Verkeersbesluit Rijk

Logo Rijkswaterstaat - Dienst Noord-Holland

RWS2016_35958

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

Wettelijke basis:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna Wvw 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Aangezien het hier een weggedeelte betreft dat onder beheer is van het Rijk, ben ik, op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet, daartoe bevoegd.

Belangenafweging en motivering

Algemeen

Rijkswaterstaat verbreedt de A9 tussen knooppunt Holendrecht en Diemen zoals vastgelegd in het Tracébesluit Schiphol-Amsterdam-Almere 2011 (met eerste wijziging: 4 januari 2012 onherroepelijk) en het Tracébesluit weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere 2013 (tweede wijziging op voorgenoemde Tracébesluit uit 2011: 30 oktober 2013 onherroepelijk). De verbreding naar 5 rijstroken per rijrichting moet zorgen voor een betere doorstroming van verkeer en bereikbaarheid van de Randstad. Daarbij wordt een 3 kilometer lange tunnel gebouwd voor het verbeteren van de leefbaarheid.

Motivatie

Om de eindsituatie te realiseren zoals beschreven in het Tracébesluit is het noodzakelijk in faseringen het verkeer met behulp van bypasses en van de wegvakken af te houden. Zo kan tijdens de werkzaamheden de A9 zijn functionaliteit voor het verkeer blijven behouden. In de situatie voor aanvang van de werkzaamheden bestaat de A9 Gaasperdammerweg uit 3 rijstroken HRR en 3 rijstroken HRL.

Begin mei 2016 wordt de toekomstige wisselbaan tussen km 7.200 en 10.200 als tijdelijke bypass (X-baan) in gebruik genomen voor HRR tijdens de realisatie van de nieuwe situatie. Op de X-baan worden twee rijstroken aangelegd met een ontwerpsnelheid van 90 km/h met een dwarsprofiel conform CROW publicatie 96a. Samen met HRR bypass/hoog ter plaatse van de huidige A9 die sinds 13 juni 2016 in gebruik is genomen wordt zo een verkeersstroom van 2+2 x 90km/h gerealiseerd richting Holendrecht. Om de bouw van de tunnel in de Gaasperdammerweg te kunnen realiseren is voor beide rijbanen (HRR bypass/hoog en X-baan) gekozen om een zo smal mogelijk dwarsprofiel te ontwerpen. De breedte van rijstrook één is gebaseerd op het ontwerpvoertuig 'personenauto'. De breedte van rijstrook twee is gebaseerd op het ontwerpvoertuig 'vrachtwagen'. Door de keuze van het ontwerpvoertuig dient er voor rijstrook één een verbod voor vrachtwagens, oftewel een inhaalverbod ingesteld te worden.

Omgevingsaspecten

Bij de afweging van de belangen die samenhangen met het te nemen van dit besluit, heb ik de mogelijke invloed de faseringen op de aspecten verkeer en verkeersveiligheid, geluid, luchtkwaliteit en natuur betrokken.

Verkeer

De maatregelen hebben geen aantrekkende werking op de verkeersintensiteiten. Vanaf fase OS, medio 5 mei 2016 is de X-baan in gebruik en zijn er in totaal 2+1 rijstroken met een maximum snelheid van 90km/h ter beschikking voor het verkeer op HRR. Vanaf fase 06, medio 13 juni 2016 zal op de HRR bypass/hoog het aantal rijstroken teruggebracht van 1 naar 2 rijstroken. Zo ontstaat er op de HRR een 2+2 rijstroken systeem. Er zal geen toename van het verkeer. Door het verlagen van de maximumsnelheid naar 90 km/h wordt theoretisch de capaciteit verlaagd bij het handhaven van 3 rijstroken. Daarom is ervoor gekozen om een rijstrook toe te voegen en wordt gesteld dat dit gelijkwaardig is aan de oude situatie.

Lucht, Geluid en Natuur

Zoals besproken in het overleg van 22 maart jl. heeft het in gebruik nemen van de wisselbaan (X-baan) incl. het inhaalverbod van vrachtwagens op de wisselbaan geen negatieve effecten op de aspecten geluid, lucht en natuur. Verkeersintensiteit blijft namelijk gelijk. Een negatief effect op deze aspecten is niet te verwachten.

Planning

• A9 HRR(x): Op 5 mei 2016 wordt tussen km 7.200 en km 10.200 de tijdelijke wisselbaan (X-baan) in gebruik genomen tot medio 2018 met 2 rijstoken. De maximum snelheid is hier 90 km/h met een inhaalverbod voor vrachtverkeer. (zie tekeningen fase 5: A9GDW-TEK-03971).

• A9 HRR(Re): Op 13 juni wordt de bypass/hoog tussen km 7.100 en km 10.600 in gebruik genomen tot medio 2018 met 2 rijstoken. Een inhaal verbod voor vrachtverkeer geldt hier tussen de km 7.100 en km 10.600. De maximum snelheid wordt tussen km 7.100 tot 11.100 verlaagd naar 90 km/uur voor dezelfde periode. (zie tekeningen fase 6: A9GDW-TEK-03978).

Coördinatie Tracéwet / Afstemming Politie

Het project verbreding A9 valt onder de werking van de Tracéwet. Op grond van het Tracébesluit vallen vergunningen voor definitieve werken onder de coördinatieregeling van de Tracéwet. De verkeersmaatregelen zijn van tijdelijke aard - daar de maatregelen alleen juridisch benodigd zijn tot de realisatie van de situatie beschreven in het Tracébesluit - het verkeersbesluit valt daarom niet onder de werking van de coördinatieregeling van de Tracéwet.

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Korpschef van het regionale politiekorps Amsterdam.

De betrokken weggedeelten zijn in beheer bij het Rijk en zijn gelegen in de gemeente Amsterdam.

Besluit:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit ik om:

Met ingang van 5 mei 2016 tot medio 2018 op de wisselbaan (x) baan van de A9 het instellen van een inhaalverbod voor vrachtwagens (bord RVV F03) en het verlagen van de maximum snelheid naar 90 km/h (bord RVV A01-90) tussen hectometerpunten 7.200 en 10.200. En met ingang van 13 juni 2016 tot medio 2018 op de bypass/hoog van de A9 het instellen van een inhaalverbod voor vrachtwagens (bord RVV F03) tussen hectometerpunten 7.100 en 10.600 en het verlagen van de maximum snelheid van 90 km/h (bord RVV A01-90) tussen hectometerpunten 7.100 en 11.100.

 

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

namens deze,

 

hoofd afdeling Vergunningverlening

 

Rijkswaterstaat West-Nederland Noord

 

mevrouw M. Nauta

 

Mededeling

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit door een belanghebbende een bezwaarschrift worden ingediend.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Milieu en ingediend bij de hoofdingenieur-directeur in de directie West Nederland Noord van het directoraat-generaal Rijkswaterstaat, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht.

Het bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na de dag waarop dit besluit in de Staatscourant is bekendgemaakt.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient ten minste te bevatten:

• de naam en het adres van de indiener;

• de dagtekening;

• een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

• de gronden van het bezwaar.

Indien een bezwaarschrift is ingediend, is het mogelijk om in spoedeisende gevallen een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waarvan de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft.

Van de indiener van het verzoekschrift tot het treffen van een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven.

Omtrent de hoogte van het verschuldigde bedrag, de wijze waarop en de termijn waarbinnen het bedrag betaald moet worden, kan men zich in verbinding stellen met de griffier van bovenbedoelde rechtbank.

Afschrift van dit besluit is gezonden aan:

 

  • 1.

    Politie Amsterdam , DCIV Verkeersadvisering, De heer R. van Wooning, James Wattstraat 84, 1097 DM Amsterdam

    •  

  • 2.

    Rijkswaterstaat west Nederland-Noord, De heer D. de Vries, Postbus 2232, 3500 GE Utrecht.

Naar boven