Verkeersbesluit

Logo Heemskerk

 

Burgemeester en wethouders hebben op 22 augustus 2016 besloten om:

Overwegende:

  • dat de van Coevenhovenstraat voor het openbaar verkeer openstaande weg is die bij de gemeente in beheer is;

  • dat het college bij besluit van 26 april 2011 met nummer BIC/2011/11308 medewerking heeft verleent voor het plaatsen van oplaadpalen voor particulieren middels een samenwerkingsovereenkomst met E-laad;

  • dat het verzoek voor het plaatsen van een oplaadpaal destijds is gedaan door een bewoner aan de van Coevenhovenstraat;

  • dat het college bij besluit van 16 april 2013 met het nummer BIC/2013/15128 heeft besloten om akkoord te gaan met het plaatsen van 5 oplaadpalen voor elektrische auto's op strategische locaties, waaronder de locatie van Coevenhovenstraat;

  • dat op de locatie van Coevenhovenstraat er een oplaadpaal aanwezig is waarbij het mogelijk is om twee auto’s tegelijk op te laden;

  • dat op de locatie van Coevenhovenstraat er slechts één parkeerplaats is gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • dat er behoefte is om op deze locatie een tweede parkeerplaats in te richten voor het enkel opladen van elektrische voertuigen;

  • dat de voorwaarde van E-laad is dat de oplaadpalen voor iedereen toegankelijk dienen te zijn en daarom moeten komen op openbare parkeerplaatsen in de openbare ruimte en niet op privaat terrein;

  • dat in Nederland de elektrische auto in opkomst is en hierdoor meer vraag ontstaat naar oplaadpunten voor elektrische auto’s;

  • dat de Gemeente Heemskerk het gebruik van de elektrische auto wil stimuleren waardoor het faciliteren van voldoende oplaadpunten een belangrijke voorwaarde is;

  • dat de elektrische personenauto is goedgekeurd door de Rijksdienst voor het wegverkeer en er dus op de openbare weg mee gereden mag worden;

  • dat door het gebruik van de elektrische auto een bijdrage wordt geleverd aan het verbeteren van het leefmilieu omdat minder CO2, fijnstof en stikstofdioxiden worden uitgestoten dan bij het gebruik van conventionele motorvoertuigen;

  • dat door het gebruik van elektrische auto’s het gebruik van aardolie wordt verminderd;

  • dat de door het verkeer veroorzaakte geluidhinder wordt verminderd als een substantieel deel van de voertuigen voor de aandrijving gebruikt maakt van elektriciteit in plaats van conventionele brandstof;

  • dat het ontwikkelen van duurzame alternatieven voor aandrijving van personenauto’s door de Gemeente Heemskerk van belang wordt geacht;

  • dat particuliere eigenaren niet altijd de fysieke en/of financiële mogelijkheid hebben om op eigen terrein een oplaadpunt te realiseren waardoor zij zijn aangewezen op de openbare ruimte;

  • dat de Gemeente Heemskerk het van belang vindt dat ook bezoekers van Heemskerk, die met een elektrische auto komen, de gelegenheid moeten hebben om ergens hun voertuig op te kunnen laden;

  • dat de parkeerplaatsen in de huidige situatie worden gebruikt voor voertuigen die anders dan elektriciteit in gang worden gezet;

  • dat de elektrische auto duidelijk herkenbaar is voor handhavende instanties en andere weggebruikers door de oplaadkabel die bevestigd is aan de oplaadpaal en de elektrische auto;

  • dat het stimuleren van elektrisch rijden zwaarder weegt dan het verlies van een parkeerplaats op bovengenoemde locatie;

  • Over dit besluit is overleg gevoerd met de door de korpschef van de Nationale Politie daartoe gemandateerde van de politie;

  • dat de wethouder verkeer en vervoer akkoord is met het aanwijzen van een parkeerplaats ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s bij het parkeerterrein van Coevenhovenstraat;

  • dat het parkeervak wordt voorzien van een symbooltegel;

  • Gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de artikelen 12 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

b e s l u i t e n :

  • 1.

    door het aanbrengen en het plaatsen van een bord volgens model E4 van bijlage 1 van het RVV 1990, in een parkeervak op parkeerterrein van Coevenhovenstraat, en een onderbord met de tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen”, zoals is aangegeven op de bijbehorende tekening, een tweede parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 2.

    dat bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt door publicatie van dit besluit in het digitale gemeenteblad en de Staatscourant;

Iedere belanghebbende die het niet eens is met dit besluit kan binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen. U stuurt dit bezwaarschrift per brief of fax aan burgemeester en wethouders, Postbus 1, 1960 AA Heemskerk. Indien u in het bezit bent van een DigiD-inlogcode kunt u bezwaar maken via www.heemskerk.nl. Een bezwaarschrift kan niet per e-mail worden ingediend.

Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten:

  • -

    naam en adres van de indiener;

  • -

    de datum;

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (of een kopie van het besluit meesturen);

  • -

    de redenen van het bezwaar;

  • -

    de handtekening.

Tijdens de bezwaarschriftprocedure kunt u, als onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen dat vereist, om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem, of digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven