengenoemde wegvakken waar verboden stil te staan van kracht zijn - dan wel fietsstroken toegepast zijn – parkeren, stil staan en laden en lossen niet wenselijk is omdat de beschikbare ruimte op de rijbaan te gering is en zou leiden tot het hinderen van het overig verkeer;

  • 16

    dat op deze locaties het verbod stil te staan in stand wordt gehouden omwille van het borgen van de vrije doorgang voor het overige verkeer;

  • 17

    dat het verbod stil te staan op de westelijke rijbaan Vijzelstraat tussen Singel (zuidkade) en Herengracht (noordkade) kan worden opgeheven omdat de fietsstrook het stilstaan reeds verbiedt;

  • 18

    dat op de oostelijke rijbaan van Vijzelstraat tussen Herengracht (noordkade) en Reguliersdwarsstraat de beperkte ruimte te krap is om laden en lossen en parkeren toe te kunnen staan en dat daarom gekozen wordt om een verbod stil te staan te plaatsen;

  • 19

    dat op sommige wegvakken op Vijzelstraat onder het verbod stil te staan onderborden zijn geplaatst met de tekst ‘ma t/m vrij 7.30 - 9.00 uur en 16.00 – 18.00 uur’;

  • 20

    dat op bovengenoemde tijden zowel het parkeren als stilstaan verboden is en hiermee ook laden en lossen niet is toegestaan;

  • 21

    dat als oplossing gekozen is om op de locaties waar ruimte is om laden en lossen plaats te laten vinden parkeerverboden in te stellen met daaronder onderborden met de tekst: ‘7.00 – 11.00 uur’;

  • 22

    dat met de parkeerverboden tussen 7.00 – 11.00 uur het parkeren van voertuigen wordt verboden, maar stilstaan en laden en lossen wel is toegestaan;

  • 23

    dat buiten de venstertijden waarop het laden en lossen plaatsvindt op deze wegvakken tevens geparkeerd mag worden;

  • 24

    dat deze verkeersmaatregelen zijn voorgelegd aan de vertegenwoordiging van de ondernemersvereniging waarbij is gebleken dat deze oplossing op draagvlak kan rekenen;

  • 25

    dat de verkeersmaatregelen uitgevoerd kunnen worden door het plaatsen/ verwijderen van borden E2 en onderborden en het plaatsen van borden E1 en onderborden;

  • 26

    dat voor de hiervoor beschreven maatregelen op grond van artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit genomen dient te worden;

  • 27

    dat bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan,

  • 28

    dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, regionale eenheid Amsterdam.

BESLUIT

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en onderborden met de tekst: ‘7.00 - 11.00 uur’ - op Vijzelstraat een parkeerverbod in te stellen op de volgende wegvakken:

    • a.

      Vijzelstraat (oostzijde rijbaan) tussen Prinsengracht (noordkade) en Kerkstraat;

    • b.

      Vijzelstraat (oostzijde rijbaan) tussen Kerkstraat en Keizersgracht (zuidkade);

    • c.

      Vijzelstraat (westzijde rijbaan) tussen Kerkstraat en Keizersgracht (zuidkade).

 

  • 2.

    Door middel van het verwijderen van verkeersborden E2 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en onderborden met de tekst: ‘ma t/m vrij 7.30 - 9.00 uur en 16.00 – 18.00 uur’ - op Vijzelstraat een verbod stil te staan op te heffen op de volgende wegvakken:

    • a.

      Vijzelstraat (oostzijde rijbaan) tussen Prinsengracht (noordkade) en Kerkstraat;

    • b.

      Vijzelstraat (oostzijde rijbaan) tussen Kerkstraat en Keizersgracht (zuidkade);

    • c.

      Vijzelstraat (westzijde rijbaan) tussen Kerkstraat en Keizersgracht (zuidkade).

 

  • 3.

    Door middel van het plaatsen van verkeersborden E2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verbod stil te staan in te stellen op Vijzelstraat (oostzijde rijbaan) tussen Herengracht (noordkade) en Reguliersdwarsstraat.

 

Door middel van het verwijderen van het verkeersbord E2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verbod stil te staan op te heffen op Vijzelstraat (westzijde rijbaan) tussen Singel (zuidkade) en Reguliersdwarsstraat.

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor Stadsdeel Centrum, namens deze,

 

K. van Grunsven

 

 

Afdelingshoofd Schoon en Heel

 

 

 

 

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit.

 

Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en minstens bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de gronden van uw bezwaar en het kenmerk nummer van dit besluit. Wilt u ook uw telefoonnummer vermelden en een kopie van dit besluit mee zenden. Het algemeen bestuur stelt het op prijs als u een kopie van uw bezwaarschrift faxt naar nummer 020 256 4433.

 

U stuurt uw bezwaarschrift naar:

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum

Juridische Zaken

Postbus 202

1000 AE Amsterdam

 

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

 

 

Origineel aan:

Informatievoorziening IDB

 

Afschrift aan :

RvE Dienstverlening/Vergunningen (regulier)

Informatievoorziening/Functioneel en Gegevensbeheer

RvE Dienstverlening/Algemeen en sociaal loket

Gebiedsmanagement

Schoon & Heel Procesunit

Politie regionale eenheid Amsterdam

Dienst Stadstoezicht

Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam

ENFB

Naar boven