Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen Spaarndammerdijk en omgeving

Logo Haarlem

Nr. 2016/181528

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Slaperdijkweg, Visserseinde, IJdijk en Spaarndammerdijk gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Spaarndam;

dat de Slaperdijkweg, Visserseinde, IJdijk en Spaarndammerdijk in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de wegen die hiervoor benoemd zijn wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde weg;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem in het collegebesluit d.d. 26 november 2013 (nr. 2013/383676) is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Ruimte, Groen en Verkeer;

dat de categorisering van het wegennet van de gemeente Haarlem is opgenomen in het Haarlems Verkeers- en Vervoersplan (hierna: HVVP);

dat de Slaperdijkweg, Visserseinde, IJdijk en Spaarndammerdijk gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen en daarmee deel uitmaken van een verblijfsgebied;

dat de verkeersfunctie daarmee ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie op de wegen;

dat de hiervoor benoemde wegen deel uitmaken van het gemeentelijk fietsnetwerk;

dat in verband met de kwaliteit van de fundering en het asfalt onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd op de genoemde wegen;

dat gelijktijdig met het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden diverse verkeersmaatregelen worden genomen ter bevordering van de verkeersveiligheid op de wegen;

dat het definitief ontwerp voor de inrichting van de genoemde wegen door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld op 15 maart 2016;

dat bij de totstandkoming van het definitief ontwerp diverse bijeenkomsten hebben plaatsgevonden met bewoners uit het dorp, de dorpsraad en diverse stakeholders;

dat bij de totstandkoming van het definitief ontwerp tevens overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van de politie;

dat de huidige 30 km/uur zonegrens aan de westzijde van het dorp gelegen is op de Slaperdijkweg ter hoogte van de bebouwde komgrens;

dat de weginrichting Slaperdijk, ter hoogte van de 30 km/uur zonegrens, niet verandert en dat naast de rijbaan een fietspad is gelegen;

dat in het dorp ter hoogte van het kruispunt van de Slaperdijkweg met Redoute sprake is van een duidelijke verandering van bebouwingsdichtheid langs de weg;

dat bovendien ter hoogte van het kruispunt van de Slaperdijkweg met Redoute het verplichte fietspad in twee richtingen langs de Slaperdijkweg wordt beëindigd;

dat het gezien bovenstaande overwegingen wenselijk is om de 30 km/uur zonegrens te verplaatsen op de Slaperdijkweg richting een punt direct ten noorden van de aansluiting met Redoute;

dat de beëindiging van het hiervoor benoemde fietspad wordt ondersteund door middel van het plaatsen van een verkeersbord ‘einde verplicht fietspad’;

dat langs het traject Slaperdijkweg, Visserseinde, IJdijk, Spaarndammerdijk diverse bushaltes aanwezig zijn;

dat ter bevordering van de toegankelijkheid voor mindervaliden de bushaltes verhoogd worden aangebracht;

dat de bushaltes tevens worden voorzien van geblokte markering ter verbetering van de herkenbaarheid van de haltes;

dat in de huidige situatie op de bruggen over Boezemkanaal en Kolksluis doorgangsregelingen (verbod door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting) aanwezig zijn in combinatie met een tweezijdige versmalling;

dat de doorgangsregelingen niet passen bij een 30 km zone en dan ook worden verwijderd;

dat langs het hiervoor genoemde traject op de volgende vier locaties enkelzijdige fysieke versmallingen worden toegepast ter ondersteuning van de 30 km zone:

  • -

    westzijde Visserseinde ter hoogte van perceelnummers 29 en 41;

  • -

    westzijde IJdijk op de brug over Boezemkanaal (in plaats van de tweezijdige versmalling);

  • -

    westzijde IJdijk op de brug over Kolksluis (in plaats van de tweezijdige versmalling);

  • -

    westzijde Spaarndammerdijk ter hoogte van perceelnummer 82.

dat ter hoogte van deze versmallingen over een afstand van 25 meter fietsstroken worden aangeduid ter bevordering van de positie van het fietsverkeer;

dat het huidige parkeerverbod aan de zuidwestzijde van IJdijk niet sluitend is doordat een verkeersbord waarmee het parkeerverbod is aangeduid ontbreekt;

dat een extra verkeersbord wordt geplaatst om het parkeerverbod aan de zuidwestzijde van IJdijk sluitend te maken;

dat in de huidige situatie op de Smalle Steeg zowel een geslotenverklaring als een voetpad van kracht is;

dat de Smalle Steeg enkel wordt gebruikt door bestemmingsverkeer en het dan ook wenselijk is om de geslotenverklaring en het voetpad op te heffen;

dat om ongewenste verkeersbewegingen richting de Smalle Steeg te voorkomen een verkeersbord wordt geplaatst om aan te duiden dat de weg doodlopend is;

dat langs het hiervoor genoemde traject diverse waarschuwingsborden (gevaarlijk kruispunt, rijbaanversmalling) worden verwijderd aangezien deze niet passen in een 30 km zone;

dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen kunnen worden uitgevoerd door middel van het (ver)plaatsen en/of verwijderen van de verkeersborden A1, A2, C1, E1, F5, F6 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van geblokte markering als bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990 en het aanbrengen van fietssymbolen als bedoeld in artikel 1, onder n, van het RVV 1990;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en/of verwijderen van de borden A1, A2, C1, E1, F5, F6, G11 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanduiden van fietsstroken een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde maatregelen.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • 1.

    door middel van het plaatsen en verwijderen van de verkeersborden A1 (30, zonale toepassing) en A2 (einde 30, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 de bestaande 30 km/uur zone te verplaatsen op de Slaperdijkweg van de bebouwde komgrens naar een punt direct ten noorden van de aansluiting met de Redoute;

  • 2.

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord G12 van bijlage 1 van het RVV 1990 het fietspad langs de Slaperdijkweg te beëindigen ter hoogte van de aansluiting met de Redoute;

  • 3.

    door middel van het aanbrengen van geblokte markering ter hoogte van de verkeersborden L3 (bushalte) van bijlage 1 van het RVV 1990 de lengte van de volgende bushaltes te beperken tot een afstand van circa 3,50 meter:

    • a.

      bushalte aan de oostzijde van Visserseinde direct ten noorden van de aansluiting met het Havenplein;

    • b.

      bushalte aan de westzijde van Visserseinde direct ten zuiden van de aansluiting met het Havenplein;

    • c.

      bushalte aan de oostzijde van IJdijk direct ten zuiden van de brug over Kolksluis;

  • 4.

    door middel van het aanbrengen van fietssymbolen op het wegdek op de volgende locaties fietsstroken aan te duiden met een afstand van circa 25 meter:

    • d.

      aan de westzijde van Visserseinde ter hoogte van perceelnummers 29 en 41;

    • e.

      aan de westzijde van IJdijk op de brug over Boezemkanaal;

    • f.

      aan de westzijde van IJdijk op de brug over Kolksluis;

    • g.

      aan de westzijde van Spaarndammerdijk ter hoogte van perceelnummer 82;

  • 5.

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden F5 en F6 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locaties het verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting op te heffen:

    • h.

      IJdijk op de brug over Boezemkanaal;

    • i.

      IJdijk op de brug over Kolksluis;

  • 6.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen aan de zuidwestzijde van IJdijk tussen de aansluitingen met de Kerklaan en de Grote Sluis;

  • 7.

    door middel van het verwijderen van het verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in de Smalle Steeg op te heffen;

  • 8.

    door middel van het verwijderen van het verkeersbord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 het voetpad op de Smalle Steeg op te heffen.

Situatieschetsen:

(deel 1/6)

(deel 2/6)

(deel 3/6)

(deel 4/6)

(deel 5/6)

(deel 6/6)

Aldus vastgesteld op 1 september 2016 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

R.Koning

Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven